Por uma abordagem relacional ao conceito de vida no ensino de biologia
Keywords:
Conceito de vida, perfil conceitual, biossemiótica, construção de nicho, coevolução, ensino de biologiaAbstract
Segundo a teoria de perfil conceitual, o conceito “vida” possui três zonas diferenciadas correspondentes a três modos de compreensão. A internalista concebe “vida” como processo, propriedade ou objeto inerente ao vivente. A externalista propõe “vida” desvinculada do vivente, ou seja, vida apenas teria sentido a partir de uma referência externa como, por exemplo, admitem certas concepções religiosas e filosóficas. A relacional admite que vida deva expressar uma relação entre entidades e/ou sistemas de entidades e, dessa forma, esta não residiria diretamente nos organismos, mas seria consequência das relações que estes estabeleceriam entre si e com o meio com o qual interagem. Essa zona é fundamental para a compreensão de fenômenos no âmbito ecológico-evolutivo. Reconhecendo limitações nos três modos de compreensão e a importância do conceito para a educação em biologia, propomos um referencial teórico que mescla a biossemiótica, construção de nicho e coevolução. Nossa hipótese é a de que tal referencial servirá como base para ações pedagógicas que garantirão um entendimento de vida mais duradouro e produtivo para a aprendizagem de biologia ao longo do percurso acadêmico dos estudantes, deste o ensino fundamental.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.