To Capture a Butterfly

Intertextuality as a biographical gesture in I’m not there

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.35184

Keywords:

I’m Not There, Todd Haynes, intertextuality, Bob Dylan, biopic

Abstract

Released in 2007, the film I’m not there can be defined as a network of intertextuality, woven by director Todd Haynes with the aim of analyzing, questioning and showing some new perspectives on Bob Dylan’s musical legacy. By putting concepts inherent in the study of intertextuality in dialogue with the tools of film analysis, this article intends to show how the director appropriates languages from biographic cinema devices (documentary, romantic drama, and interview) as a way to reflect on and translate audiovisually the singer-songwriter’s different personas. Through this process, and over 135 minutes of film, Haynes elevates I’m not there from the status of simple imagetic portrait of Dylan’s work to a critical comment on the tradition of the biopics.

Author Biography

  • Ana Catarina dos Santos Pereira, Universidade da Beira Interior

    Ana Catarina Pereira é docente na Universidade da Beira Interior e doutorada em Ciências da Comunicação, pela mesma universidade. É membro da Comissão para a Igualdade da UBI e investigadora do LabCom, licenciada em Ciências da Comunicação pela Universidade Nova de Lisboa e mestre em Direitos Humanos pela Universidade de Salamanca. É autora dos livros A Mulher-Cineasta: Da arte pela arte a uma estética da diferenciação e do Estudo do Tecido Operário Têxtil da Cova da Beira. Co-organizou as obras Cinema e Outras Artes (volumes I, II e III), Filmes (Ir)refletidosUBICinema 2007/2017Geração Invisível: Os novos cineastas portugueses, e Colectânea de Poesia - Poetas do Fundão.

    Autora de diversos artigos científicos publicados em revistas nacionais e internacionais, trabalhou vários anos como jornalista, colaborando com as revistas FocusNotícias Sábado e Notícias Magazine (Diário de Notícias), jornal I, entre outras. Fundou e dirigiu a revista online Magnética Magazine e foi directora do curso de Ciências da Cultura (UBI). É curadora e júri de diversas exposições e festivais de cinema; uma das fundadoras da Conferência Internacional de Cinema e Outras Artes, realizada anualmente na UBI; e coordenadora do GT de Estudos Fílmicos da Sopcom.

References

ARANTES, Mariana Oliveira. Música folk nos Estados Unidos: demarcações e definições de um gênero. ArtCultura, Uberlândia, v. 19, n. 34, p. 27-37, jan.-jun. 2017. Disponível em: <https://doi.org/10.14393/ArtC-V19n34-2017-1-02>. Acesso em: 12 jul. 2021.

AUMONT, Jacques; MARIE, Michelle. A análise do filme. Lisboa: Edições texto & Grafia, 2004.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, Mikhail. Problemas da obra de Dostoiévski. Rio de Janeiro: Forense, 1981.

BARROS, José d’Assunção. Sobre a feitura da micro-história. OPSIS, v. 7, n. 9, p. 167-186, 2010. Disponível em: <https://doi.org/10.5216/o.v7i9.9336>. Acesso em: 28 jun. 2021.

BRUCK, Mozahir Salomão. A Denúncia da ilusão biográfica e a crença na reposição do real: o literário e o biográfico em Mário Cláudio e Ruy Castro. 2008. 202 f. Tese (Doutorado em Literaturas de Língua Portuguesa) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte. Disponível em: <http://www.biblioteca.pucminas.br/teses/Letras_BrukMS_1.pdf>. Acesso em: 12 jun. 2021.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

CORRALES, Luciano. A Intertextualidade e suas origens. In: 70 anos: a FALE fala. 10ª Semana de Letras. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010. Disponível em: <http://editora.pucrs.br/anais/Xsemanadeletras/comunicacoes/Luciano-Corrales.pdf>. Acesso em: 12 jun. 2021.

DEANGELIS, Michael. The Characteristics of New Queer Filmmaking: Case Study – Todd Haynes. In: AARON, M. New Queer Cinema: A critical reader. New Jersey: Rutgers University Press, 2004. p. 41-52.

ECO, Umberto. Os limites da interpretação. Algés: Difel, 2004.

GOMES, Wilson. La poética del cine y la cuestión del método en el análisis fílmico. Significação – Revista de cultura audiovisual, São Paulo, n. 21, p. 85-105, 2004a.

GOMES, Wilson. The Mwga’s book. Salvador: Laboratório de Análise Fílmica, Programa de Pós Graduação de Comunicação e Cultura Contemporâneas, UFBA, 2004b.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Produção de presença. Rio de Janeiro: Contraponto; Editora PUC Rio, 2010.

HATHERLY, Ana. A idade da escrita e outros poemas. São Paulo: Escrituras, 2005. (Coleção Ponte Velha)

HEIDEGGER, Martin. Ser e tempo. Petrópolis: Vozes, 2005.

KRISTEVA, Julia. Introdução à seminálise. São Paulo: Debates, 1969.

SANT’ANNA, Affonso Romano de. Paródia, paráfrase & cia. 7. ed. São Paulo: Ática, 2003

SONTAG, Susan. Against interpretation.1966.Disponível, na íntegra, em: <http://shifter-magazine.com/wp-content/uploads/2015/10/Sontag-Against-Interpretation.pdf>. Acesso em: 23 fev. 2022.

TYNIANOV, Yuri. Dostoevsky and Gogol (Toward a Theory of Parody). 1919/21. In: MORSE, A.; REDKO,P. (ed.). Permanent Evolution. Boston: Academic Studies Press, 2019. p. 27-63. Disponível em: <https://doi.org/10.1515/9781644690635-004>. Acesso em: 19 jun. 2021.

FILMOGRAFIA:

A HARD day’s night. Direção: Richard Lester. Reino Unido: Imagem Filmes, 1964. 1 DVD (87 min.), son., p&b.

AMADEUS. Direção: Milos Forman. EUA, França, Tchecoslováquia, Itália: Warner, 1984. 1 DVD (160 min.), son., color.

CAPOTE. Direção: Bennett Miller. Canadá, EUA: Sony, 2005. 1 DVD (114 min.), son., color.

DON’T look back.Direção: D.A. Pennebaker. EUA: Cine Art Pictures, 1967. 1 DVD (96 min.), son., p&b.

ERA uma vez no Oeste. Direção: Sergio Leone. EUA, Itália: Paramount, 1968. 1 DVD (165 min.), son., color.

FESTIVAL. Direção: Murray Lerner. EUA: The Criterion Collection, 1967. 1 DVD (95 min.), son., color/p&b.

JOHNNY & June. Direção: James Mangold. Alemanha, EUA: Fox, 2005. 1 DVD (135 min.), son., color.

LOVE story. Direção: Arthur Hiller. EUA: Paramount, 1970. 1 DVD (100 min.), son., color.

NÃO estou lá. Direção: Todd Haynes. Alemanha, Canadá, EUA: Europa Filmes, 2007. 1 DVD (135 min.), son., color/p&b.

NO DIRECTION home. Direção: Martin Scorsese. EUA: Paramount, 2005. 1 DVD (359 min.), son., color/p&b.

PAT Garrett & Billy the kid. Direção: Sam Peckinpah. EUA, México: MGM, 1973. 1 DVD (122 min.), son., color.

RAY. Direção: Taylor Hackford. EUA: Universal, 2004. 1 DVD (152 min.), son., color.

VELVET Goldmine. Direção: Todd Haynes. EUA, Reino Unido: Cult Filmes, 1998. 1 DVD (118 min.), son., color.

VENENO. Direção: Todd Haynes. EUA: Bronze Eyes Production/Killer Films/Poison L.P., 1991. 1 DVD (85 min.), son., color.

MUSICOGRAFIA

BALLAD of a thin man. Intérprete: Bob Dylan. Compositor: Bob Dylan. In: HIGHWAY 61 Revisited. Washington, D.C.: Columbia Records, 1965. 1 CD, faixa 5 (6 min).

BLOWIN’ in the Wind. Intérprete: Bob Dylan. Compositor: Bob Dylan. In: THE FREEWHEELING Bob Dylan. Washington, D.C.: Columbia Records, 1962. 1CD, faixa 1 (3 min).

EVERY GRAIN of Sand. Intérprete: Bob Dylan. Compositor: Bob Dylan. In: SHOT of love. Washington, D.C.: Columbia Records, 1981. 1CD, faixa 10 (6 min).

JUST LIKE a Woman. Intérprete: Bob Dylan. Compositor: Bob Dylan. In: BLONDE on blonde. Chicago, Il.: Mobile Fidelity/Sound Lab, 1966. 1 CD, faixa 8 (5 min).

QUINN the Eskimo (The Mighty Quinn). Intérprete: Bob Dylan. Compositor: Bob Dylan. In: THE ESSENTIAL Bob Dylan. Washington, D.C.: Columbia Records, 2000. 1CD, faixa 13 (2 min).

SIMPLE Twist of Fate. Intérprete: Bob Dylan. Compositor: Bob Dylan. In: BLOOD on the tracks. Washington, D.C.: Columbia Records, 1975. 1CD, faixa 2 (4 min).

SONG to Woody. Intérprete: Bob Dylan. Compositor: Bob Dylan. In: BOB Dylan. Washington, D.C.:Sony Music, 1962. 1CD, faixa 12 (3 min).

THE TIMES They Are a-Changin’. Intérprete: Bob Dylan. Compositor: Bob Dylan. In: THE TIMES They are a-changin’. Washington, D.C.: Columbia Records, 1964. 1CD, faixa 1 (3 min).

WHEN the Ship Comes In. Intérprete: Bob Dylan. Compositor: Bob Dylan. In: THE TIMES They are a-changin’. Washington, D.C.: Columbia Records, 1964. 1CD, faixa 8 (3 min)

Published

2022-04-28

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

To Capture a Butterfly: Intertextuality as a biographical gesture in I’m not there. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 12, n. 24, p. 75–99, 2022. DOI: 10.35699/2237-5864.2022.35184. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/35184. Acesso em: 19 dec. 2024.

Similar Articles

1-10 of 16

You may also start an advanced similarity search for this article.