Catita in the leadsheet by K-Ximbinho and in its interpretation by Zé Bodega
aspects of the hybridization between choro and jazz
DOI:
https://doi.org/10.35699/2317-6377.2006.55306Keywords:
K-Ximbinho, Zé Bodega, brazilian music, choro, jazz, musical hybridization, musical transcriptionAbstract
Study on the hybridization between the musical styles of choro and jazz departing from the leadsheet of Catita by Brazilian composer, conductor, clarinetist and saxophonist K-Ximbinho (1917-1980) and its interpretation by Brazilian saxophonist Zé Bodega (1923-2003), based on the theoretical references of choro (ALMEIDA, 1999; SANTOS, 2001) and jazz (GRIDLEY, 1987; HENRY, 1981). The identification of simultaneous recurrences of distinct musical paradigms confirms a trend in Brazilian music, apparent in both compositional (formal, harmonic, scalar, melodic and rhythmic aspects) and interpretive levels (ornamentation, realization of rhythms and articulation, vibrato, timber, instrumental effects and stylistic influence from another performer). In Catita, the hybridization of popular practices in both large and small scales occurs without the emergence of a new genre. It includes a
harmonically and melodically revised leadsheet of the wok based on the previous Vitale edition (K-XIMBINHO, 1977) and a Bernardo Fabris´s transcription of the theme and improvised solo by Zé Bodega as heard in the landmark recording Saudades de um clarinete (K-XIMBINHO, 1980).
References
ALMEIDA, Alexandre Zamith (1999). Verde e amarelo em preto e branco: as impressões do choro no piano brasileiro. Campinas: Instituto de Artes, Universidade de Campinas. Dissertação (Mestrado em Música).
ALBIN, Cravo (2006). Dicionário Cravo Albin da Música Popular Brasileira. Disponível em http://www.dicionariompb.com.br. Acesso em 02 de abril, 2006.
CLIQUEMUSIC.UOL.COM.BR. (2006). Disponível em http://cliquemusic.uol.com.br. Acesso em 02 de abril, 2006.
BRASIL M. G., Alexandre (2003). Introdução à poética do contrabaixo no choro: o fazer do músico popular entre o quere e o dever. 180p. Rio de Janeiro: Centro de Letras e Artes, Universidade do Rio de Janeiro, 2003.
Dissertação (Mestrado em Música),
DELAMONT, Gordon (1965). Modern arranging technique: a comprehensive approach to arranging and orchestration for the contemporary stage band, dance band, and studio orchestra. New York, EUA: Kendor Music. 239p.
GRIDLEY, Mark C. (1987). Jazz styles: history and analysis. Englewood Cliffs New Jersey, EUA: Prentice Hall. 446p.
HENRY, Robert E. (1981). The jazz ensemble a guide to technique. Englewood Cliffs, New Jersey, EUA: PrenticeHall. 117p.
K-XIMBINHO. Catita (1977). São Paulo: Irmãos Vitale (leadsheet).
K-XIMBINHO. Entrevista a Paulo Moura (1980). In: Saudades de um clarinete. (LP de vinil 33 rpm, contracapa).
K-XIMBINHO (s.d.). Saudades de um clarinete. K-Ximbinho: composição, regência e clarinete. São Paulo: Estúdio Eldorado (LP de vinil 33 rpm).
K-XIMBINHO (s.d.). Saudades de um clarinete. K-Ximbinho: composição, regência e clarinete. São Paulo: Gravadora Eldorado (CD digital estéreo).
LIEBMAN, David (1992). Developing the saxophone tecnique. (s.l.): (s.e.).
SÁ, Paulo (2000). O improviso no choro. Pesquisa e Música. v.5, n.1. Rio de Janeiro: Conservatório Brasileiro de Música.
SANTOS, Rafael dos (2001). Análise e considerações sobre a execução dos choros Canhoto e Manhosamente de Radamés Gnattali, Per Musi. Belo Horizonte, v.3, p.5-16.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2006 Per Musi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.






