O CICLO DESTRUIÇÃO/CRIAÇÃO NO CINEMA

Authors

  • José Ricardo da Costa Miranda Junior Centro Universitário UNA, Brasil

Keywords:

Aura, Memory, Cinema, Facism, Art, Filmic damage

Abstract

Could the film “life cycle” release it of its condition as a “non-auratic” object? The status of the filmic element has changed since Walter Benjamin wrote his famous essay “The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction”. Working with the principles set by the author, we will demonstrate how the film can now be considered endowed with aura. These issues will be approached in the light of the political context of the period in which Benjamin produced his text, and reviewed from the perspective of Pier Paolo Pasolini and George Didi-Huberman, thinkers of cinema and the arts in general.

Author Biography

  • José Ricardo da Costa Miranda Junior, Centro Universitário UNA, Brasil

    Crítico, roteirista e diretor de obras audiovisuais. Doutor em Artes no Programa de Pós-graduação em Artes da UFMG. Professor do Centro Universitário UNA.

References

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Editora – São Paulo: brasiliense, 1994.

BUARQUE, Marco Dreer. A experiência com restauração de filmes no brasil. Disponível em: < http://cpdoc.fgv.br/mosaico/?q=artigo/experi%C3%AAncia-com-restaura%C3%A7%C3%A3o-de-filmes-no-brasil>

CHERCHI USAI, Paolo. Burning passions: An introduction to the study of silent cinema. British Film Inst. (BFI), London. 1994.

CHERCHI USAI, Paolo. The Death of Cinema, History, Cultural Memory and the Digital Dark Age, Londres, British Film Institute. 2001.

DAFEN VILLAGE ONLINE. Disponível em: < http://www.dafenvillageonline.com/>Acessado em 20 de novembro de 2013.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A sobrevivência dos vaga-lumes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

DURAS, Marguerite. O amante. Rio de Janeiro: Cosac-Naify. [s/d].

HEDIGER, Vinzenz. The Original is Always Lost Film History, Copyright Industries and the Problem of Reconstruction, p. 135-149. Cinephilia. [s/d].

HIGHSMITH, Patrícia. Nada é o que parece ser: Contos dispersos de Patricia Highsmith. Editora Arx, 2015.

HOTTE, Georg; et. al. (orgs). Limiares e passagens em Walter Benjamin. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

NAZARIO, Luiz. Todos os corpos de Pasolini. Editora Perspectiva, 2007.

OTTE, George; SEDLMAYER, Sabrina; CORNELSEN, Elcio. Limiares e passagens em Walter Benjamin. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

JANZ, Rolf-Peter. Ausente e presente: Sobre o paradoxo da aura e do vestígio. In: SEDLMAYER, Sabrina; GINZBURG, Jaime (Orgs.). Walter Benjamin: Rastro, aura e história. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012, p. 171-189.

LÖWY, Michael. Walter Benjamin – Aviso de Incêndio. São Paulo: Boitempo, 2005.

Published

2016-11-01

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

O CICLO DESTRUIÇÃO/CRIAÇÃO NO CINEMA. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 143–156, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15744. Acesso em: 19 dec. 2024.

Similar Articles

1-10 of 129

You may also start an advanced similarity search for this article.