The precursor design of a black performance in the between act of white Theatre Review (1920-1930)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.29697

Keywords:

Performance, Historicity, Afro-brazilian, Arts

Abstract

This paper works deals with the construction of the image of the Afro-Brazilian woman in the Carioca Burlesque Theater, from 1920 to 1930. The approach focuses on the striking presence of black women on stage, from a brief study of the life of the first black stars of Aracy Cortes, Ascendina dos Santos, Rosa Negra until ending with Déo Maia. From this analysis we tray to undestand the drawing of black imaginary that fortuitously takes the stage uintil then decorated as a place of delight of the White upper class and others who wanted to whitewash.

Author Biography

  • Lea Maria S Leal, Universidade Federal do Estado do Rio de janeiro (UNIRIO)

    Léa Schmitt has a doctorate in performing Arts from the Federal University of the State of Rio de Janeiro (UNIRIO), a master's degree in performing Arts from UNIRIO, and a bachelor's degree in Art Education from Estácio de Sá University. She took a specialization course in fashion, costume and design at the Accademia de Costume e di Moda teaching institution in Rome, Italy. She has experience in the area of trends, new technology research, and prospecting with emphasis on clothing and fashion. She is a researcher of the nucleus of studies of Afro-American performances (NEPAA) linked to UNIRIO with emphasis on the understanding of Bahian clothing as a social and cultural performance

     

References

ABREU, Martha. Sobre mulatas orgulhosas e crioulas atrevidos: conflitos raciais, gênero e nação nas canções populares (Sudeste do Brasil, 1890-1920). Tempo, Departamento de História da Universidade Federal Fluminense, v. 8, n. 16, p. 1-31, 2004.

ALMEIDA, Paulo Roberto de. A presença negra no teatro de revista nos anos 20. 2016. 216 f. Dissertação (Mestrado em História Social) – Programa de Pós-graduação em História, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2016.

BIBLIOTECA Nacional. Hemeroteca Digital Brasileira. Disponível em: <http://bndigital.bn.gov.br/hemeroteca-digital/>. Acesso em: 3 fev. 2021.

BRITO, Deise Santos de. Um ator de fronteira: Uma análise da trajetória de grande Otelo no teatro de revista brasileiro entre as décadas de 20 e 40. 2011. 163 f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

CABRAL, Sergio. Grande Otelo, uma biografia. São Paulo: Editora 34, 2008.

CHIARADIA, Filomena. Iconografia teatral. Acervos fotográficos de Walter Pinto e Eugênio Salvador. Rio de Janeiro: Funarte, 2011.

LIGIÉRO, Zeca. Carmem Miranda uma performance afro-brasileira. Rio de Janeiro: Publit, 2006.

LIGIÉRO, Zeca. Corpo a Corpo: estudo das performances brasileiras. Rio de Janeiro: Garamond, 2011.

LOPES, Antônio Herculano. Algumas notas sobre o mulato, a mulata e a invenção de um país sem culpa. Rio de Janeiro: Casa Rui Barbosa, 2001.

LOPES, Antônio Herculano. Vem cá, Mulata!Tempo, Departamento de História da Universidade Federal Fluminense (UFF), v. 21, p. 80-100, 2008.

MARTINS, Leda Maria. A cena em sombras. São Paulo: Perspectiva, 1995.

MENCARELLI, Fernando Antônio. Cena aberta: a absolvição de um bilontra e o teatro de revista de Arthur Azevedo. Campinas: Editora da Unicamp, 1999.

PAIVA, Salvyano de. Viva o Rebolado! Vida e morte do teatro de revista brasileiro. Rio deJaneiro: Nova Fronteira, 1991.

RUIZ, Roberto. Araci Cortes: Linda Flor. Rio de Janeiro: Funarte, Divisão da Música Popular, 1984.

SAROLDI, Luiz Carlos; MOREIRA, Sonia Virginia. Rádio Nacional o Brasil em sintonia. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

VENEZIANO, Neyde. O teatro de revistas no Brasil: dramaturgia e convenções. Campinas: Pontes. Unicamp, 1991.

VIANNA, Hermano. O mistério do Samba. Rio de Janeiro: Zahar, 1995.

Published

2021-12-13

Issue

Section

Articles - Open section

How to Cite

The precursor design of a black performance in the between act of white Theatre Review (1920-1930). PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 11, n. 23, p. 311–331, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.29697. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/29697. Acesso em: 19 dec. 2024.

Similar Articles

1-10 of 65

You may also start an advanced similarity search for this article.