Um novo instrumento para a análise da ação do professor em sala de aula
Keywords:
Saberes docentes, relação com o saber, sistema didático, gestão do ensino e da aprendizagem, estágio supervisionado de Física.Abstract
Há vários anos, a gestão do conteúdo e a gestão da classe têm sido consideradas por diversos pesquisadores, dentre eles Gauthier e Tardif, como sendo as duas principais funções do professor em sala de aula. Tomando por base o sistema didático de Chevallard, argumentamos que as tarefas do professor vão além dessas duas funções: trata-se mais de gerir relações epistêmicas, pessoais e sociais com o saber, conforme definidas por Charlot; relações com o conteúdo disciplinar, com o ensino e com a aprendizagem dos alunos. Tais ideias foram então colocadas em uma Tabela (uma matriz 3x3), gerando um instrumento que foi aplicado a dados provenientes de entrevistas com estagiários da licenciatura em Física de uma Faculdade do Estado do Paraná. O instrumento se revelou bastante interessante para a análise das reflexões dos estagiários sobre suas experiências durante a realização do estágio, tendo sido observado que suas preocupações centram-se mais em questões relativas ao ensino, com poucas falas relacionadas à aprendizagem dos alunos e de suas relações com o conteúdo.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2012-01-17
How to Cite
Arruda, S. de M., Lima, J. P. C. de, & Passos, M. M. (2012). Um novo instrumento para a análise da ação do professor em sala de aula. Brazilian Journal of Research in Science Education, 11(2), 139–160. Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4200
Issue
Section
Artigos
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.