Movement and expressiveness

Educational dance for students with intellectual disabilities

Authors

Keywords:

Dance and Education, Intellectual Disability, Expressiveness

Abstract

This article is the result of research on dance and education that investigated the bodily trials of students with intellectual disabilities. It pressuposes that one can develop expressivity by using dancing movements in space and time in school and that dance finds ways to enhance creative so as to dissociate the practice based on 'follow the master' or 'do as I do', which privileges standardized choreographies with television references and does cope with the subjectivity within student's creation and responses. It is a pedagogical study guided by art and that sought not to neglect the references in dance produced culturally and perceived in the context of the investigation. The research is based on the theoretical approach of Rudolf Laban on the movement for the construction of a proposal of educational dance for students with intellectual disabilities. Laban’s theory helped to shape the thematic categories for this work: Body, Space, Group and Creation which were established to analyze expressiveness within the experiments that focused on the perception of the body in the relationship of the body with the space and the creative process of one’s body movement. In this context, the role of art for meaningful learning, was highlighted, whose exercise of otherness permeated the understanding of coexistence with differences. The methodological possibility presented is that of action research, which offers support for reflecting and transforming challenging pedagogical actions. It was perceived the construction of meanings provoked by the dance in the interaction with the other and in the construction of an accessible practice that values the presence of each body, in its expressive possibilities.

Author Biographies

Belister Rocha Paulino, Universidade de Brasília (UNB), Brasília, Brasil

Mestra em Artes pela Universidade de Brasília e professora na Secretaria de Educação do Distrito Federal

Paulo Sérgio de Andrade Bareicha, Universidade de Brasília (UNB), Brasília, Brasil

Doutor em Artes pela Universidade de São Paulo. Professor na Faculdade de Educação da Universidade de Brasília. Coordenador do Mestrado Profissional em Artes - UnB.

References

ALVES, Rubem. Educação dos Sentidos e Mais. Campinas, SP: Verus, 2011.

AMARAL, Vera Lúcia do. A Dinâmica dos Grupos e o Processo Grupal. Natal, RN: EDUFRN, 2007.

BARBIER, René. A Pesquisa-Ação. Trad. Lucie Dídio. Brasília: Liber Livro, 2002.

BAREICHA, Paulo. Problemas para se iniciar uma aula: o que está em jogo? Revista Sala Preta. USP, 2002

BARRETO, Débora. Dança... Ensino, Sentidos e Possibilidades na Escola. UNICAMP - São Paulo, 1998.

BOLSANELLO, Débora Pereira. A Língua do Movimento. IN: BOLSANELLO, Débora Pereira. Em pleno Corpo. Rio de Janeiro: Juruá, 2010.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN). Artes. Dança. Ensino Fundamental. Séries Iniciais. Brasília: MEC/SEF, 1997.

CANCHERINI, Ângela. A Escuta Sensível como Possibilidade Metodológica. Universidade Católica de Santos, 2010.

COUTO, Yara Aparecida. A Arte, o Jogo, a Dança e as Brincadeiras: dos primórdios lúdicos aos processos de civilização e cultura. Revista Poiésis Pedagógica, Catalão-GO, v.11, n.1, p. 38-53, jan/jun. 2013.

DEWEY, John. Arte como Experiência. Tradução. Vera Ribeiro. SÃO PAULO: MARTINS, 2010, 646 p.

DIAS, Sueli de Souza. OLIVEIRA, Maria Cláudia. Deficiência Intelectual na Perspectiva Histórico-Cultural - contribuições ao estudo do desenvolvimento adulto. Revista Brasileira de educação especial. v. 19, n. 2. Marília, SP, 2013.

DUARTE JÚNIOR, João Francisco. Fundamentos Estéticos da Educação. Campinas, SP: Papirus, 1981.

FALKEMBACH, Maria Fonseca. Quem disse que não tem espaço para a dança na escola? In: FERREIRA, Taís. FALKEMBACH, Maria Fonseca. Teatro e Dança nos Anos Iniciais. Porto Alegre: mediação, 2012.

FERREIRA, Consuelo da Piedade Bernardo. A Expressividade no Sociodrama. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Educação. Universidade de Brasília, 2010.

GALLO, Sílvio. Eu, o outro e tantos outros: educação, alteridade e filosofia da diferença. UNICAMP, 2011.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Produção de Presença - o que o sentido não consegue transmitir. Tradução de Isabel Soares - Rio de Janeiro: Contraponto: Ed. PUC-Rio, 2010.

JOROSKY, Narda Helena. Dança educativa no ambiente escolar a luz da proposta de Rudolf

Laban. Revista Hórus, v. 4 n. 1. 2010.

KASTRUP, Virgínia. Aprendizagem, Arte e Invenção. Revista Psicologia em Estudo, Maringá. V.6, n.1. p. 17-27, jan/jun. 2001.

KUPPERS, Petra. Educação Acessível: estéticas, corpos e deficiência. Tradução de Gabriela Camargo e Carla Vendramin. UFRGS: Revista Cena, n.15, 2014.

LABAN, Rudolf. Danza Educativa Moderna. Traduccion de Amanda Area Vidal. Paidos: México, 1989.

LARROSA, Jorge. Linguagens e Educação depois de Babel. Autêntica Editora: 2007.

_________. Notas sobre a Experiência e o Saber de Experiência. Rev. Bras. Educ. [online]. 2002, n. 19, pp. 20-28.

MACHADO, Fernando. NAZARI, Juliano. Aspectos históricos das pessoas com deficiência no contexto educacional: rumo a uma perspectiva inclusiva. Revista Lentes pedagógicas. V. 2 n.1. Uberlândia, 2012.

MARTINS, Mirian Celeste. PICOSQUE, Gisa. Mediação Cultural para Professores Andarilhos na Cultura. 2ª ed. São Paulo: Intermeios, 2012.

MATOS, Lúcia Helena Alfredi de. Dança e Diferença: cartografia de múltiplos corpos. Salvador: EDUFBA, 2012. 184 p. (Coleção Pesquisa em Artes).

MELO, Armando Sérgio Emereciano de. MAIA FILHO, Osterne Nonato. CHAVES, Viana. Conceitos Básicos em Intervenção Grupal. Encontro Revista de Psicologia. Volume 17/ 26,

MENDES, Eniceia Gonçalves. Deficiência mental - a construção científica de um conceito e a realidade educacional. Tese de Doutorado. USP. Instituto de Psicologia. São Paulo, 1995.

MENEZES, Estera Muszkat. SILVA, Edna Lúcia. Metodologia da Pesquisa e Elaboração de

Dissertação. Florianópolis: UFSC, 2005.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Na dança e na Educação: o círculo como princípio. Revista

Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 35, n.1, p. 165-176, jan./abr. 2009.

PAULINO, Belister Rocha. Movimento, Arte e Expressividade: uma proposta de dança educativa para alunos com deficiência intelectual. Dissertação. Programa de Pós-Graduação

em Artes. Universidade de Brasília, 2017.

RENGEL, Lenira. Os Temas do Movimento de Rudolf Laban: I, II, III, IV, V, VI, VII e VIII: modos e referências de aplicações. São Paulo: Annablume, 2008.

SILVA, Ângela Ferreira da. Projeto Dança Criança e a Escola Cidadã: O Aprendizado da Dança na construção de Significados. Porto Alegre: 2007

SILVA, Graziela Mazziotti Soares da. SCHWARTZ, Gisele Maria. A Expressividade na Dança: Visão do profissional. Motriz, V. 05, n. 2. São Paulo, 1999 (p. 168-177)

SILVA, Luciene Maria da. A deficiência como expressão da diferença. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 44. p. 111-133. dez. 2006.

SILVA, Silvana dos Santos. A Dança, Sentidos e Significados. Revista Digital Buenos Aires, Ano 14 Nº 139 - dezembro de 2009.

VIEIRA, Marcílio Souza. Abordagens Somáticas do Corpo na Dança. Revista Brasileira de Estudos da Presença. UFRN: Rio Grande do Norte, 2015. v. 0 n. 1.

THONES, Ana Paula Bellochio. PEREIRA, Marcelo de Andrade. Um entre o Outro e Eu - do

estranho e da alteridade na educação. Revista Educação e Realidade. Porto Alegre, v. 38, n. 2, p. 501-520, abr./jun. 2013. Disponível em: http:// www.ufrgs.br/edu_realidae Acesso: 18/07/2017

ZIMMERMANN, Ana Cristina. Ensaio sobre o Movimento Humano: jogo e expressividade. Tese de doutorado. UFSC. Programa de Pós-Graduação em Educação. Florianópolis, SC, 2010.

Published

2018-11-29

How to Cite

PAULINO, B. R.; BAREICHA, P. S. de A. Movement and expressiveness : Educational dance for students with intellectual disabilities. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 8, n. 16, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15595. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section