Mechanical learning and dance

tensions between teachers and students

Authors

  • Tarcísio dos Santos Ramos Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2018.15600

Keywords:

Mechanical learning, Formative process, Dance

Abstract

This   article   aims   at   discussing   the   relationship   between   mechanical learning and the different ways of understanding the content repetition mechanism within the pedagogical space dedicated to the education of dance artists. It deals with other issues as well, such as the explanation method   (the   teacher   who   explains   things   to   the   students),   the conversation between teacher and students, the way of seeing the spaces where the relationships between teachers and students occur, and the teaching materials. This article puts that these issues that can lead us away from automatic practices. The reading of specialized bibliography and an interview are the basis of the methodological procedures of this text.

Author Biography

  • Tarcísio dos Santos Ramos, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Brasil

    Bailarino, diretor e dramaturgista. Doutorando do Programa de Pós-graduação em Artes da Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais. Professor do Teatro Universitário da Universidade Federal de Minas Gerais.

References

AUSUBEL, David Paul; NOVAK, Joseph D., HANESIAN, Helen. Psicologia Educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

BARAIS, A.W.; VERGNAUD, G. Students' conceptions in physics and mathematics: biases and helps. In: CAVERNI, J. P.; FABRE, J. M.; GONZALEZ, M. (Ed.). Cognitive biases. North Holland: Elsevier Science Publishers, 1990. p. 69-84.

BARROS, Manuel de. Poesia completa. São Paulo: Texto Editores Ltda, 2010.

CONSENZA, Ramon M.; GUERRA, Leonor. Neurociência e Educação – como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed Editora S.A, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2008.

__________. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2009.

LARROSA, Jorge. Pedagogia profana. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

MACHADO, Marina Marcondes. Merleau-Ponty e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

MEIRIEU, Philippe. Carta a um jovem professor. Porto Alegre: Artmed, 2006.

MOREIRA, Marco Antônio; MASINI, Elcie F. Salzano. Aprendizagem Significativa – A teoria de David Ausubel. São Paulo: Centauro Editora, 2012.

PENNAC, Daniel. Diário de Escola. Rio de Janeiro: Editora Rocco, 2007.

RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

SCHAFER, Murray. O Ouvido Pensante. São Paulo: Unesp, 1991.

SKLIAR, Carlos. Desobedecer a linguagem – Educar. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

____________. Pedagogia (improvável) da diferença e se o outro não estivesse aí? Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2003.

VIANNA, Klauss. A Dança. São Paulo: Summus Editorial, 2005.

Published

2018-11-29

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

Mechanical learning and dance: tensions between teachers and students. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 8, n. 16, p. 43–55, 2018. DOI: 10.35699/2238-2046.2018.15600. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15600. Acesso em: 18 dec. 2024.

Similar Articles

1-10 of 32

You may also start an advanced similarity search for this article.