O MUSEU COMO ENSAIO CONTEMPORÂNEO

reificação, reanimação, metamorfose e sobrevivência

Authors

  • Tatiana da Costa Martins Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Brasil

Keywords:

Andre Malraux, Museums, art objects, afterlife

Abstract

Our theme addressed two aspects of the Museum without Walls of André Malraux. The photo book as methodology for art history and the posthumous life of the art object in the Museum. The first aspect started the reflection on the reproducibility of art associating Malraux to Walter Benjamin. The second aspect pointed to the consequences of posthumous life of the art object in the Museum and the concept of the afterlife (Nachleben) by Aby Warburg. As a goal, the article turned to mapping of sources relating to the discussion and reviewed the essays and theories revealing critical strategy. The result established criteria, based on the analysis and interpretation of speeches that guide a reflection on contemporary art.

Author Biography

  • Tatiana da Costa Martins, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Brasil

    Professora Adjunta da Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro.
    Doutora em História Social da Cultura pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.

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Published

2017-05-31

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

O MUSEU COMO ENSAIO CONTEMPORÂNEO: reificação, reanimação, metamorfose e sobrevivência. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 27–39, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15704. Acesso em: 22 dec. 2024.

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