Digital technologies to learn and teach English in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/1983-3652.2022.38008

Keywords:

Digital tools, English teaching, English learning

Abstract

In a post-industrial society marked by the rise of information and communication technologies and networked architecture, investigations on the use of technological resources to teach and learn languages are becoming increasingly important to understand the state of diffusion of these innovations. This online survey aimed to investigate what digital tools are most used by English learners and teachers in Brazil. The investigation was carried out in 2018 and 2019, before the Covid-19 (SARS-CoV-2) pandemic, and the participants were teachers and students from all regions of Brazil. The participants completed a questionnaire announced in social networks and scientific events in the area of Arts. They demonstrated to identify affordances of digital resources to learn and teach English.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIAR, L. M. Desafios e restrições dos corpora paralelos alinhados online: Linguee, Reverso Context e MyMemory. In: 24º Congresso de Iniciação Científica da Unb e 15º do DF. [S.l.: s.n.], nov. 2018. Disponível em: https://conferencias.unb.br/index.php/iniciacaocientifica/24CICUNB15DF/paper/view/13407. Acesso em: 24 fev. 2022.

ANITA BAPTISTA, E. et al. A circulação da (des)informação política no WhatsApp e no Facebook. Lumina, v. 13, n. 3, p. 29–46, dez. 2019. Disponível em: https://livrepository.liverpool.ac.uk/3069393. Acesso em: 24 fev. 2022.

AŞIK, A. et al. ICT integration in English language teacher education: insights from Turkey, Portugal and Poland. Computer Assisted Language Learning, v. 33, n. 7, p. 708–731, set. 2020. DOI: 10.1080/09588221.2019.1588744. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09588221.2019.1588744. Acesso em: 24 fev. 2022.

BOECHAT, G. R. O ensino de Inglês e o WhatsApp: propiciamentos além dos muros escolares. 2019. Mestrado em Estudos Linguísticos – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

BOTTENTUIT JUNIOR, J. B. O aplicativo Kahoot na educação: verificando os conhecimentos dos alunos em tempo real. In: GOMES, M. J.; OSÓRIO, A. J.; VALENTE, L. (Org.). Challenges. 2017: Aprender nas Nuvens, Learning in the Clouds. Portugal: Universidade do Minho, 2017. p. 1587–1602. Disponível em: http://fatecead.com.br/ma/artigo01.pdf. Acesso em: 24 fev. 2022.

BRAGA, J. de C. F.; GOMES JUNIOR, R. C.; MARTINS, A. C. S. Aprendizagem móvel no contexto de formação continuada: um estudo sobre affordances emergentes de interações de professores de inglês via WhatsApp. Polifonia, v. 24, n. 35/1, p. 50–72, dez. 2017. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/polifonia/article/view/6033. Acesso em: 24 fev. 2022.

BRAGA, J. de C. F.; JUNIOR, R. C. G.; RACILAN, M. Reflexões sobre ensino e aprendizagem de línguas na formação de professores via dispositivos móveis. Hipertextus - Revista Digital, v. 16, n. 1, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/hipertextus/article/view/247920. Acesso em: 24 fev. 2022.

BRAGA, J. de C. F.; MARTINS, A. C. S.; RACILAN, M. The elephant in the (class)room: Emergency Remote Teaching in an ecological perspective. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 21, n. 4, p. 1071–1101, dez. 2021. DOI: 10.1590/1984-6398202117890. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982021000401071&tlng=en. Acesso em: 24 fev. 2022.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Linguagens, Códigos e suas tecnologias. [S.l.]: Ministério da Educação, 2000.

BRITISH COUNCIL. O ensino de inglês na educação pública brasileira: elaborado com exclusividade para o British Council pelo Instituto de Pesquisas Plano CDE. São Paulo, SP: British Council Brasil, 2015. Disponível em: https://www.britishcouncil.org.br/sites/default/files/estudo_oensinodoinglesnaeducacaopublicabrasileira.pdf. Acesso em: 24 fev. 2022.

CAETANO, S. V. N.; FALKEMBACH, G. A. M. YOU TUBE: uma opção para uso do vídeo na EAD. RENOTE, v. 5, n. 1, jul. 2007. DOI: 10.22456/1679-1916.14149. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/14149. Acesso em: 24 fev. 2022.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 2006.

CONSELHO DA EUROPA. Quadro comum europeu de referência para as línguas: aprendizagem, ensino, avaliação. Porto: Edições Asa, 2001. Disponível em: http://area.dge.mec.pt/gramatica/Quadro_Europeu_total.pdf. Acesso em: 24 fev. 2022.

GARTNER, S. Por que escrever colaborativamente na aula de inglês usando a tecnologia do google docs? In: OLIVEIRA, S. B.; SÓL, V. dos S. A. (Org.). Multiletramentos no ensino de inglês: experiências da escola regular contemporânea. Ouro Preto: Instituto Federal de Minas Gerais, 2016. p. 181–208.

GEDDES, M.; STURTRIDGE, G. (Ed.). Video in the language classroom. London: Heinemann Educational Books, 1982.

GRESPAN, T. M. Escrita acadêmica e o ensino do léxico: o problema de inadequação vocabular. Revista Linguagem em Foco, v. 9, n. 2, p. 137–146, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/1584. Acesso em: 24 fev. 2022.

HART, J. EDU100: Top 100 Tools for Higher Education 2019. [S.l.: s.n.], 2019. Disponível em: https://www.toptools4learning.com/. Acesso em: 24 fev. 2022.

HONORATO, A. A. Duolingo no ensino-aprendizagem de inglês com foco no vocabulário: potencialidades e limitações. 2018. Mestrado em Ensino e Processos Formativos – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São José do Rio Preto. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/155983/honorato_aa_me_sjrp.pdf?sequence=3. Acesso em: 24 fev. 2022.

MARQUES-SCHÄFER, G.; ORLANDO, A. A. da S. Concepções de aprendizagem de línguas e o Duolingo: uma análise crítica sobre sua proposta e experiências de aprendizes. Texto Livre, v. 11, n. 3, p. 228–251, dez. 2018. DOI: 10.17851/1983-3652.11.3.228-251. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/16820. Acesso em: 24 fev. 2022.

MCGILL, D. G. Ten task-based ESL/EFL video lessons. The Internet TESL Journal, v. 16, n. 1, 2010. Disponível em: http://iteslj.org/Lessons/McGill-VideoActivities.html. Acesso em: 24 fev. 2022.

MORAN, J. M. Ensino e aprendizagem inovadores com apoio de novas tecnologias. In: MORAN, J. M.; BEHRENS, M.; MASETTO, M. A. (Org.). Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2013.

PAIVA, V. L. M. de O. e. Aplicativos móveis para aprendizagem de língua inglesa. Polifonia, v. 24, n. 35/1, p. 10–31, dez. 2017. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/polifonia/article/view/6025. Acesso em: 24 fev. 2022.

PEREIRA, K. da C.; COGO, A. L. P.; SILVA, A. P. S. S. da. Análise crítica dos vídeos sobre punção venosa periférica com cateter disponibilizados no YouTube. REME: Revista Mineira de Enfermagem, v. 20, 20:e970, 2016. DOI: 10.5935/1415-2762.20160040. Disponível em: http://www.gnresearch.org/doi/10.5935/1415-2762.20160040. Acesso em: 24 fev. 2022.

PEREIRA, L. M de S. O dicionário na era digital: o uso de dicionários eletrônicos nas aulas de Língua Inglesa. Revista EDaPECI, v. 17, n. 03, p. 110–121, dez. 2017. DOI: 10.29276/redapeci.2017.17.037166.110-121. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/edapeci/article/view/7166. Acesso em: 24 fev. 2022.

ROMIO, T.; CRISTINE MENDES PAIVA, S. Kahoot e GoConqr: uso de jogos educacionais para o ensino da matemática. Scientia cum Industria, v. 5, n. 2, p. 90–94, set. 2017. DOI: 10.18226/23185279.v5iss2p90. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/scientiacumindustria/article/view/5234/pdf. Acesso em: 24 fev. 2022.

SANTIAGO, M. E. V.; SANTOS, R. dos. Google Drive como ferramenta de produção de textos em aulas de inglês instrumental. Intercâmbio, v. 29, out. 2014. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/20961. Acesso em: 24 fev. 2022.

SANTOS, V. R. F. Os jogos MMORPG como auxiliares no processo de aquisição de língua inglesa. 2011. Mestrado em Estudos Linguísticos – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

SILVA, M. T. Contribuições pedagógicas da rede social YouTube para o ensino e a aprendizagem de língua estrangeira. 2018. Mestrado em Estudos Linguísticos – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/LETR-B7BJ43. Acesso em: 24 fev. 2022.

SUE, V. M.; RITTER, L. A. Conducting online surveys. Los Angeles: Sage, 2007.

TEIXEIRA, A. G. D. Formação de professores via WhatsApp: diálogos de extensão e pesquisa. Anais do Encontro Virtual de Documentação em Software Livre e Congresso Internacional de Linguagem e Tecnologia Online, v. 7, n. 1, mar. 2018. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/anais_linguagem_tecnologia/article/view/15032. Acesso em: 24 fev. 2022.

WEISSHEIMER, J.; BRAGA, I. P. da S. Aplicativos digitais móveis nas aulas de inglês: efeitos da gamificação na aprendizagem e na motivação dos aprendizes. Hipertextus - Revista Digital, v. 16, n. 1, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/hipertextus/article/view/247930. Acesso em: 24 fev. 2022.

WHO. WHO Director-General’s opening remarks at the media briefing on COVID-19 - 11 March 2020. [S.l.: s.n.], 2020. Disponível em: https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020. Acesso em: 24 fev. 2022.

YOUTUBE. About YouTube. [S.l.: s.n.]. Disponível em: https://about.youtube/. Acesso em: 24 fev. 2022.

Published

2022-02-25

How to Cite

GOMES JUNIOR, R. C.; SILVA, L. de O.; PAIVA, V. L. M. de O. e. Digital technologies to learn and teach English in Brazil. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 15, p. e38008, 2022. DOI: 10.35699/1983-3652.2022.38008. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/38008. Acesso em: 17 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)