The Dance Education program in the School Of Fine Arts of UFMG

Not everything blossoms, but it is still possible to build a beautiful bouquet

Authors

  • Arnaldo Leite de Alvarenga Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2018.15597

Keywords:

Dance, Teacher education, Bachelor Education Degree

Abstract

This article proposes a reflection about the Political Pedagogical Project of the undergraduate course in Dance – Bachelor of Education degree – of the   School   of   Fine   Arts   at  the   Federal   University   of   Minas   Gerais.  It presents  the  paths  that  have  been and are  still being  traced in  the proposition of higher education in dance in this institution, considering that dancing and teaching dance constitute an inherent knowledge of the experience of learning about and with the body. The proposal, therefore, opens up to all kinds of previous stylistic training of the applicants, based on movement organization principles that are present in all dances, and is structured on three central points: a theoretical one, another practical and theoretical,   and   a   didactic-pedagogical   –   all   added   to   two   artistic-pedagogical paths.

Author Biography

  • Arnaldo Leite de Alvarenga, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Brasil

    Departamento de Artes Cênicas Linguisitca, Letras e Artes

References

ALVARENGA, Arnaldo Leite de; PIMENTEL, Lúcia Gouvêa; RIBEIRO, Mônica Medeiros. Projeto político-pedagógico do curso de graduação Licenciatura em Dança da Escola de Belas-Artes da Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2009.

BRASIL. Reestruturação e expansão das universidades brasileiras – REUNI. Ministério da Educação e Cultura. 24 fev. 2010. Disponível em: <http://reuni.mec.gov.br/index.phpoption=com_content&view=article&id=100&Itemid=81>. Acesso em: 21 maio 2018.

BRASIL. Presidência da República. Decreto Nº 6.096. 24 abr. 2007. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2007/Decreto/D6096.htm>. Acesso em:

21 maio 2018.

BRASIL. Resolução do Conselho Nacional de Educação – Conselho Pleno 002/03 de julho de

2015. <http://portal.mec.gov.br/observatorio-da-educacao/323-secretarias-112877938/

orgaos-vinculados-82187207/21028-resolucoes-do-conselho-pleno-2015>. Acesso em: 21 maio 2018.

DAMÁSIO, A. O mistério da consciência: do corpo e das emoções ao conhecimento de si. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

GREINER, C. Arte na universidade para germinar questões e testar procedimentos. In: XAVIER, Jussara; MEYER, Sandra; TORRES, Vera. Tubo de ensaio: experiência em dança e arte contemporânea. Florianópolis: edição do autor, 2006.

LABAN, Rudolf Von. O domínio do movimento. São Paulo: Summus, 1978.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS (UFMG). Proposta de formação transversal: saberes tradicionais. Prograd: UFMG, 2015.

VIANNA, Klauss; CARVALHO, Marco Antônio. A dança. São Paulo: Siciliano, 1990.

Published

2018-11-29

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

The Dance Education program in the School Of Fine Arts of UFMG: Not everything blossoms, but it is still possible to build a beautiful bouquet. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 8, n. 16, 2018. DOI: 10.35699/2238-2046.2018.15597. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15597. Acesso em: 11 mar. 2025.

Similar Articles

1-10 of 457

You may also start an advanced similarity search for this article.