Digital literacy

a brief literature review of in-between concepts and of teachers’ conceptions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/1983-3652.2022.40207

Keywords:

Digital literacy, Academic practice, Socio-educational practice

Abstract

Even though Digital Literacy is currently a widely used term, which is frequently cited in many social practices, there is yet a lot to discuss when it comes to its concept, since it modifies itself as it flows through the many digital environments. In this article, the main objective is to establish dialogues between posited definitions both in academic and educational domains (by teachers and preservice teachers), within different geopolitical realities (in the United States, in Indonesia, and in Brazil). In doing so, we intend to demonstrate to what extent theory and practice might or might not converge. The study offers a brief literature review regarding the topic. The analysis is of qualitative and interpretative nature. The data was extracted from peer-reviewed articles and cross-checked for interpretation and discussion. The results have demonstrated that the definitions regarding Digital Literacy offered by teachers are not very complex, especially in Brazil. Oftentimes, the definition is simply linked to digital tools, whereas conscious and critical use, as well as potential socioemotional aspects are disregarded.

Author Biographies

  • Newton Vieira Lima Neto, Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Letras, Belo Horizonte, MG, Brasil / Instituto Federal de Brasília, Riacho Fundo I, Brasília, DF, Brasil

    Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade de Brasília. Atua na linha de pesquisa Lingua, Interação Sócio-Cultural e Letramento. Possui graduação em Letras-Português (2010) e Letras-Inglês (2011) pela mesma universidade. Atuou como professor assistente de língua portuguesa e embaixador cultural do Brasil na Utah State University, pelo programa Fulbright/CAPES FLTA em 2013/14. Possui vasta experiência no ensino de inglês como língua estrangeira, tendo atuado, entre outros, como professor efetivo do quadro da Secretaria de Educação do Distrito Federal, da Cooperativa de Ensino de Língua Estrangeira Moderna, da Sociedade Brasileira de Cultura Inglesa e do Conselho Cultural Casa Thomas Jefferson. Atualmente é professor efetivo da área de língua inglesa do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (EBTT) e coordenador pedagógico no Instituto Federal de Brasília, Campus Riacho Fundo.

  • Alexandra Bittencourt de Carvalho, Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Letras, Belo Horizonte, MG, Brasil

    Alexandra Bittencourt de Carvalho é doutoranda em Linguística do Texto e do Discurso no Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal de Minas Gerais (Poslin/UFMG).

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Published

2022-10-13

How to Cite

Digital literacy: a brief literature review of in-between concepts and of teachers’ conceptions. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 15, p. e40207, 2022. DOI: 10.35699/1983-3652.2022.40207. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/40207. Acesso em: 26 dec. 2024.

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