Arte no aterro

Relationship between art, education and politics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.20683

Keywords:

Art, Education, Politics

Abstract

This text presents a reflection about the event “Arte no Aterro – um mês de arte pública”, realized by Frederico Morais in 1968, from the relationship between art, education and politics. This research explains how governmental anti-democratic and authoritarian political actions can point ways for acting of teacher and artists in times of oppression. For that, approaches the question of teaching visual arts, and also, a thought, about the necessity for a political resistance to permanent artistic and educational acting.

Author Biography

  • Tiago Samuel Bassani, Universidade Estadual de Campinas - Brasil

    Área: Artes Visuais - Instituto de Artes - Departamento de Artes plásticas.

References

BRETT, Guy. Brasil experimental: arte/vida: proposições e paradoxos. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2005.

DEWEY, John. Democracia e educação. 4. ed. São Paulo: Editora Nacional, 1979.

FREIRE, Paulo. Política e educação. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.

GOGAN, Jéssica; MORAIS, Frederico. Domingos de Criação: uma coleta poética do experimental em arte e educação. Rio de Janeiro: Instituto MESA, 2017.

LARROSA, Jorge. Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, p. 4-27, jul./dez. 2011. Disponível em: <https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/2444/1898>. Acesso em: 24 set. 2020.

LE PARC, Julio. Guerrilha Cultural. In: FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecília. Escritos de artistas anos 60/70. 2. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.

MORAIS, Frederico. Cronocolagem: Os domingos da Criação. In: DOMINGO de Criação: uma coleçãopoética do experimental em arte e educação. Coordenação e pesquisa de Jessica Gogan. Colaboração de Frederico Morais. Rio de Janeiro: Instituto Mesa, 2017. p. 236-249.

_________. Entrevista com Frederico Morais [entrevista concedida a] Marília Andrés Ribeiro.Revista UFMG, Belo Horizonte, v. 20, n. 1, p. 336-351, jan./jun. 2013.

_________. Introdução: resistir ou libertar. In: Artes plásticas na América Latina: do transe ao transitório. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1979.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Boaventura e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

PEDROSA, Vera. Jornal Correio da Manhã. Edição 25, de dezembro de 1968, segundo caderno. Disponível em: <http://hemerotecadigital.bn.br/acervo-digital/correio-manha/089842>. Acesso em: 15 maio 2020.

Published

2020-11-29

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

Arte no aterro: Relationship between art, education and politics. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 10, n. 20, p. 131–146, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.20683. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/20683. Acesso em: 19 dec. 2024.

Similar Articles

1-10 of 109

You may also start an advanced similarity search for this article.