O discurso das conjunções como dinâmica do pensamento artista
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2018.15590Keywords:
arte contemporânea, processos artísticos, instâncias analógicasAbstract
A proposta deste artigo é investigar a dinâmica das estratégias criadoras que conjugam heterogêneos produzindo trabalhos que mudam de natureza em função das conexões que estabelecem, revelando um mundo pleno de sintonias secretas, no qual as coisas poderiam aliar-se da maneira mais contraditória e evidenciar afinidades indefinidas. Esse dom de produzir e perceber semelhanças nos conduz ao desafio de atravessar o mundo sob a perspectiva do “e”, acolhendo paradoxos, convivendo com ambivalências, afinidades e aversões. Desse modo, as conjunções da arte confrontam e expressam o infinito.
References
AGAMBEN, G. Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.
___________. Sigantura Rerum. Barcelona: Editorial Anagrama, 2010.
BACHELARD, G. In: Os Pensadores. Org. José Américo Motta Pessanha. São Paulo: Ed. Abril Cultural, 1978
BENJAMIN, W. Magia e Técnica, Arte e Política. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1985.
CHEVALIER, J. Dicionário de Símbolos. Rio de Janeiro: José Olympio, 2009.
DELEUZE, G; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Ed. 34, 1992.
DELEUZE, G. O que é Filosofia? São Paulo: Ed. 34, 1992.
DIDI-HUBERMAN, G. Prefácio in Aby Warburg et l´image en movement. Philippe Alain Michaud.
Edition Macula, 1998.
_________. Atlas ¿Cómo llevar el mundo a cuestas?. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, 2010.
JUNG, C. G. The Red Book, Liber Novus. London: W.W. Norton & Company, 2009
MALRAUX, A. La peinture de Galanis, dans Écrits sur l'art. Paris: Gallimard, 2004.
NUNES, B. Hermenêutica e Poesia. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2007.
PÉREZ-ORAMAS, L. Arte e Iminência. In: Catálogo Trigésima Bienal de São Paulo: a Iminência das Poéticas. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2012.
TUNGA. Barroco de Lírios. São Paulo: Ed. Cosac Naify, 1997.
VALÉRY, P. Introdução ao método de Leonardo da Vinci. São Paulo: Ed. 34, 1998.
WARBURG, A. Introdução ao Atlas Minemosyne. In: Dossiê Aby Warburg. Org. César Bartholomeu, Arte e Ensaios 22. Ed. PPGAV –EBA/UFRJ, 2009.
Cadernos EAV 2009: encontros com artistas / organização Escola de Artes Visuais do Parque Lage: Anna Bella Geiger [et al.].; [organização Joanna Fatorelli e Tania Queiroz] - Rio de Janeiro: EAV, 2012.
Entrevista de Marina Fraga. Site da Revista Carbono 01, Início do mundo, 2012/2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Irene de Mendonça Peixoto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.