Práticas pedagógicas em Ciências da Natureza nos anos iniciais do ensino fundamental com estudantes cegos
Keywords:
Cegueira, prática pedagógica, ensino de Ciências.Abstract
Através do relato de professores investigou-se como se ensina Ciências da Natureza para estudantes com cegueira nos anos iniciais do ensino fundamental. Foram exploradas interlocuções teóricas associadas à abordagem histórico-cultural de Vygotski sobre a cegueira. Entrevistas semiestruturadas foram realizadas com sete professores, graduados em Pedagogia, que lecionam/lecionaram Ciências da Natureza para estudantes com cegueira nos anos iniciais do ensino fundamental. A análise das informações qualitativas foi orientada pelos procedimentos da “análise textual discursiva”. A partir da análise averiguaram-se os seguintes aspectos: a valorização da adaptação de materiais didáticos de modo a favorecer a participação dos estudantes cegos nas aulas de Ciências; compreensões docentes que se aproximam da ideia de compensação biológica da cegueira; a busca dos professores pelas interações sociais entre estudantes videntes e cegos; e distintas interpretações docentes acerca do trabalho colaborativo entre diferentes profissionais para favorecer o ensino de Ciências da Natureza para estudantes cegos. Chama-se a atenção, entre outros aspectos, para a presença de certas compreensões contraditórias, interpretadas como importantes nos processos de formação docente.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.