Interfaces between dance, early childhood education and the Brazilian National Curriculum Common Base (BNCC)
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2018.15585Keywords:
Dance, Child education, National Common Curricular BaseAbstract
This article outlines considerations about the official documents that regulate the teaching of Art, particularly, Dancing, in Brazil, and aims at problematizing possible considerations about the teaching of Dance for early childhood education and the so called National Curricular Common Base. The assumption we based on is that Dancing as an area of knowledge is at the heart of a perspective that interfaces with early childhood education and the National Curricular Common Base.
References
AYOUB, E. Reflexões sobre a Educação física na educação Infantil. Revista paulista de Educação Física [on-line]. São Paulo, supl. 4, p. 53-60, 2001. Disponível em: <http://www.usp.br/eff/rpef>. Acesso em: 15 maio 2017.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2015. Disponível em: . Acesso em: 15 jul. 2017.
________. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DO DESPORTO. Lei de Diretrizes e Bases da Educação
Nacional, Lei nº 9394/96. Brasília, 1996.
________. Referencial curricular nacional para educação infantil. V. 1. Ministério da Educação e
do desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998.
________. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. CÂMARA DE EDUCAÇÃO BÁSICA. Resolução n. 5 de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, CNE/CEB, 2009.
________. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO BÁSICA. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil / Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, 2010.
BARBOSA, M. C. S. Práticas cotidianas na educação infantil - bases para a reflexão sobre as
orientações curriculares. Projeto de cooperação técnica MEC e UFRGS para construção de
orientações curriculares para a educação infantil. Brasília, 2009.
DEBORTOLI, J. A.; LINHALES, M. A.; VAGO, T. M. Infância e conhecimento escolar: princípios para a construção de uma educação física “para” e “com” as crianças. Pensar a Prática, v. 5, p. 92-105, jul./jun. 2001-2002. Disponível em: <http://www.usp.br/eff/rpef>. Acesso em: 25 maio 2018.
LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de educação. ANPED, n. 19, jan./abr. 2002.
MARQUES, I. A. Ensino de dança hoje: textos e contextos. 2 ed. São Paulo: Cortez Editora, 2001.
________. Dançando na escola. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
MATURANA, H.; VERDEN-ZÖLLER, G. Amar e brincar: fundamentos esquecidos do homem. São
Paulo: Palas Athena, 2004.
QUEIROZ, F. C. A dança na educação infantil a partir da escuta das crianças. Dissertação de
Mestrado em Educação e Contemporaneidade. Programa de Pós-graduação em Educação e
Contemporaneidade da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Salvador, 2013, 137 f.
VIEIRA, M. S. História das Ideias da Dança na Educação Brasileira. Relatório de pesquisa de
Estágio Pós-Doutoral, UFPB. João Pessoa, 2018, 143 p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Marcilio de Souza Vieira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.