Reflections on art education and the teacher's performance in school

dance teaching

Authors

  • Larissa Kelly Oliveira Marques Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2018.15601

Keywords:

Teaching, Art, Teacher’s performance

Abstract

This   article   discusses   the   teaching   of   Art   and   the   the   Art   teacher performance in school. It brings forth the issues that involves the teaching of dance as well as the actions taken by the dance teachers. The article also problematizes the challenges posed for the insertion of this kind of teaching, with emphasis on the documents that guide it. We highlight on the arguments that justify the presence of Art in basic education and the contributions   of   dancing   to   the   school   curricula,   as   well   as   to   the opportunity it brings to the person to listen to oneself, to understand others and their surroundings, to recognize different gestural codes, and to build up new vocabularies. Finally, the article suggests that the dance teacher   should   articulate   the   modes   of   making,   appreciating   and contextualizing   dance   itself,   by   sharing   experiences   and   instigating knowledge in a reciprocal relationship of teaching and learning.

Author Biography

  • Larissa Kelly Oliveira Marques, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, Brasil

    Professora da Licenciatura em Dança e do Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Membro do grupo de pesquisa Cirandar.

References

BARBOSA, ANA MAE (Org.) Arte / educação contemporânea: consonâncias internacionais. São Paulo: Cortez, 2010.

BIBLIOTECA DE RITMOS. Disponível em: <https://www.bibliotecaderitmos.com.br/ritmo/ciranda-2>. Acesso em: 18 fev. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. MEC. Brasília. DF, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf>. Acesso em: 5 fev. 2018.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ensino Médio. MEC. Brasília. Terceira versão.

DF, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/04/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site.pdf>. Acesso em: 15 abr. 2018.

CALVINO, Ítalo. Palomar. Trad. Ivo Barroso. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

EISNER, Elliot E. O que pode a Educação aprender das Artes sobre a prática da Educação?

Currículo sem Fronteiras, v. 8, n. 2, p 5-17, jul. / dez., 2008. Disponível em:

<http://www.curriculosemfronteiras.org/vol8iss2articles/eisner.pdf>. Acesso em: 12 fev. 2018.

FERRAZ, Maria Heloísa Corrêa de Toledo e FUSARI, Maria F. de Rezende. Metodologia do Ensino de Arte. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2009.

GASPAR, Lúcia. Ciranda. Fundação Joaquim Nabuco, Recife. Disponível em: <http://basilio.fundaj.gov.br/pesquisaescolar/index.phpoption=com_content&view=article&id=519:ciranda&catid=38:letra-c>. Acesso em:18 fev. 2018

LABAN, Rudolf. Dança Moderna Educacional. São Paulo, Ícone, 1990.

LEI INCLUI. Artes visuais, dança, música e teatro no currículo da Educação Básica. Atualizado em: 03/05 de 2016. Disponível em <https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2016/05/03/lei-inclui-artes-visuais-dancamusica-e-teatro-no-curriculo-da-educacao-basica>. Acesso em: 5 fev. 2018.

LISBOA, Ana Paula. Como será o ensino médio brasileiro? Correio Braziliense, Brasília, domingo, 15 abr. 2018.

MARTINS, Mirian Celeste. et al. Didática do Ensino de Arte, a língua do mundo: poetizar, fruir e conhecer arte. São Paulo: FTD, 1998.

MARQUES, Isabel. A linguagem da dança: arte e ensino. São Paulo: Digitexto, 2010.

MARQUES, Marília. Base Nacional Comum (BNCC) do ensino médio é entregue pelo MEC: veja o documento. Atualizado em: 03/04/2018. Disponível em: <https://g1.globo.com/educacao/noticia/base-nacional-curricular-do-ensino-medio-entregue-pelo-mec-veja-o-documento.ghtml>. Acesso em: 13 abr. 2018.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

MODINGER, Carlos Roberto. et al. Práticas pedagógicas em Artes: espaço, tempo e corporeidade. Porto Alegre: Edelbra, 2012.

MORO, Rosiane. O impacto da BNCC no ensino de Arte. Boletim Arte na escola. Edição 79. jan. / fevereiro/ março 2016. Disponível em: <http://artenaescola.org.br/boletim/materia.php id=76307>. Acesso em: 5 fev. 2018.

RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante – cinco lições sobre a emancipação intelectual. Trad. Lilian do Valle. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

RÊGO, Maria Carmem Freire Diógenes; PERNAMBUCO, Marta Maria Castano Almeida.

Metodologia na escola infantil: critérios e parâmetros de escolha (2001). Disponível em:

<http://www.afirse.com/archives/cd3/tematica4/092.pdf>. Acesso em: 20 jan. 2018

STRAZZACAPPA, Márcia; MORANDI, Carla. Entre a arte e a docência: a formação do artista da dança. Campinas, SP: Papirus, 2006.

Published

2018-11-29

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

Reflections on art education and the teacher’s performance in school: dance teaching. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 8, n. 16, p. 26–44, 2018. DOI: 10.35699/2238-2046.2018.15601. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15601. Acesso em: 22 dec. 2024.

Similar Articles

1-10 of 109

You may also start an advanced similarity search for this article.