Science Education and Bakhtinian Thought: An Analysis of Papers Published in National Journals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u121156

Keywords:

Bakhtin, State of the art, Science education

Abstract

In this paper, we develop an analysis of the production in the field of science education according to the Bakhtinian thought. In order to understand how Bakhtin’s theoretical framework has been incorporated in studies on science education studies in Brazil, we conducted a survey, systematization and analysis of papers published in Brazilian journals focused on science education. Our analyzes indicate quantitative production, data referring to the origin of Bakhtinian thought in the field, as well as the characterization of this production regarding the journals, the institutions of origin, main researchers, research nature and thematic approaches. Additionally, our analyzes also focus on some conceptual and methodological issues that involve this production, in order to compose an interpretation of how the Bakhtinian thought is constituted in science education. Therefore, we highlight that there are quite consistent appropriations, but also many approaches characterized by the trivialization and misrepresentation of some concepts, by methodological weaknesses resulting from the interpretation of Bakhtinian thought as a method and by mechanical and superficial analyzes. We noticed that there is a tendency to apply the ideas of the Bakhtinian Circle, instead of thinking from them.

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Author Biographies

Diomar Caríssimo Selli Deconto, Instituto Federal do Rio Grande do Sul

É licenciado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2010) e mestre em Ensino de Física pela mesma universidade (2014). Atualmente é estudante de Doutorado em Ensino de Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e professor do Instituto Federal do Rio Grande do Sul (Campus Caxias do Sul), atuando em cursos técnicos e de graduação. Tem se dedicado principalmente à área de formação de professores, ao pensamento bakhtiniano na educação em ciências e ao estudo da perspectiva Ciência, Tecnologia e Sociedade.

Fernanda Ostermann, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

É Licenciada em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e tem Mestrado e Doutorado na área de ensino de Física, ambos também pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. De 1989 a 1992, atuou como professora de Física na rede pública estadual de ensino de Porto Alegre. Por concurso público, ingressou como professora, em 1994, no Departamento de Física da UFRGS. Atualmente, ocupa o cargo de Professor Titular e é membro permanente do Programa de Pós-graduação em Ensino de Física. No período de novembro de 2006 a fevereiro de 2010 foi coordenadora do PPG Ensino de Física. Foi vice-presidente da Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (ABRAPEC), de 2015 a 2017 e fez parte da Comissão Organizadora Nacional do XI ENPEC, realizado em Florianópolis, em julho de 2017. Foi membro do Conselho Deliberativo do Instituto Latino-americano de Estudos Avançados - ILEA, de 2014 a 2018. Sob sua orientação, duas teses foram agraciadas com o Prêmio CAPES de Tese na área de Ensino (em 2014, o prêmio da melhor tese e, em 2018, a conquista de uma Menção Honrosa). Foi presidente da ABRAPEC (biênio 2017-2019). É Editora do Caderno Brasileiro de Ensino de Física, líder do grupo Pesquisa e Inovação Didática em ensino de Física sob a perspectiva sociocultural, registrado no Diretório de Grupos de pesquisa e é bolsista de produtividade em pesquisa nível 1B do CNPq.

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Published

2020-03-22 — Updated on 2020-10-26

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How to Cite

Deconto, D. C. S., & Ostermann, F. (2020). Science Education and Bakhtinian Thought: An Analysis of Papers Published in National Journals. Brazilian Journal of Research in Science Education, 20(u), 121–156. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u121156 (Original work published March 22, 2020)

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