Per questa bella mano KV 612 de Mozart
the rediscovery of a manuscript of an aria for soprano and double bass obligato and the rehabilitation of a”wrong tuning” performance practice
Keywords:
W. A. Mozart, Per questa bella mano, Double bass, Violone, Johannes Sperger, Adolph MüllerAbstract
Historical survey of W. A. Mozart ́s aria Per questa bella mano KV 612 from its composition in 1791 through the rediscovery of its original in 1979 to its most recent edition in 1996 by Tobias Glöckler. Analysis of the double bass performance and notation practices in the classical period, focusing on the third-fourth tuning of the Vienese violone. It also presents new additions to the voice and double bass repertory: the first editions of Johannes Sperger ́s Selene, del tuo fuoco non mi parlarand Adolph Müller ́sLied an den Kontrabassand the translations of the original German and Italian lyrics of the three pieces into Portuguese.
References
ALTMANN, Wolfgang. Mozarts Arie mit obligatem Kontrabass [Ária de Mozart com contrabaixo obligato]. Der Kontrabass [O Contrabaixo], n.3, Leipzig, 1929.
DAUTHAGE, Max. Zum Geleite [Prefácio], Mitteilungsblatt des Kontrabassisten-Bundes [Ata da União dos contrabaixistas]. Der Kontrabass [O Contrabaixo], v.1, Leipzig, 1929.
______. Zum Geleite [Prefácio] (Suplemento do v.1). Der Kontrabass [O Contrabaixo],, v.3. Leipzig, 1929.
______ Über die Spielbarkeit einer Komposition von Mozart [Sobre a performance de uma composição de Mozart]: Oesterreichische Musiker-Zeitung [Jornal Austríaco de Música], n.6, 1922.
FOCHT, Josef. Der Wiener Kontrabass: Spieltechnik und Aufführungspraxis [O Contrabaixo vienense: técnica e práticas de performance]. Musik und Instrumente. Tutzing: Hans Schneider, 1999.
GLÖCKLER, Tobias. Aria with obligato double bass by Mozart, Sperger and Müller . The Edinburgh International Double Bass Festival ́98. The University of Edinburgh, ago, 1998 (folheto).
KÖCHEL. Ludwig Ritter von.Chronologisch-thematisches Verzeichnis sämtlicher Tonwerke W. A. Mozarts [Índice temático-cronológico de todas as obras de W.A. Mozart]. Wiesbaden: Breitkopf & Härtel, 1964.
KÖHLER, Karl-Heinz. Prefácio da edição facsímile deZauberflöte [A Flauta Mágica]. Leipzig: Deutscher Verlag für Musik, 1979.
KUNZE, Stefan. Neue Mozart-Ausgabe: Bericht über Mitarbeitertagung in Kassel. 29-30 Mai 1981, Privatdruck (nicht im Buch- und Musikalienhandel erschienen [Anais da convenção dos editores da NMA em Kassel, 29-30 de maio, 1981]. Kassel: 1984. (edição não comercial).
GESELLSCHAFT FÜR MUSIKFORSCHUNG. Die Musikforschung [A Pesquisa Musical]. v.2, abril/jun, 1964. p.152-155.
LEWIS, Nigel. Paperchase: Mozart, Beethoven , Bach. . . the search for their lost music.Londres: Hamish Hamilton, 1981.
MEIER, Adolf. Konzertante Musik in der Wiener Klassik. Munique: Musikverlag Emil Katzbichler, 1969.
MORTON; Mark. The Latest score. Per questa bella mano, KV612. Bass World, The Journal of the International Society of Bassists. Dallas, EUA. v.21, n.2, 1996. p.52-54.
MOZART, W. A. Per questa bella mano. Transcrição para piano, voz e contrabaixo ad libitum, ed. G.F. Ghedini. New York: International, 1952.
______. Per questa bella mano. Partes de voz, contrabaixo e orquestra (FH 8140), ed. Tobias Glöckler. Leipzig: F. Hofmeister, 1999.
______. Per questa bella mano. Partes de voz, contrabaixo e piano (FH 2356), ed. Tobias Glöckler. Leipzig: F. Hofmeister, 1996.
______. Per questa bella mano K.612. In: Neue Mozart-Ausgabe. Ed. Stefan Kunze. Série II, Werkgruppe 7, v.4. Kassel: NMA, 1972.
______. Per questa bella mano K.612. Partitura (n.4350). Offenbach am Main, Alemanha: Johann André, 1822?.
______. Per questa bella mano K.612. Partes de voz, contrabaixo ou violoncelo e piano (n.7196). Offenbach am Main, Alemanha: Johann André, [s.d.].
______. Verzeichnis aller meiner Werke [Índice de todas as minhas obras]. Viena: E.H. Mueller v. Asow , 1965.
MÜLLER, Adolph. Lied an den Contrabass . Partes de voz, contrabaixo e piano (FH 2530), ed. Tobias Glöckler. Leipzig: F. Hofmeister, 1997.
______. Lied an den Contrabass. Partitura (FH 8114), ed. Tobias Glöckler. Leipzig: F. Hofmeister, 1997.
PLANYAVSKY, Alfred. Geschichte des Kontrabasses[História do Contrabaixo]. Tutzing: Hans Schneider, 1984.
______. Mozarts Arie mit obligatem Kontrabass [Ária de Mozart com contrabaixo obligato] In: Mozart-Jahrbuch 1971/72 [Mozart-Anuário, 1971-1972]. Salzburgo: 1973.
POHL, Carl Ferdinand.Joseph Haydn. v.2. Leipzig: Breitkopf & Härtel 1882.
RIEMANN MUSIKLEXIKON. Sachteil [Índice de termos musicais], Biblioteken-Berlin [Biblioteca-Berlim]. Mainz: B. Schott ́s Svhne, 1967.
SPERGER, Johannes. Selene, del tuo fuoco non mi parlar. Partes de voz, contrabaixo e piano (FH 2400), ed. Tobias Glöckler. Leipzig: F. Hofmeister, 1996.
______. Selene, del tuo fuoco non mi parlar. Partitura (FH 8109), ed. Tobias Glöckler. Leipzig: F. Hofmeister, 1996.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2000 Per Musi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.