Integrated education in Health and interprofessional practice
an experience in graduation
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.14820Keywords:
Integrated education, Interdisciplinary formation, Interprofessional practice, Public HealthAbstract
This paper aims to describe the experience of integrated teaching in health in academic practices in a public university in the state of Alagoas. As a way of exemplifying the used strategy by this higher education institution to promote interdisciplinary teaching and formation, as well as the interprofessional practices involved, the article presents an experience report that took place in the years 2017 and 2018, in specific college subjects offered for the courses of: Nursing, Physiotherapy, Speech Therapy and Occupational Therapy. This experience enabled the experience of interprofessional practice in health education and the elaboration of action plans as an intervention proposal – considering the complexities of the communities visited –, besides the knowledge construction in a collectively way. This could reinforce the work in the field of public health, which needs professionals who know how to work in teams and interact with different backgrounds, specialties and specificities.
Downloads
References
ALVARENGA, José da Paz Oliveira et al. Multiprofissionalidade e interdisciplinaridade na formação em saúde: vivências de graduandos no estágio regional interprofissional. Revista de Enfermagem – UFPE, Recife, v. 7, n. 10, p. 5944-5955, out. 2013. DOI: 10.5205/reuol.4377-36619-1-ED.0710201315. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/12221/14816. Acesso em: 10 jul. 2019.
ARAÚJO, Dolores; GOMES DE MIRANDA, Maria Claudina; BRASIL, Sandra L. Formação de profissionais de saúde na perspectiva da integralidade. Revista Baiana de Saúde Pública, Salvador, v. 31, supl. 1, p. 20-31, jun. 2014. Disponível em: http://pesquisa.bvsalud.org/bvsvs/resource/pt/int-2303?lang=pt. Acesso em: 10 jul. 2019.
AZEVEDO, Adriana Barin de; PEZZATO, Luciane Maria; MENDES, Rosilda. Formação interdisciplinar em saúde e práticas coletivas. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 41, n. 113, p. 647-657, abr./jun. 2017. DOI: 10.1590/0103-1104201711323. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/sdeb/v41n113/0103-1104-sdeb-41-113-0647.pdf. Acesso em: 10 jul. 2019.
BALDOINO, Aline Silva; VERAS, Renata Meira. Análise das atividades de integração ensino-serviço desenvolvidas nos cursos de saúde da Universidade Federal da Bahia. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 50, n. esp., p. 17-24, jan./dez. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-623420160000300003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v50nspe/pt_0080-6234-reeusp-50-esp-0017.pdf. Acesso em: 10 jul. 2019.
BATISTA, Nildo Alves. Educação interprofissional em saúde: concepções e práticas. Caderno FNEPAS, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, p. 25-28, jan. 2012. Disponível em: http://www.fnepas.org.br/artigos_caderno/v2/educacao_interprofissional.pdf. Acesso em: 10 jul. 2019.
BEZERRA, José Gutembergue de Vasconcelos; DE AZEVEDO, Cristina Camelo; SAMPAIO, Josineide Francisco. Desafios da formação para o trabalho interprofissional no contexto da reabilitação. Revista Portal: Saúde e Sociedade, Maceió, v. 3, n. 1, p. 680-693, jan./abr. 2018. Disponível em: http://www.seer.ufal.br/index.php/nuspfamed/article/view/4196/3716. Acesso em: 10 jul. 2019.
CARPES, Adriana Dornelles et al. A construção do conhecimento interdisciplinar em saúde. Disciplinarum Scientia Saúde, Santa Maria, v. 13, n. 2, p. 145-151, maio/ago. 2016. Disponível em: https://www.periodicos.unifra.br/index.php/disciplinarumS/article/view/999/943. Acesso em: 10 jul. 2019.
COSTA, Marcelo Viana da. A educação interprofissional no contexto brasileiro: algumas reflexões. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 20, n. 56, p. 197-198, jan./mar. 2016. DOI: 10.1590/1807-57622015.0311. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/icse/2016.v20n56/197-198/pt. Acesso em: 10 de jul. 2019.
EMMI, Danielle Tupinambá; SILVA, Daiane Maria Cavalcante da; BARROSO, Regina Fátima Feio. Experiência do ensino integrado ao serviço para formação em saúde: percepção de alunos e egressos de Odontologia. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 22, n. 64, p. 223-236, jan./mar. 2017. DOI: 10.1590/1807-57622016.0655. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/icse/2018.v22n64/223-236/pt. Acesso em: 10 de jul. 2019.
FARIAS, Danyelle Nóbrega et al. Interdisciplinaridade e interprofissionalidade na Estratégia Saúde da Família. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 16, n. 1, p. 141-161, jan./abr. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sol00098. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tes/v16n1/1678-1007-tes-1981-7746-sol00098.pdf. Acesso em: 10 jul. 2019.
FERLA, Alcindo Antonio; CECCIM, Ricardo Burg. Interprofissionalidade em saúde: experiências e desafios. Saúde em Redes, Porto Alegre, v. 3, n. 4, p. 307-309, jan./abr. 2017. DOI: http://dx.doi. org/10.18310/2446-4813.2017v3n4p.307-309. Disponível em: http://revista.redeunida.org.br/ojs/index.php/rede-unida/article/view/1700/218. Acesso em: 10 jul. 2019.
IGLÉSIAS, Alessandro Giraldes; BOLLELA, Valdes Roberto. Integração curricular: um desafio para os cursos de graduação da área da Saúde. Medicina, Ribeirão Preto [online], v. 48, n. 3, p. 265-272, maio/jun. 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v48i3p265-272. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/rmrp/article/view/104318/102966. Acesso: 10 jul. 2019.
LAMERS, Juliana Maciel de Souza; TOASSI, Ramona Fernanda Ceriotti. Perspectivas para a formação dos profissionais da saúde: educação interprofissional em foco. Saberes Plurais: Educação na Saúde, Porto Alegre, v. 2, n. 2, p. 34-42, 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/saberesplurais/article/view/75663/49184. Acesso em: 10 jul. 2019.
MERCER, Hugo. Interprofissionalidade e ousadia: sobre “Conexões e fronteiras da interprofissionalidade: forma e formação”. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 22, supl. 2, p. 1757-1759, jan./mar. 2018. DOI: 10.1590/1807-57622018.0488. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/icse/2018.v22suppl2/1757-1759/pt. Acesso em: 10 jul. 2019.
PARO, César Augusto; PINHEIRO, Roseni. Interprofissionalidade na graduação em Saúde Coletiva: olhares a partir dos cenários diversificados de aprendizagem. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 22, supl. 2, p. 1577-1588, jan./mar. 2018. DOI: 10.1590/1807-57622017.0838. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/icse/2018.v22suppl2/1577-1588/pt. Acesso em: 10 jul. 2019.
PEDUZZI, Marina et al. Educação interprofissional: formação de profissionais de saúde para o trabalho em equipe com foco nos usuários. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 47, n. 4, p. 977-983, 2013. DOI: 10.1590/S0080-623420130000400029. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v47n4/0080-6234-reeusp-47-4-0977.pdf. Acesso em: 10 jul. 2019.
PEDUZZI, Marina. O SUS é interprofissional. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 20, n. 56, p. 199-201, jan./mar. 2016. DOI: 10.1590/1807-57622015.0383. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/icse/2016.v20n56/199-201/en. Acesso em: 10 jul. 2019.
PEREIRA, Márcio Florentino. Interprofissionalidade e saúde: conexões e fronteiras em transformação. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 22, supl. 2, p. 1753-1756, jan./mar. 2018. DOI: 10.1590/1807-57622018.0469. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/icse/2018.v22suppl2/1753-1756/pt. Acesso em: 10 jul. 2019.
SANTOS JUNIOR, Claudio José dos et al. Medical education and training in the expanded and multidimensional perspective: considerations about a teaching-learning experience. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 43, n. 1, p. 72-79, jan./mar. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1981-52712015v43n1rb20180141. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022019000100072&lng=en&nrm=iso. Acesso: 5 out. 2019.
SILVA, John Victor dos Santos; RIBEIRO, Mara Cristina. O docente de Enfermagem e sua percepção sobre as ações integrativas na Saúde e na formação interprofissional. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 8, n. 2, p. 245-261, jul./dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2018.2464. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2464/1468. Acesso em: 5 out. 2019.
VELLOSO, Marta Pimenta et al. Interdisciplinaridade e formação na área de saúde coletiva. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 14, n. 1, p. 257-271, jan./abr. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sip00097. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tes/v14n1/1981-7746-tes-14-01-0257.pdf. Acesso em: 10 jul. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).