Digital archives in dance

Interrogating and building coreographic memories

Authors

  • Mônica Fagundes Dantas Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Brasil

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.15729

Keywords:

Dance, Digital Archives, History of dance

Abstract

This article reflects upon the creation and maintenance of digital archives in dance in Brazil, seeking to understand the procedures of documentation and filing, as well as questioning the uses and purposes of such archives. It examines projects developed in Europe, North America and in Brazil. By giving visibility to dance in easily accessible technological and media supports, digital archives can favor new audiences and contribute to the construction of memories of the Brazilian scene, expanding the understanding of the cultural role played by dance in Brazil.

Author Biography

Mônica Fagundes Dantas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Brasil

Professora Associada no Programa de Pós-Graduação em Arte Cênicas e do Curso de Graduação em Dança da Universidade Federal do Rio Grande do Sul

References

ALVESSON, M.; SKÖLDBERG, K. Reflexive Methodology: New Vistas for Qualitative Research. London: Sage, 2001.

BERNARD, M. De la créatrion choregraphique. Pantin:Centre national de la danse, 2001.

DANTAS, M. F. Desejos de memória: procedimentos de recriação de coreografias de Eva Schul. Cena, n. 2, p. 3-27, 2012.

DELAHUNTA, S.; SHAW, N. Z. Constructing Memories: Creation of the choreographic resource. Performance Research, vol. 11, n. 4, p. 53-62, 2006.

DELAHUNTA, Scott; WHATLEY, Sarah. Choreographic Documentation. International Journal of Performance Arts and Digital Media, vol. 9, n. 1, p. 3-5, 2013. <https://www.tandfonline.com/toc/rpdm20/9/1>. Acesso em 11/01/2015.

DELAHUNTA, S. Dance Becoming Data: Version Two. In: S. ELLIS; H. BLADES; C. WAELD. (Orgs.). A World of Muscle, Bone & Organs: Research and Scholarship in Dance, p. 333-357. Coventry: C-DaRE, 2018. Disponível em:

<https://www.coventry.ac.uk/PageFiles/276435/AWofMBandO.pdf>. Acesso em: 12 jun. 2018.

DERRIDA, J. Archive Fever: A Freudian Impression. Diacritics, v. 25, n. 2, p. 9-63, 1995.

FONTANA, F. S. O que existe de permanente no reino do efêmero – os arquivos pessoais e o patrimônio documental do teatro. Sala Preta, v. 17, n. 2, p. 11-25, 2017. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/139513>. Acesso em: 15 fev. 2018.

FORTIN, S.; GOSSELIN, P. Considerações metodológicas para a pesquisa em arte no meio acadêmico. Art Research Journal, v. 1, n.1, p. 1-17, 2014.

FRANKO, M. Writing for the Body: Notation, Reconstruction and Reinveintion in Dance. Common Knowledge, v. 17, n. 2, p. 321-334, 2011.

HACHIMURA, K. et al. A Tool for Reproducing 3D body motion from Recorded Image Sequence of Traditional Dance. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON INFOMATION TECHNOLOGY – APPLICATION, 2002, Bathurst, Austrália. Anais... 2002.

HASEMAN, Brad. Manifesto pela Pesquisa Performativa. In Resumos do Seminário de Pesquisas em Andamento PPGAC/USP, v. 3, 1, 2015.

JESCHKE, C. Cânone e desejo: sete abordagens para palestras/performances histório-coreográficas. Sala Preta, vol. 12, n. 12, p. 4-12, 2012.

IRWIN, Rita L; SPRINGGAY, Stephanie: a/r/tografia como forma de pesquisa baseada na prática. In: DIAS, Belindson; IRWIN, Rita L.(Orgs). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: editora da UFSM, 2013.

KIM, E. S. ChoreoSave: A Digital Dance Preservation System Prototype. Anais do Encontro Anual The Information Association for the Information Age (ASIST). New Orleans, 2011. Disponível em https://www.asis.org/asist2011/proceedings. Acesso em 12/11/2014.

LEPECKI, A. The Body as Archive: Will to Re-enact and the Afterlives of Dances. Dance Research Journal, vol. 42, n. 2, p. 28-48, 2010.

MAIN, L. The Dances of Doris Humphrey: Creating a contemporary perspective through directorial interpretation. Dance Research, vol. 23, n. 2, 2005. Disponível em: <http://www.dorishumphreyfoundationuk.co.uk/archive/>. Acesso em: 25 abr. 2010.

MARINI, F. Performing Arts Archives: Dynamic Entities Complementing and Supporting Scholarship and Creativity. Theatre History Studies, n. 28, p. 27-34, 2008. Disponível em: <https://muse.jhu.edu>. Acesso em: 30 jun. 2018.

NAUGLE, L.; CRAWFORD, J. Dança e performance digital mediada por telepresença e métodos telemáticos. Revista Eletrônica MAPA D2, vol. 1, n.1, 2014. Disponível em http://www.portalseer.ufba.br./index.php/mapad2/article/view/10097/7228. Acesso em 15/11/2014.

PICON-VALLIN, B. Um museu para o Teatro. Pitágoras 500, v. 2, n. 2, p. 115-127, 2012. Disponível em: <https://muse.gooo.gl/fW9KAv>. Acesso em: 10 maio 2018.

SPANGHERO, M. Tecnologia para entender dança: as notações coreográficas. Moringa, v. 2, n. 1, p. 71-80, 2011.

TAYLOR, D. The Archive and the Repertoire. Performing Cultural Memory in Americas. Durham and London: Duke University Press, 2003.

VALVERDE, M. I. C. Fado Dança: que portuguesidade?: para uma abordagem estética-artística somático-tecnológica transcultural. ENCONTRO CIENTÍFICO NACIONAL DE PESQUISADORES EM DANÇA. NATAL: ANDA, 5, 2017, Anais... p. 20-35. Disponível em . Acesso em: 11 fev. 2018.

VINCS, K.; BARBOUR, K. Snapshots of complexity: using motion capture and principal component analysis to reconceptualise dance. Digital Creativiy, v. 25, n. 1, 2014. Disponível em: <https://www.tandfonline.com/doi/full/101080>. Acesso em: 12 abr. 2018.

WHATLEY, S. Siobhan Davies RePlay; (re)visiting the digital archive. International Journal of Performance Arts and Digital Media, v. 9, n. 1, p. 83-98, 2013. Disponível em: <https://www.tandfonline.com/toc/rpdm20/9/1>. Acesso em: 11 jan. 2015.

WHATLEY, S. What does it mean to archive dance? Bristol: Arnolfini, 2014.

TSAMPOUNARIS, G. et. al. Exploring visualizations in Real-time Motion Capture for Dance Education. Conference Paper. University of Athens, 2016. Disponível em: <https://www.reseachgate.net/publication/312245378>. DOI: 10.1145/3003733.3003811. Acesso em: 12 jun. 2017.

Published

2019-05-17

How to Cite

DANTAS, M. F. Digital archives in dance: Interrogating and building coreographic memories. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 9, n. 17, p. 176–199, 2019. DOI: 10.35699/2237-5864.2019.15729. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15729. Acesso em: 5 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Open section