Processos seletivos de Universidades Públicas da Região Sul do Brasil: movimento de mudanças a partir do Novo ENEM
Keywords:
Novo ENEM, Educação Básica, Educação Química.Abstract
O processo seletivo para ingresso no Ensino Superior público tem influenciado de forma significativa os currículos da Educação Básica. Com base nisso, investigou-se a utilização do Novo ENEM (2009) nos processos seletivos 2010 de Universidades Públicas da Região Sul do Brasil e buscou-se identificar características gerais desejadas para selecionar estudantes nessas universidades, a partir do que é explicitado nos Editais e Manuais do Candidato dos processos de seleção. Metodologicamente, utilizou-se a Análise Textual Discursiva, com produção de seis categorias, dentre elas a interdisciplinaridade e contextualização, que são privilegiadas nos processos seletivos, contudo, entende-se que necessitam ser melhor compreendidas para que produzam modificações significativas na formação básica. O Novo ENEM, em sua primeira edição, induziu mudanças em 65% dos documentos de processos seletivos analisados. Esse exame, usado em processos seletivos, pode contribuir com reorganizações curriculares na Educação Básica que potencializem o processo de ensino e aprendizagem.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.