Padlet

mural digital para melhorar o processo de ensino-aprendizagem no nível superior?

Autores

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-3652.2025.49123

Palavras-chave:

Mural digital, Ensino, Padlet, Ciência de dados, TIC

Resumo

Atualmente, os murais digitais estão mudando a interação no processo de ensino-aprendizagem e a comunicação entre alunos e professor. O objetivo geral deste estudo misto é analisar a utilização do Padlet no processo de ensino-aprendizagem das disciplinas “Matemática 1” e “Tecnologia da Informação e Comunicação” por meio dos algoritmos Deep Learning e Árvore de Decisão. Este mural digital permitiu a divulgação, entrega e revisão das práticas laboratoriais durante o ano letivo de 2023. Os participantes são 65 alunos da Escola Nacional de Ciências da Terra, Universidade Nacional Autônoma do México. O algoritmo Deep Learning indica que a divulgação de práticas laboratoriais e de interação no Padlet afeta positivamente a compreensão dos temas. Da mesma forma, o uso do Padlet afeta positivamente o papel ativo, a comunicação e o entusiasmo. Por outro lado, o algoritmo Árvore de Decisão identificou os modelos nesse mural digital para prever fenômenos educacionais considerando as características dos alunos. Concluindo, o professor dos cursos “Matemática 1” e “Tecnologia da Informação e Comunicação” mudou a forma de ensinar e aprender através da incorporação do Padlet. De fato, os alunos do Bacharelado em Ciências da Terra e do Bacharelado em Geografia Aplicada tornaram-se protagonistas do processo educativo com o apoio deste mural digital.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Biografia do Autor

  • Ricardo-Adán Salas-Rueda, Instituto de Ciencias Aplicadas y Tecnología, Universidad Nacional Autónoma de México

    Doctor en Diseño de Nuevas Tecnologías. Investigador de tiempo completo en el Instituto de Ciencias Aplicadas y Tecnología, Universidad Nacional Autónoma de México. Investigador Nacional SNI nivel 1 (2019-2021).

Referências

ABDULLAH, Siti; AROKIYASAMY, Klara; GOH, Sock; CULAS, Andrea y MANAF, Abdul. University students’ satisfaction and future outlook towards forced remote learning during a global pandemic. Smart Learning Environments, volumen 9, número 1, páginas 1-21, 2022. DOI: 10.1186/s40561-022-00197-8.

ALI, Irfan; BUTT, Khadalij y WARRAICH, Nosheen. Factors effecting digital citizenship in education sector: A systematic review and future direction. Education and Information Technologies, volumen 28, páginas 15789-15821, 2023. DOI: 10.1007/s10639-023-11811-8.

BERGAOUI, Nisseb y GHANNOUCHI, Sonia. A BPM-based approach for ensuring an agile and adaptive learning process. Smart Learning Environments, volumen 10, páginas 1-34, 2023. DOI: 10.1186/s40561-023-00259-5.

CHUGH, Ristenn y TURNBULL, Darren. Gamification in education: A citation network analysis using CitNetExplorer. Contemporary Educational Technology, volumen 15, número 2, páginas 1-12, 2023. DOI: 10.30935/cedtech/12863.

GÓMEZ-TRIGUEROS, Isabel. Digital skills and ethical knowledge of teachers with TPACK in higher education. Contemporary Educational Technology, volumen 15, número 2, páginas 1-10, 2023. DOI: 10.30935/cedtech/12874.

KAYNAK, Baran; TUNA, Osman; OZBEK, Ugur; AKSOY, Ahmed y HORZUM, Burak. UZEP: A cloud-based distance education platform for higher education institutions. Turkish Online Journal of Distance Education, volumen 24, número 4, páginas 220-237, 2023. DOI: 10.17718/tojde.1188032.

KONG, Siu. Delivery and evaluation of an e-Learning framework through computer-aided analysis of learners’ reflection text in a teacher development course. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, volumen 16, páginas 1-22, 2021. DOI: 10.1186/s41039-021-00172-w.

LANDA, Elizabeth; ZHU, Chang; SESABO, Jennifer y MACHUMU, Haruni. Leader support and the integration of innovative teaching-learning technologies: the mediating role of technological level of knowledge. Education and Information Technologies, volumen 28, páginas 15523-15541, 2023. DOI: 10.1007/s10639-023-11776-8.

LEE, Tzu; HO, Yun y CHEN, Chen. Integrating intercultural communicative competence into an online EFL classroom: an empirical study of a secondary school in Thailand. Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education, volumen 8, páginas 1-25, 2023. DOI: 10.1186/s40862-022-00174-1.

LOMOS, Chi; LUYTEN, Jen y TIECK, So. Implementing ICT in classroom practice: what else matters besides the ICT infrastructure? Large-scale Assessments in Education, volumen 11, páginas 1-28, 2023. DOI: 10.1186/s40536-022-00144-6.

AL-MWZAIJI, Khaled y ALZUBI, Ali. Online self-evaluation: the EFL writing skills in focus. Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education, volumen 7, número 1, páginas 1-16, 2022. DOI: 10.1186/s40862-022-00135-8.

NKOMO, Larian; DANIEL, Ben y BUTSON, Russell. Synthesis of student engagement with digital technologies: a systematic review of the literature. International Journal of Educational Technology in Higher Education, volumen 18, páginas 1-26, 2021. DOI: 10.1186/s41239-021-00270-1.

OLANIYI, Nkaepe. Threshold concepts: designing a format for the flipped classroom as an active learning technique for crossing the threshold. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, volumen 15, páginas 1-15, 2020. DOI: 10.1186/s41039-020-0122-3.

SIANTUBA, Jackson; NKHATA, Leonard y DE-JONG, Ton. The impact of an online inquiry-based learning environment addressing misconceptions on students’ performance. Smart Learning Environments, volumen 10, páginas 1-18, 2023. DOI: 10.1186/s40561-023-00236-y.

TONBULOGLU, Betul. State of research on e-assessment in education: a bibliometric analysis. Turkish Online Journal of Distance Education, volumen 24, número 4, páginas 276-301, 2023. DOI: 10.17718/tojde.1184218.

TUAMSUK, Kulthida; NGUYEN, Lan; KANJUG, Issara; LOWATCHARIN, Grinwach; MANAKUL, Teeraland; POONPON, Kulthida; SARAKORN, Wan; SOMABUT, Anucha; SRISAWASDI, Niskra y TRAIYARACH, Sakusika. Key success factors for transforming classrooms into learning communities in digital learning ecosystem at secondary schools in Thailand. Contemporary Educational Technology, volumen 15, número 2, páginas 1-12, 2023. DOI: 10.30935/cedtech/12920.

TURNER, Kristina; O’BRIEN, Siobhan; WALLSTRÖM, Helena y SAMUELSSON, Katarina. Lessons learnt during COVID-19: making sense of Australian and Swedish university lecturers’ experience. International Journal of Educational Technology in Higher Education, volumen 20, páginas 1-17, 2023. DOI: 10.1186/s41239-023-00395-5.

YERSEL, Bursin; KALKAN, Balsan; ER, Firzet; OZER, Azur y KORUL, Aysel. Digital divide and emergency remote education: reconsidering the use of educational radio during the pandemic. Turkish Online Journal of Distance Education, volumen 24, número 4, páginas 238-256, 2023. DOI: 10.17718/tojde.1101847.

ZHANG, Xioaleli; CHEN, Shuangye y WANG, Xiaoxiao. How can technology leverage university teaching & learning innovation? A longitudinal case study of diffusion of technology innovation from the knowledge creation perspective. Education and Information Technologies, volumen 28, páginas 15543-15569, 2023. DOI: 10.1007/s10639-023-11780-y.

ZHU, Gaxiola; RAMAN, Preeti; XING, Wanli y SLOTTA, Jim. Curriculum design for social, cognitive and emotional engagement in Knowledge Building. International Journal of Educational Technology in Higher Education, volumen 18, páginas 1-19, 2021. DOI: 10.1186/s41239-021-00276-9.

Publicado

06-01-2025

Como Citar

Padlet: mural digital para melhorar o processo de ensino-aprendizagem no nível superior?. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 18, p. e49123, 2025. DOI: 10.1590/1983-3652.2025.49123. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/49123. Acesso em: 27 jan. 2025.

Artigos Semelhantes

1-10 de 532

Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.