A função do problema na Educação em Ciências: estudos baseados na perspectiva vygotskyana
Keywords:
Vygotsky, problema, abordagem conceitual, abordagem temática.Abstract
O termo problema tem sido utilizado de diversas formas no processo didático-pedagógico em ensino de Ciências, assim como a pesquisa da área tem atribuído vários significados e funções, bem como os pressupostos de Vygotsky cada vez se fazem presente como aporte teórico de trabalhos voltados para o ensino de Ciências. Investiga-se como a pesquisa referenciada na perspectiva vygotskyana concebe e caracteriza o problema e sua função em atividades didático-pedagógicas. Para tal, foram analisados os trabalhos que utilizam as idéias de Vygotsky nas Atas do ENPEC, no período de 1997 a 2007. Por meio da Análise Textual Discursiva foram identificados grupos de trabalhos que atribuem alguma função ao problema, dentre eles os categorizamos como: Interações Discursivas, Resolução de Problemas, Situações de Vivência, Temas Transversais e o Problema como seleção e estruturação de conceitos. A partir de alguns elementos desses grupos, configuraram-se duas classes de problema: a abordagem conceitual e a abordagem de temas.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.