Point of audition and sound three-dimensionality in fiction and documentary film
Towards an envelopment aesthetic in contemporary cinema
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.21604Keywords:
Arts, Film, Point of Audition, Film sound, Sound three-dimensionalityAbstract
This article aims to reflect about the sound three-dimensionality provided by current sound display and mixing systems in fiction and documentary films. To this end, the discussion also proposes the study of Nos vemos no paraíso (2017) and Bethany Hamilton: Sem Limites (2018), among others films, to understand how sound relates to the concepts of subjective and spatial points of audition (CHION, 2008), how the sound three-dimensionality of the film occurs in the exhibition room and some of the theoretical and aesthetic possibilities opened up by this particular technical development.
References
ALTMAN, Rick. Sound Space. In: _____. (Org.) Sound Theory/Sound Practice. London: Routledge, 1992. p. 46-64
AUDIOMEDIA International. Ink Production brings Dolby Atmos to France. 14 maio 2013. Disponívelem: <https://www.audiomediainternational.com/2013/05/14/ink-production-brings-dolby-atmos-to-france/>. Acesso em: 15 out. 2019.
BETHANY Hamilton: sem limites. Director: Aaron Lieber. Estados Unidos: Entertainment Studios Motion Pictures/Netflix, 2019. 01 arquivo digital (100 min.), colorido.
CARREIRO, Rodrigo. A pós-produção de som no audiovisual brasileiro. João Pessoa: Marca de Fantasia, 2019. Disponível em: <https://www.academia.edu/39198372/A_p%C3%B3s-produ%C3%A7%C3%A3o_de_som_no_audiovisual_brasileiro_ebook_PDF_>. Acesso em: 6 fev. 2020.
CARREIRO, Rodrigo; OPOLSKI, Débora (Org.). O som do filme: uma introdução. Curitiba: Editora UFPR, 2018.
CHION, Michel. Film, a Sound Art. New York: Columbia University Press, 2009.
CHION, Michel. A audiovisão:som e imagem no cinema. Lisboa: Texto & Grafia, 2008.
CHION, Michel. Silence in the Loudspeakers, Or – Why, With Dolby Sound in Films, It is the Film Which Is Listening To Us’. In: SIDER, L.; FREEMAN, D.; SIDER, J. (Ed.). Soundscape: The School of Sound Lectures 1998-2001. London & New York: Wallflower Press, 2003. p. 150-154.
COMOLLI, Jean-Louis. Ver e poder: a inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
CONTATOS imediatos do terceiro grau. Direção: Steven Spielberg. Estados Unidos: Columbia Pictures/EMI Films Ltd., 1977. 01 DVD, (135 min), colorido.
CONTRA a maré. Direção: Christophe Offenstein. França/Bélgica/Espanha: Gaumont, Films du Cap, Les, Scope Pictures, 2013. 1 DVD (101 min), color.
DOANE, Mary Ann. Ideology and the practice of sound editing and mixing. In: BELTON, John; WEIS, Elizabeth (Ed.). Film Sound:Theory and practice. Nova York, Columbia University Press, 1985. p. 54-62.
ELSAESSER, Thomas; HAGENER, Malte. Film Theory: An Introduction through the Senses. Londres: Routledge, 2015.
FLÜCKIGER, Barbara. Sound Design: Die virtuelle Klangwelt des Films, Zürcher Filmstudien 6 Marburg: Schüren, 2001 apud ELSAESSER, Thomas e HAGENER, Malte. Film Theory: An Introduction through the Senses. Londres: Routledge, 2015
GUERRA NAS ESTRELAS.Direção: George Lucas. Estados Unidos: Lucasfilm/Twentieth Century Fox, 1977. 01 DVD, (121 min.), colorido.
LARANJA MECÂNICA. Direção: Stanley Kubrick. Estados Unidos: Warner Bros.,1971. 01 DVD (136 min.), colorido.
LISTEN TO BRITAIN. Direção: Humphrey Jennings, Reino Unido: Crown Film Unit,1942. Película (20 min.), preto e branco.
NOIVO NEURÓTICO, NOIVA NERVOSA. Direção: WoodyAllen. Estados Unidos: Jack Rollins & Charles H. Joffe Productions,1978. 01 DVD (93 min.), colorido.
NOS VEMOS NO PARAÍSO. Direção: Albert Dupontel. França/Canadá: Stadenn Prod, Manchester Films, Gaumont, 2017. 1 DVD (117 min), colorido.
KERINS, Mark. Beyond Dolby (Stereo): Cinema in the Digital Sound Age. Bloomington: Indiana University press, 2011.
KERINS, Mark. Home Theater(s): technology, culture and style. In: MERA, Miguel, Sadoff, Ronald; Winters, Ben (Ed.). The Routledge Companion to Screen Music and Sound. London: Routledge, 2017. p. 388-399.
PANTERA NEGRA. Direção: Ryan Coogler. Estados Unido: Walt Disney Studios Motion Pictures, 2018. 01 DVD (134 min), colorido.
RORABACK, Dick. Sounding Out Ray Dolby: Inventor of Revolutionary Noise-Reduction System Has Made Money the Old-Fashioned Way. Los Angeles Times, 29 nov. 1988, Disponível em: <https://www.latimes.com/archives/la-xpm-1988-01-29-vw-26284-story.html>. Acesso em: 11 fev. 2020.
SCHAEFFER, Pierre. Traité des objets musicaux: essai interdisciplines. Paris: Éditions du Seuil, 1966.
SCORPIO RISING. Direção:Kenneth Anger. Estados Unidos, produção independente, 1964. 01 vídeo (30min.), colorido.
STEFANONI, Rosana. Do silencioso ao sonoro 3D: breve reflexão sobre público e indústria cinematográfica. Revista de Estudos Sobre Práticas de Recepção a Produtos Midiáticos, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 96-104, 2012.
SMITH, Jeff. The sound of intensified continuity. In: RICHARDSON, John; GORBMAN, Claudia; VERNALLIS, Carol. (Ed.). The Oxford Handbook of New Audiovisual Aesthetics. New York: Oxford University Press, 2013a. p. 331-356.
SMITH, Jeff. Atmos, all around: A guest post by Jeff Smith. Maio, 2013b. Disponível em: <http://www.davidbordwell.net/blog/2013/05/01/atmos-all-around-a-guest-post-by-jeff-smith/>. Acesso em: 3 out. 2015.
VALENTE. Direção: Mark Andrews,Brenda Chapman e Steve Purcell. Estados Unidos, Reino Unido: Walt Disney Pictures, Pixar Animation Studios, 2012. 1 DVD (93 min), color.
VIDIGAL, Leonardo Alvares. Algumas considerações sobre a música nos filmes de |Jean Rouch. Devires- Revista de Cinema e Humanidades. Belo Horizonte, Vol.6, N.2. Pag. 46-61 Jul/Dez, 2009.
VIDIGAL, Leonardo Alvares. Música Popular e Endoclipe nas Séries Musicais Televisivas: Reggae e Deslocamento Territorial em Baila Caribe. Encontro de Pesquisadores em Comunicação e Música Popular. 4., São Paulo, 2012. Anais... MUSICOM. USP, 2012.
VIDIGAL, Leonardo Alvares. Pontos de escuta e arranjos audiovisuais na ficção e no documentário. In: MOURÃO, Maria Dora Genis et al (Org.).Estudos de Cinema Audiovisual – Socine: Anais de textos completos. São Paulo: Socine, 2013. p. 292-300.
VIDIGAL, Leonardo A. e PIERRY, Marcos. Scorpio Rising: pontos de escuta e a ascensão da música popular no cinema. Contemporânea: comunicação e cultura. Salvador, V.12, N.02, p. 370-391, 2014
VIDIGAL, Leonardo Alvares; NOVAIS, Marina de Morais Faria. A audição no cinema: ponto de escuta, Dolby e a terceira dimensão do som. XVII Encontro Socine: A sobrevivência das imagens. Palhoça (SC), out. de 2013. Estudos de Cinema Audiovisual – Socine: Anais de textos completos. São Paulo: Socine, 2014, p. 402-410.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Leonardo Alvares Vidigal, Marina de Morais Novais
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.