Textile textualities and new-old conceptions of memory in Latin Ametican Art
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.21610Keywords:
Textiles, Memory, NarrativeAbstract
In this article, I intend to present some of the linguistic, historical and metaphorical approaches between the textile media and the creation of narratives, approaches that will be appropriated and re-signified by women artists located in Latin America as strategies of remembrance and reinvention of their own histories. Working with concepts such as textile textuality in José Sánchez-Parga, interculturality in Silvia Rivera Cusicanqui and tensions about art in indigenous and western conceptions, I propose a discussion about porosity and movement as the textile textuality powers with in contemporary art.
References
AGUIÑIGA, Tanya. Reindigenizing the Self.Tanya Aguiñiga. Disponível em: http://www.tanyaaguiniga.com/new-gallery-5. Acesso em: 15 ago. 2019.
ALBERS, Anni. On weaving. London: Studio Vista, 1974.
AMARAL, Olga de. Color Sombra. Catálogo: Galeria La Cometa, Bogotá D.C., fevereiro de 2015.
ARNOLD, Denise Y. Recontextualizando restos materiais: relações familiares entre alguns membros do comodato MASP Landmann e tecidos de outras coleções mundiais. In: Comodato MASP Landmann. Têxteis pré-colombianos, Márcia Acuri (Org.). São Paulo: MASP, 2019. v. 1. p.50-67
BECHELANY, Camila. Olga de Amaral, O Manto da Memória. São Paulo: [s.n.], 2015. Catálogo. Disponível em: <https://www.olgadeamaral.com/files/SP-Arte%202015-BR.pdf>. Acesso em: 16 ago. 2018.
BENJAMIN, Walter. O Narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: ______. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 197-221.
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito da História. In: ______. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 222-234.
BRYAN-WILSON, Julia. Feminismos, tecidos e resiliência. In: ______. Histórias das mulheres, histórias feministas: catálogo. São Paulo: MASP, 2019. p.195-205.
CASTRO, Eduardo Viveiros de. Estamos assistindo a uma ofensiva final contra os povos indígenas., El País, 12 out.2019. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2019/10/11/politica/1570796332_223092.html. Acesso em 13 out. 2019.
CUNHA, Antônio Geraldo da. Dicionário etimológico da língua portuguesa. 3. ed. Rio de Janeiro: Lexikon, 2007.
CUSICANQUI, Silvia Rivera. Tenemos que producir pensamiento a partir de lo cotidiano. El Salto.Disponível em: https://www.elsaltodiario.com/feminismo-poscolonial/silvia-rivera-cusicanqui-producir-pensamiento-cotidiano-pensamiento-indigena. Acesso em: 12 out. 2019.
CUSICANQUI, Silvia Rivera. Sociología de la imagen. Bolívia: Tinta Limón, 2008.
DERRIDA, Jacques. A farmácia de Platão. 2. ed. São Paulo: Iluminuras, 1997.
DURAND, Gilbert. As estruturas antropológicas do imaginário: introdução a arquetipologia geral. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
GIBERTI, Eva. Memoria Activa. Publicado em Página 12, dezembro de 1992. Disponível em: http://spot.net.ar/evagiberti/artículos. Acesso em 8 jul. 2019.
INGOLD, Tim. Estar vivo: ensaios sobre movimento, conhecimento e descrição. Petrópolis: Vozes, 2015.
INGOLD, Tim. Lines: A Brief History. Nova Iorque: Routledge. 2007.
INGOLD, Tim. Trazendo as coisas de volta à vida: emaranhados criativos num mundo de materiais. Horiz. antropol., Porto Alegre, v. 18, n. 37, p. 25-44, jun. 2012.
LAGROU, Els.; PIMENTEL, Lucia Gouvêa; QUINTAL, William Resende. Arte indígena no Brasil:agência, alteridade e relação. Belo Horizonte: C/Arte, 2009.
REZENDE, Natália. Linhas vitais: narrativas femininas na América Latina. 2018. 204 f. Dissertação (Mestrado) – Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018.
SÁNCHEZ-PARGA, José. Textos Textiles en la tradición cultural andina. Equador: IADAP, 1995.SATURNINO, Joice. Espaço de fazer saberes: um estudo das interfaces da arte e do conhecimento popular. 2015. 194 f. Tese (Doutorado) – Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, 2015.
SELIGMANN-SILVA, Marcio. Leila Danziger e Eugenia Bekeris: um díptico sobre a nova arte da memória. Lua Nova, São Paulo, n. 96, p. 117-147, dez. 2015.
TAYLOR, Diana; REIS, Eliana Lourenço de Lima. O arquivo e o repertório: performance e memória cultural nas Américas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.
VICUÑA, Cecilia. Quipus Austral. In: Les immémoriales. França, 02/03/2013 a 23/06/2013. Catálogo virtual, 2013.
VICUÑA, Cecilia. Saborami. Inglaterra: Beau Geste Press, 1973.
VICUÑA, Cecilia; ALCALÁ, Rosa. Palabra e hilo / Word and thread. Edinburgh: Morning Star Publications, 1996.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Natália Rezende Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.