Concrete poetry, dramaturgy and performance

Reflections for the materialization of words and presences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.41364

Keywords:

Dramaturgy, Concrete Poetry, Performance, Performative Theater, Presence Studies

Abstract

This article dwells on the dramaturgy, spatiality and scenic materialization from the book-object “Viva Vaia: Poesia 1949-1979” by Augusto de Campos, one of the forerunners of Concrete Poetry in Brazil. The reflections herein are also guided by the materialization of some poems from the anthology through a creative process carried out between 2020 and 2021 by undergraduate students in Performing Arts at Unicamp, using the object-book as a performative dramaturgy. In this process of creation and transcreation, several intersections were observed between performance art, the Performative Theatre and the Presence Studies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUILAR, Gonzalo. Poesia Concreta Brasileira: As Vanguardas na Encruzilhada Modernista. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2005.

CABALLERO, Ileana Dieguez. Cenários expandidos. (Re)presentações, teatralidades e performatividades. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 15, p. 135-148, 2010.

CAMPOS, Augusto de. VIVA-VAIA: Poesia 1949-1979. São Paulo: Ateliê Editorial. 2014.

DORT, Bernard. A representação emancipada. Tradução: Rafaella Uhiara. Sala Preta, São Paulo, SP, v. 13, n. 1, p. 47-55, jun., 2013.

FERÁL, Josette. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. Sala Preta, São Paulo, SP, v. 8, p. 197-210, 2008.

GARROCHO, Luiz Carlos. Materialidade cênica como linguagem. ArteFilosofia, Ouro Preto, MG, v. 4, n. 7, p. 198-206, 2009.

GESSNER, Ricardo. Transcriação, Transconceituação e Poesia. Cad. Trad., Florianópolis, SC, v. 36, n. 2, p. 142-162, Ago., 2016. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-79682016000200142>. Acesso em: 13 Abr. 2021.

NUNES, Roberson de Sousa. A performance verbivocovisual da poesia concreta brasileira. Anais ABRACE, v. 1, n. 1, 2010.

ROMAGNOLLI, Luciana Eastwood. Convívio e presença como dramaturgia: a dimensão da materialidade e do encontro em Vida. São Paulo, SP, Sala Preta, v. 14, n. 2, p. 85-94, 2014.

______________, Luciana E.; MUNIZ, Mariana. de L. Teatro como acontecimento convival: uma entrevista com Jorge Dubatti. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 23, p. 251 - 261, 2014.

UBERSFELD, Anne. Para ler o teatro. São Paulo: Ed. Perspectiva, 2005.

Published

2023-04-06

How to Cite

Concrete poetry, dramaturgy and performance: Reflections for the materialization of words and presences. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 13, n. 27, p. 325–343, 2023. DOI: 10.35699/2237-5864.2023.41364. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41364. Acesso em: 7 dec. 2025.