The Configuration of Tragicity in Blood Wedding

Death Stages

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2024.48430

Keywords:

Tragic, death, drama, Lorca

Abstract

The tragic genre, within dramaturgy, peaked in two moments: ancient Greece and the Renaissance, which became emblematic. To what extent would this genre express itself in a 20th-century drama? The present article has the proposition of listing elements of the constitution of the tragic referentiality, analyzing Blood Wedding, by Garcia Lorca, to highlight the aesthetic composition of this tragedy, which bases his work on Greek tragedy references (Segal, 1994), and explores the strength of drama (Rosenfeld, 2000), in which death is the driving force in the characters’ configuration and dramatic action’s main line.

Author Biography

Elisana De Carli, UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina

Depto de Artes - Curso de Artes Cênicas

References

BERRETINI, Célia. Leonardo, ou em torno de um nome de Bodas de sangue. In: BERRETINI, Célia. O

teatro ontem e hoje. São Paulo: Perspectiva, 1980.

CANDIDO, Maria Regina; CORNELLI, Gabriele. A arte e o ofício de poeta trágico. In: LESSA, Fábio de

Sousa; SILVA, Andréia Cristina Lopez Frazão da. (orgs.). História e trabalho: entre artes e ofícios. Rio

de Janeiro: Mauad X, 2009. p. 47-58.

DE CARLI, Elisana. A imagem do corpo na tragédia antiga: uma visualidade verbal. Visualidades,

Goiânia, v. 13, n. 1, p.192-209, jan-jun 2015. Disponível em: https://doi.org/10.5216/vis.v13i1.34149.

Acesso em: 4 fev. 2023.

EAGLETON, Terry. Doce violência: a ideia do trágico. Trad. Alzira Allegro. São Paulo: Editora Unesp,

ELIAS, Norbert. A solidão dos moribundos,seguido de, “Envelhecer e morrer”. Trad. Plínio

Dentzien. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

FERREIRA, Antonio Celso. Literatura: a fonte fecunda. In: PINSKY, Carla B.; LUCA, Tânia Regina de.

(orgs.). O historiador e suas fontes. São Paulo: Contexto, 2015. p. 61-91.

GARCIA LORCA, Federico. Bodas de sangre. Edición de Allen Josephs y Juan Caballero. 2. ed.

Madrid: Ediciones Cátedra, 1986.

GARCIA LORCA, Federico. Bodas de sangue. Trad. Cecília Meireles. Rio de Janeiro: Agir, 1960.

GARCIA LORCA, Federico. Bodas de sangue. Trad. Antonio Mercado. São Paulo: Abril Cultural, 1977.

GARCIA LORCA, Federico. Bodas de sangue. Trad. Rubia Goldoni. São Paulo: Editora Peixoto Neto,

MACHADO, Irley. A metafísica do corpo - o corpo em sofrimento no teatro de Garcia Lorca.

ouvirOUver, v. 10, n. 1, p. 50-61, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.14393/OUV13-

v10n1a2014-3. Acesso em: 7 out. 2022.

MARTINO, Luís Mauro Sá; MARQUES, Ângela Cristina Salgueiro. No caos da convivencia: ideias

práticas sobre a arte de lidar com os outros. Petrópolis: Vozes, 2020.

OLIVA, César. O teatro no século XX. Eduga:Revista Galega de Ensino, n. 28, f. 2, p. 311-332, 2000.

Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1357435. Acesso em: 10 jan.

ROSENFELD, Anatol. A teoria dos gêneros. In: ROSENFELD, Anatol. O teatro épico. 4. ed. São Paulo:

Perspectiva, 2000. p. 15-36.

SARRAZAC, Jean-Pierre. Sete observações sobre a possibilidade de um trágico moderno – que

poderia ser um trágico (do) quotidiano. Pitágoras 500, Campinas, v. 3, n. 1, p. 3-15, 2013.

Disponível em: https://doi.org/10.20396/pita.v3i1.8634731. Acesso em: 20 jan. 2023.

SARRAZAC, Jean-Pierre. Poética do drama moderno. São Paulo: Perspectiva, 2017.

SEGAL, Charles. O ouvinte e o espectador. In: VERNANT, Jean-Pierre (org.). O homem grego. Lisboa:

Presença, 1994. p. 175-198.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Arte, dor, kátharsis ou variações sobre a arte de pintar o grito. Alea:

revista letras neolatinas, v. 5, n. 1, p. 29-46, jan/jun 2003.

ZANOTTO, Ilka M. Prefácio de Bodas de Sangue. In: GARCIA LORCA, Federico. Bodas de sangue.

Trad. Rubia Goldoni. São Paulo: Editora Peixoto Neto, 2004. p. 11-25.

Published

2024-04-01 — Updated on 2024-05-13

Versions

How to Cite

CARLI, E. D. The Configuration of Tragicity in Blood Wedding: Death Stages. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 14, n. 30, p. 372–384, 2024. DOI: 10.35699/2238-2046.2024.48430. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/48430. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Articles - Open section