Jogos de linguagem e mudança discursiva na interação compartilhada de estudantes com sistema hipermídia
Abstract
Descrevemos o processo de construção compartilhada de significados de uma dupla de estudantes de graduação em Educação Física que interage com o sistema hipermídia “Biomec”. Os jogos de linguagem desenvolvidos nos encontros com as páginas de velocidade angular e momento de inércia foram descritos com base em um instrumento teórico construído a partir de uma abordagem sociocultural e pragmática de aprendizagem, incluindo: as lacunas explicitadas na interação; as relações construídas em termos de similaridades e diferenças; os efeitos dos encontros com o sistema sobre as mudanças discursivas e a construção de significados. Concluímos que a ocorrência de algum tipo de mediação semiótica – do sistema hipermídia ou do discurso – foi fundamental para explicitação das lacunas, estabelecimento do consenso e construção de relações. Em relação à mediação do sistema, observamos que as animações, mais do que os textos, fizeram o papel de esquemas públicos de referência, permitindo a construção de novas relações e de novos significados.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.