Secondary Piano in the academic formation

educational ideas and perspectives of interdisciplinary

Authors

  • Maria Inêz Lucas Machado University of Minas Gerais (Brazil)

Keywords:

Secondary piano, Interdisciplinary approach in music, Appreciation, Performance and composition, Academic formation, Pedagogical approach in music

Abstract

Study about fundaments for an interdisciplinary approach of the Piano as a Second Instrument class that could promote integration between different fields of the academic formation at the undergraduate level in Brazil. It discusses the advantages of a pedagogical coordination between appreciation, performance and composition, with the contextualization of issues related to music teaching and musical development. Characteristics of specific profiles of undergraduate students as well as their needs and similarities are taken under consideration in order to understand the interfaces between the disciplines, musical understanding and connections between the instrumental practice and the perception of music. Some ideas of recognized pianists and teachers are considered and related to the practice of music and music teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Inêz Lucas Machado, University of Minas Gerais (Brazil)

She earned her Bachelor's degree in Piano, her Specialization in Music Education, and her Master's degree in Studies of Music Practices at the UFMG School of Music. She is a professor at the institution, where she held the position of Vice-Director for two consecutive mandates, between 2002 and 2010, and, for one semester, the position of Director. She has accumulated pedagogical and administrative experience, including in various Extension projects and courses. She works in the core subjects of general education - music perception, auditory training, complementary piano - with emphasis on performance and music education. Her areas of interest (studies and published works) are themes such as the dynamics of basic, intermediate and academic education in music, Extension and Music Graduation in Public Universities.

References

ALTENMULLER, E. O.Acordes na Cabeça,Revista Viver Mente&Cérebro, www.vivermentecerebro.com.br, outubro, 2004.

ARBARETAZ, M. C. Lirela Musique par laConnaissancedesIntervalles, vol I e II. Paris: ChappelEditeurs de Musique, 1979.

BERKOWITZ, S., FONTRIER, G. e KRAFT, L. A New Approach to Sight Singing. New York: W. W. Norton &Company, 1976.

CAMPOS, M. C. A Educação Musical e o Novo Paradigma. Rio de Janeiro: Enelivros, 2000.

CAVAZOTTI, A. e GANDELMAN, S. Uma Entrevista com Janet Schmalfeldt. PER MUSI, v. 5.Belo Horizonte: Escola de Música da UFMG, p.55-67, 2002.

DOBBS, DavidReflexo Revelador,RevistaMente&Cérebro,www. mentecerebro.com.br, junho, 2006.

ESTRELLA A. A. Em Torno de Estudos Pianísticos. Tese de concurso para provimento da cadeira de piano, da Escola Nacional de Música da Universidade do Brasil. Rio de Janeiro: Jornal do Commercio - Rodrigues & C., 1941.

FOLDES, A. Segredos do teclado - livro dos pianistas. Fernando Lopes Graça. (trad.); Lisboa: Valentim de Carvalho Ltda: 1949.

GAINZA, V. H. Mètodo para Piano - introducción a la música. Buenos Aires: Barry Editorial, 1976.

___________Fundamentos materiales y técnicas de laeducacion musical. Buenos Aires: Ricordi, 1969.

___________ La iniciacion musical del nino. Buenos Aires: Ricordi, 1964.

___________ Estudos de Psicopedagogia Musical. São Paulo: Summus, 1988.

___________ (ed.) Nuevas Perspectivas de laEducacion Musical. Buenos Aires: Editorial Guadalupe, 1990.

GALHOZ, M. A. D. Fernando Pessoa - Obra Poética – organização, introdução e notas. Rio de Janeiro: Editora José Aguilar Ltda, 1960.

GARDNER, Howard. Estruturas da Mente A Teoria das Inteligências Múltiplas. Sandra Costa (trad.); Porto Alegre: Artes Médicas do Sul, 1994.

GIESEKING W. - LEIMER K. Como Devemos Estudar Piano. Tatiana Braunswieser (trad.);São Paulo: E. S. Mangione Edição “A Melodia”: 1950.

HAZAN, E. O Piano - Alguns Problemas e Possíveis Soluções. São Paulo: Irmãos Vitale, 1984.

HIGUCHI, M. K. K. Técnica e Expressividade - diversidade e complementaridade no aprendizado pianístico. Dissertação de Mestrado, Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP): 2003.

KAPLAN, J. A. Teoria da Aprendizagem Pianística. Porto Alegre; Editora Movimento, 1987.

KODAMA, M. K. Tocando com Concentração e Emoção. São Bernardo do Campo: M. KasueKodama, 2000.

LIMA, S. A. [org.] Peformance&Interpretação Musical – umaprática interdisciplinar. São Paulo: Musa Editora Ltda., 2006.

PAZ, E. A. 500 Canções Brasileiras. Rio de Janeiro: Luís Bogo Editor, 1989.

________ As Estruturas Modais na Música Folclórica Brasileira. Rio de Janeiro: UFRJ - Cadernos Didáticos, 1994.

________. Um Estudo Sobre as Correntes Pedagógico-Musicais Brasileiras.Rio de Janeiro: Cadernos Ditáticos UFRJ, 1992.

ROSEN, Charles. A Geração Romântica. São Paulo: Edusp - Editora da Universidade de São Paulo, 2000.

SCHNABEL, A. My life and Music. New York: Dover, p.121-141, 1988.

SWANWICK, K. A Basis for Music Education. London: Routledge, p 40-53, 1979.

___________ Ensinando Música Musicalmente. São Paulo: Moderna, 2004.

WAGNER, Jeffrey. Interview with Michel Block for Clavier Magazine: To Thine Own Self Be Ture, MaurícioVeloso (Trad.) [original não editado]

___________Passing on the Legacy - interview with Michel Block by Jeffrey Wagner, Clavier Magazine, vol 37, january 1998.

WEINBERGER, N. M. A Música e o Cérebro, Scientific American Brasil, www.sciam.com.br, 2004.

WIDMER, E. Ludus Brasiliensis – caderno I. São Paulo: Ricordi Brasileira,1967.

WILLEMS, E. Educacion Musical – Vol I. GuíaDidáctica para el Maestro. Buenos Aires: Ricordi Americana,1966.

___________. As Bases Psicológicas da Educação Musical. Suíça: Edições Pro-Musica, 1970.

___________. El valor humano de laeducacion musical. Buenos Aires: Paidos, 2002.

WISNIK, J. M. O Som e o Sentido - Uma outra história das músicas. São Paulo: Editora Schwarcz, 2001.

Published

2013-06-13

How to Cite

Machado, Maria Inêz Lucas. 2013. “Secondary Piano in the Academic Formation: Educational Ideas and Perspectives of Interdisciplinary”. Per Musi, no. 27 (June):1-17. https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39764.

Issue

Section

Articles in Portuguese/Spanish