Neoliberalism and mental suffering among public education servants

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2023.46003

Keywords:

Educação, Trabalho., Saúde Mental

Abstract

This article aims to analyze the repercussions of the neoliberal system on the work dynamics and health of teachers and administrative technicians working at a Federal Education Institute. This is a cross-sectional study which objective was to identify psychosocial risks in the work environment. Data were collected through an official report of licenses for health treatment due to Mental and Behavioral Disorders (CMD); sociodemographic questionnaire and the Health Safety Executive Indicator Tool (HSE-IT) instrument. The results showed that the labor dynamics imposed by neoliberalism affect the relationship between mental health and the work of public servants, resulting in the intensification of work and forms of organization and management, with the aggravating scenario of instability and insecurity in public education. The most affected actors are women and the technical-administrative professional category, replicating the social constructions imposed by this system. It was possible to identify and analyze the macrosocial aspects that impact the microcontext of work and that can have an impact on workers' mental health.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiane de Freitas, Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)

Mestra em Desenvolvimento, Tecnologias e Sociedade pela Universidade Federal de Itajubá – MG, UNIFEI, técnica-administrativa no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais, IFSULDEMINAS

Luiz Felipe Silva, Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)

Doutor em Saúde Pública pela Universidade de São Paulo, professor na Universidade Federal de Itajubá – MG, UNIFEI, nos cursos de Graduação em Engenharia Ambiental e Engenharia Civil e nos programas de Pós-graduação em Meio Ambiente, em Recursos Hídricos e em Desenvolvimento, Tecnologia e Sociedade. 

Davidson Passos Mendes , Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)

Doutor em Educação, linha de pesquisa: Política, Trabalho e Formação Humana, Mestre em Engenharia de Produção e Graduação em Fisioterapia, todos pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG. Atualmente é professor Associado da Universidade Federal de Itajubá, UNIFEI, Campus Itabira- MG, área Saúde do Trabalhador. Professor e pesquisador permanente do Mestrado em Desenvolvimento, Tecnologias e Sociedade

Published

2024-01-24

How to Cite

FREITAS, C. de; SILVA, L. F.; MENDES , D. P. Neoliberalism and mental suffering among public education servants . Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 32, n. 3, p. 169–185, 2024. DOI: 10.35699/2238-037X.2023.46003. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/46003. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.