Reflections on art education and the teacher's performance in school
dance teaching
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2018.15601Keywords:
Teaching, Art, Teacher’s performanceAbstract
This article discusses the teaching of Art and the the Art teacher performance in school. It brings forth the issues that involves the teaching of dance as well as the actions taken by the dance teachers. The article also problematizes the challenges posed for the insertion of this kind of teaching, with emphasis on the documents that guide it. We highlight on the arguments that justify the presence of Art in basic education and the contributions of dancing to the school curricula, as well as to the opportunity it brings to the person to listen to oneself, to understand others and their surroundings, to recognize different gestural codes, and to build up new vocabularies. Finally, the article suggests that the dance teacher should articulate the modes of making, appreciating and contextualizing dance itself, by sharing experiences and instigating knowledge in a reciprocal relationship of teaching and learning.
References
BARBOSA, ANA MAE (Org.) Arte / educação contemporânea: consonâncias internacionais. São Paulo: Cortez, 2010.
BIBLIOTECA DE RITMOS. Disponível em: <https://www.bibliotecaderitmos.com.br/ritmo/ciranda-2>. Acesso em: 18 fev. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. MEC. Brasília. DF, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf>. Acesso em: 5 fev. 2018.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ensino Médio. MEC. Brasília. Terceira versão.
DF, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/04/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site.pdf>. Acesso em: 15 abr. 2018.
CALVINO, Ítalo. Palomar. Trad. Ivo Barroso. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
EISNER, Elliot E. O que pode a Educação aprender das Artes sobre a prática da Educação?
Currículo sem Fronteiras, v. 8, n. 2, p 5-17, jul. / dez., 2008. Disponível em:
<http://www.curriculosemfronteiras.org/vol8iss2articles/eisner.pdf>. Acesso em: 12 fev. 2018.
FERRAZ, Maria Heloísa Corrêa de Toledo e FUSARI, Maria F. de Rezende. Metodologia do Ensino de Arte. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2009.
GASPAR, Lúcia. Ciranda. Fundação Joaquim Nabuco, Recife. Disponível em: <http://basilio.fundaj.gov.br/pesquisaescolar/index.phpoption=com_content&view=article&id=519:ciranda&catid=38:letra-c>. Acesso em:18 fev. 2018
LABAN, Rudolf. Dança Moderna Educacional. São Paulo, Ícone, 1990.
LEI INCLUI. Artes visuais, dança, música e teatro no currículo da Educação Básica. Atualizado em: 03/05 de 2016. Disponível em <https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2016/05/03/lei-inclui-artes-visuais-dancamusica-e-teatro-no-curriculo-da-educacao-basica>. Acesso em: 5 fev. 2018.
LISBOA, Ana Paula. Como será o ensino médio brasileiro? Correio Braziliense, Brasília, domingo, 15 abr. 2018.
MARTINS, Mirian Celeste. et al. Didática do Ensino de Arte, a língua do mundo: poetizar, fruir e conhecer arte. São Paulo: FTD, 1998.
MARQUES, Isabel. A linguagem da dança: arte e ensino. São Paulo: Digitexto, 2010.
MARQUES, Marília. Base Nacional Comum (BNCC) do ensino médio é entregue pelo MEC: veja o documento. Atualizado em: 03/04/2018. Disponível em: <https://g1.globo.com/educacao/noticia/base-nacional-curricular-do-ensino-medio-entregue-pelo-mec-veja-o-documento.ghtml>. Acesso em: 13 abr. 2018.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1994.
MODINGER, Carlos Roberto. et al. Práticas pedagógicas em Artes: espaço, tempo e corporeidade. Porto Alegre: Edelbra, 2012.
MORO, Rosiane. O impacto da BNCC no ensino de Arte. Boletim Arte na escola. Edição 79. jan. / fevereiro/ março 2016. Disponível em: <http://artenaescola.org.br/boletim/materia.php id=76307>. Acesso em: 5 fev. 2018.
RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante – cinco lições sobre a emancipação intelectual. Trad. Lilian do Valle. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
RÊGO, Maria Carmem Freire Diógenes; PERNAMBUCO, Marta Maria Castano Almeida.
Metodologia na escola infantil: critérios e parâmetros de escolha (2001). Disponível em:
<http://www.afirse.com/archives/cd3/tematica4/092.pdf>. Acesso em: 20 jan. 2018
STRAZZACAPPA, Márcia; MORANDI, Carla. Entre a arte e a docência: a formação do artista da dança. Campinas, SP: Papirus, 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Larissa Kelly Oliveira Marques
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.