TransAvesso Design

gender disruptive mechanisms both in creating and teaching costume design for the performing arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.41771

Keywords:

design, teaching, queer, body, gender

Abstract

For the purposes set out in this paper it will be articulated the progression of the stepswhich involves the framework of a TransAvesso design concept, along with the connectionin teaching costume design. Therefore, and to have understanding the portrayal madealong the article of what that spur someone in a teaching context, it will be described twoscopes. The first one is how the concept is carried out and the second one is all about thetheoretical framework that strengthen the workings of the educational technique that wasemployed in class during the research. In order to accomplish the above, this article, in theform of a needlecraft, as a way of saying, seams the authors who write in the areas ofgender, Queer/Cuir and design

References

ANZALDÙA. Gloria. La conciencia de la mestiza/Rumo a uma nova consciência. Revista Estudos Feministas. Florianópolis. 2005.

BUTLER, Judith, Problemas de gênero:feminismo e subversão da identidade. Tradução Renato Aguiar. Rio de Janeiro. Civilização Brasileira. 2003.

ECO, Umberto. O hábito fala pelo monge. In. Psicologia do vestir. tradução José Colaço. São Paulo. Editora Assirio e Alvim. 1989.

Ferguson, Roderick. Aberrations in Black. Towards a Queer of Color Critique. University of Minnesota Press, 2003.

GRANE, Diana, A moda e seu papel social: classe, gênero e identidade das roupas. Tradução Cristina Coimbra. São Paulo. 2006

LEAL, Dodi. Performatividade transgênera: equações poéticas de reconhecimento recíproco na recepção teatral. Tese de doutorado em Psicologia social e do trabalho. Universidade de São Paulo. 2018.

MISKOLCI, Richard. Teoria Queer: um aprendizado pelas diferenças. 2ª Ed. rev. e ampl, 3ª reimp. Belo Horizonte. Autêntica Editora. 2016.

PEREIRA, Dalmir. Figurino e cenografia para iniciantes. São Paulo. Estação das Cores. 2015.

PATZDORF. Danilo. Seis propostas para os corpos deste milênio. In. Gênero expandido: performance e contrassexualidades. LEAL, Dodi. DENNY,Marcelo (org). São Paulo. Annablume. 2018.

REA, Caterina Alessandra. AMANCIO, Izzie Madalena. Descolonizar a sexualidade: teoria Queer of colours e trânsito para o sul. In.Caderno Pagus. 2018.

RIBEIRO, Djamila. Lugar de fala. São Paulo. Pólen.2019.

SILVA, Amabilis de Jesus da. Figurino-Penetrante: um estudo sobre a desestabilização das hierarquias em cena. Tese de doutorado em Artes Cênicas. UFBA. 2010.

________ Figurino, inércias, deslocamentos: como dar uma “pinta” por aí. Anais do VII Congresso da ABRACE - Associação Brasileira de Pesquisadores em Artes Cênicas. Porto Alegre. 2012.

Published

2023-04-06

How to Cite

PEREIRA JUNIOR, J. E. TransAvesso Design: gender disruptive mechanisms both in creating and teaching costume design for the performing arts. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 13, n. 27, p. 196–218, 2023. DOI: 10.35699/2237-5864.2023.41771. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41771. Acesso em: 17 aug. 2024.