The scenic work as an aesthetic experience for early childhood

The poetic and pedagogical path of Núcleo Quanta

Authors

  • Suzana Schmidt Viganó Universidade de São Paulo USP

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.32924

Keywords:

Performing arts, Aesthetic experience, Contemporary art, early childhood

Abstract

This article analyses the poetic and pedagogical proposal of Núcleo Quanta’s artistic creation and research for early childhood. It seeks the dialogue between the scenic construction and the universe of young children, in their ontological and expressive singularity. It analyzes: the relationship between playing and the creative experience; the children’s body and movement and their relationship with the scene; the scenic space as playing environment for the aesthetic experience; the scenic materiality as an intermediary between body, movement, and space; the relationship between artists and spectators in the construction of the scenic work. In this way, early childhood is understood as a creative power and the scene as a triggering environment for its unique aesthetic experience.

References

ARAUJO, Everton Lampe de. O auto-teatro de Hélio Oiticica: provocações de uma arte ambiental. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1-18 ago./set. 2020. Disponível em: <https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/issue/view/767>. Acesso em: 31 mar. 2021.

BÉZIERS, Marie-Madeleine; HUNSINGER, Yva. O bebê e a coordenação motora. São Paulo: Summus, 1994.

CATALANO, Ana Rosa. O lugar do espectador participante na obra de Lygia Clark e Helio Oiticica. 2004. 99 f. Dissertação (Mestrado em História Social da Cultura) – Pontifícia Universidade Católica, Rio de Janeiro, 2004.

DESGRANGES, Flávio. A inversão da olhadela: reflexões sobre o ato do espectador teatral. São Paulo: Hucitec, 2017.

FOUCAULT, Michel. O corpo utópico, as heterotopias. São Paulo: n-1 edições, 2013.

LE MONDE Selon Tippi. Direção: Christian Crye. Paris: Capucine films, France 3, 1997, 52 min. Disponível em: <http://www.youtube.com/watch?v=y8zZ_NGRoJo>. Acesso em: 12 mar. 2011.

MACHADO, Marina Marcondes. A criança é performer. Revista Educação e Realidade, Porto Alegre: UFRGS, v. 35, n. 2, p.115-137, maio/ago. 2010.

RANCIÈRE, Jacques. A Partilha do Sensível. São Paulo: Editora 34, 2009.

ROSENTHAL, Dália. Joseph Beuys: o elemento material como agente social. ARS, São Paulo, v. 9, n. 18. p. 110-133, 2011. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-53202011000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em: 30 mar. 2021.

RYNGAERT, Jean-Pierre. Jogar, Representar. São Paulo: CosacNaify, 2009.

VIGANÓ, Suzana Schmidt. Quanta: a experiência estética e a primeira infância. Mauritius: Novas Edições Acadêmicas, 2019.

WINNICOTT, D.W. O brincar e a realidade. Rio de Janeiro: Imago, 1975.

ZOURABICHVILI, François. O vocabulário de Deleuze. Campinas: IFCH; UNICAMP, 2004.

Published

2021-12-13

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

The scenic work as an aesthetic experience for early childhood : The poetic and pedagogical path of Núcleo Quanta. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 11, n. 23, p. 130–158, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.32924. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/32924. Acesso em: 19 dec. 2024.

Similar Articles

1-10 of 131

You may also start an advanced similarity search for this article.