The precursor design of a black performance in the between act of white Theatre Review (1920-1930)
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.29697Keywords:
Performance, Historicity, Afro-brazilian, ArtsAbstract
This paper works deals with the construction of the image of the Afro-Brazilian woman in the Carioca Burlesque Theater, from 1920 to 1930. The approach focuses on the striking presence of black women on stage, from a brief study of the life of the first black stars of Aracy Cortes, Ascendina dos Santos, Rosa Negra until ending with Déo Maia. From this analysis we tray to undestand the drawing of black imaginary that fortuitously takes the stage uintil then decorated as a place of delight of the White upper class and others who wanted to whitewash.
References
ABREU, Martha. Sobre mulatas orgulhosas e crioulas atrevidos: conflitos raciais, gênero e nação nas canções populares (Sudeste do Brasil, 1890-1920). Tempo, Departamento de História da Universidade Federal Fluminense, v. 8, n. 16, p. 1-31, 2004.
ALMEIDA, Paulo Roberto de. A presença negra no teatro de revista nos anos 20. 2016. 216 f. Dissertação (Mestrado em História Social) – Programa de Pós-graduação em História, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2016.
BIBLIOTECA Nacional. Hemeroteca Digital Brasileira. Disponível em: <http://bndigital.bn.gov.br/hemeroteca-digital/>. Acesso em: 3 fev. 2021.
BRITO, Deise Santos de. Um ator de fronteira: Uma análise da trajetória de grande Otelo no teatro de revista brasileiro entre as décadas de 20 e 40. 2011. 163 f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.
CABRAL, Sergio. Grande Otelo, uma biografia. São Paulo: Editora 34, 2008.
CHIARADIA, Filomena. Iconografia teatral. Acervos fotográficos de Walter Pinto e Eugênio Salvador. Rio de Janeiro: Funarte, 2011.
LIGIÉRO, Zeca. Carmem Miranda uma performance afro-brasileira. Rio de Janeiro: Publit, 2006.
LIGIÉRO, Zeca. Corpo a Corpo: estudo das performances brasileiras. Rio de Janeiro: Garamond, 2011.
LOPES, Antônio Herculano. Algumas notas sobre o mulato, a mulata e a invenção de um país sem culpa. Rio de Janeiro: Casa Rui Barbosa, 2001.
LOPES, Antônio Herculano. Vem cá, Mulata!Tempo, Departamento de História da Universidade Federal Fluminense (UFF), v. 21, p. 80-100, 2008.
MARTINS, Leda Maria. A cena em sombras. São Paulo: Perspectiva, 1995.
MENCARELLI, Fernando Antônio. Cena aberta: a absolvição de um bilontra e o teatro de revista de Arthur Azevedo. Campinas: Editora da Unicamp, 1999.
PAIVA, Salvyano de. Viva o Rebolado! Vida e morte do teatro de revista brasileiro. Rio deJaneiro: Nova Fronteira, 1991.
RUIZ, Roberto. Araci Cortes: Linda Flor. Rio de Janeiro: Funarte, Divisão da Música Popular, 1984.
SAROLDI, Luiz Carlos; MOREIRA, Sonia Virginia. Rádio Nacional o Brasil em sintonia. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.
VENEZIANO, Neyde. O teatro de revistas no Brasil: dramaturgia e convenções. Campinas: Pontes. Unicamp, 1991.
VIANNA, Hermano. O mistério do Samba. Rio de Janeiro: Zahar, 1995.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Lea Maria S. Leal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.