On interart experiences and education

Madu and Terezinha Veloso, from Giramundo Puppet Theater Company

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.20652

Abstract

For 22 years, Giramundo Puppet Theater Company signed an agreement with UFMG in order to promote aesthetic gatherings between artists and students. Thus, Maria do Carmo Vivacqua Martins (Madu) and Terezinha Veloso, co-founders of the Group, acted as teacher-artists at the School of Fine Arts of that university, maintaining, simultaneously, individual and collective productions. Based on the trigger image of a puppet and a painting as agents of interdisciplinarity, this article seeks to understand the presence of the puppet from the perspective of Interart Studies and Education and, also, probe the praxis-poiesis of both teacher-artists. For this, a qualitative investigation (through perceptions and social construction of meaning) was carried out through A/R/Tografia: a poetic methodology that evidences the artists' identity.

Author Biography

Cássia Macieira, Universidade do Estado de Minas Gerais - Brasil

Professora na Universidade do Estado de Minas Gerais - Brasil.

References

APOCALYPSE, Álvaro. Mercado de Trabalho. In: TEODORO, Maria de Lourdes.(org.) Ensino das Artes na Universidade. Textos Fundantes. Curitiba: Editora Appris, 2018, p. 77-84.

AMARAL, Ana Maria. Teatro de Formas Animadas: máscaras, bonecos, objetos. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1991.

ARONI, Bruno Oliveira. Por uma etnologia dos artefatos: arte cosmológica, conceitos mitológicos: Revista Proa, n. 2, v. 01, p. 1-27, 2010.

AZEVEDO, Fernando Antônio Gonçalves. Sobre a Dramaticidade no Ensino da Arte: em busca de um currículo reconstrutivista. In:PIMENTEL, Lúcia Gouvêa (orgs). Som, gesto, Forma e cor: dimensões da arte e seu ensino. Belo Horizonte: EditoraC/Arte, 1995, p. 14-43.

BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento. Tradução de Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec, 2010.

BARBOSA, Ana Mae. Arte-educação: conflitos/acertos. 2ª ed. Editora Max Limonad, 1985.

BARBOSA, Ana Mae. Tópicos Utópicos. Belo Horizonte: Editora C/Arte, 1998.

BEAUCHAMP, Hélène; GARCIN-MARROU, Flore. Introduction. In: BEAUCHAMP, H.; GARCIN-MARROU, Flore; NOGUÉS, J.; HAESEBORECK, Élise V. Les scènes philosophiques de la marionette. Montpellier: Éditions L’Entretemps et Institut National de la Marionnette, 2016, p.11-22.

BELTRAME, Nini. Manipulador, ator-animador e outras nomenclaturas. Texto retirado da Revista FENATIB, referente ao 8º e 9º Festival Nacional de Teatro Infantil de Blumenau (2004 e 2005). Disponível em http://cbtij.org.br/marionetista-manipulador-ator-animador-e-outras-nomenclaturas/ . Acesso em 01/03/2020.

CONTAMIN, Laurent. Texto para catálogo de exposição Marionnettes d’Artistes. Exposition temporaire. Du 22 juilliet au 10 octobre 2004 au Musée de l’Ardenne. 31 Place Ducale, 080000. Charleville-Mézières. L’Institut International de la Marionnette em collaboration avec le Musée de l’ Ardenne.

CLÜVER, Claus. Inter textus/Inter artes/Inter media. Aletria – Revista do Departamento de Estudos Literários da Pós-graduação da Faculdade de Letras da UFMG, n. 14, p. 11-41, jul./dez., 2006.

DIAS, Belidson; IRWIN, Rita L. (orgs.) Pesquisa Educacional Baseada em Arte: a/r/tografia. Santa Maria: Editora da UFSM, 2013.

GENTY, Philippe. Uma viagem entre percepção, forte impressão e interpretação. In: Revista Móin-Móin: Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas. Jaraguá do Sul: SCAR/UDESC, 2008. Ano 04,v.05, p.129-142.

HÉRNANDEZ, Fernando Hérnández. A pesquisa baseada nas artes: propostas para repensar a pesquisa educativa. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita L. (orgs.) Pesquisa Educacional Baseada em Arte: a/r/tografia. Santa Maria: Editora da UFSM, 2013, p.39-62.

PEDROSA, Adriano; TOLEDO, Tomás (Orgs.). 2016. A mão do povo brasileiro, 1969/2016. São Paulo, Masp Editora. 319 pp.

PIMENTEL, Lucia Gouvêa. Ensino de Arte no Século XXI. In: Revista do Instituto Arte das Américas. Edição Especial: 2º Fórum Arte das Américas. V.2, N.1 jul/dez, Belo Horizonte: C/Arte, 2004.

PIMENTEL, Lúcia. Inters_tícios – inter_tiscos. Revista ARS. Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. vol.10 nº 20 São Paulo July/Dec. 2012

PIMENTEL, Lúcia. Limites em Expansão. Licenciatura em artes visuais. Belo Horizonte/; C/Arte, 1999.

RAJEWSKY, Irina O. Intermidialidade, intertextualidade e “remediação”. Uma perspectiva literária sobre a intermidialidade. In: DINIZ, Thais Flores Nogueira. Intermidialidade e Estudos Interartes. Desafios da arte contemporânea. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2012.

RICHTER, Ivone Mendes. Interculturalidade e estética do cotidiano no ensino das artes visuais. Campinas, São Paulo: Editora Mercado de Letras, 2003.

SALLES, Cecilia Almeida. Gesto Inacabado: processo de Criação Artística. São Paulo: FAPESP: Annablume, 1998.

SAMPAIO, Márcio. Álvaro Apocalypse. Belo Horizonte. V&M (Vallourec & Mannesmann); Ministério da Cultura, 2011.

TIBURSKI, João Carlos. Álvaro Apocalypse: a magia dos bonecos. In: Revista Continente SUL SUR, Instituto Estadual do Livro, Porto Alegre/RS, n. 5, ano II, p. 109-113, out., 1997.

VELHO, Gilberto. 2006. Autoria e criação artística. In: SANTOS, Gilda; VELHO, Gilberto. Artifícios e artefactos: entre o literário e o antropológico. Rio de Janeiro, 7 Letras, pp. 135-141.

Published

2020-11-29 — Updated on 2021-01-12

Versions

How to Cite

MACIEIRA, C. On interart experiences and education: Madu and Terezinha Veloso, from Giramundo Puppet Theater Company. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 10, n. 20, p. 147–161, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.20652. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/20652. Acesso em: 5 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section