English Allegory of terror

resignifying Trilogy of terror (1968)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.35730

Keywords:

Brazilian cinema, Horror cinema, Allegory

Abstract

This article proposes an analysis of Trilogy of terror, a Brazilian horror anthology film released in 1968. The movie has three independent stories linked to the universe of genre cinema and directed by São Paulo filmmakers who were beginning to become popular among audiences and critics: Ozualdo Candeias, Luis Sérgio Person and José Mojica Marins. The first two chose to use horror elements to create allegories that represented Brazilian society at the time – in years of Military Dictatorship and strong behavioral changes. The result is a very unique cinematic experience.

Author Biography

  • Carlos Gerbase

    Possui graduação em Comunicação Social / Jornalismo pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1980), doutorado em Comunicação Social pela PUCRS (2003) e pós-doutorado em Cinema pela Universidade Paris III - Sorbonne Nouvelle (2010). Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Escola de Comunicação, Artes e Design (FAMECOS / PUCRS) entre 2005 e 2021.

References

BARCINSKI, André; FINOTTI, Ivan. Maldito: A vida e o cinema de José Mojica Marins. São Paulo: Editora 34, 1998.

BLANCO, Armindo. Filme o seu monstro e fature os bilhões. O Globo, Rio de Janeiro, 26 abr. 1968. Disponível em:<http://www.memoriacinebr.com.br/pdfsNovos/9990350I00401.pdf>. Acesso em: 20 jan. 2020.

CAETANO, Daniel. O Acordo. Contracampo, 2006. Disponível em: <http://www.contracampo.com.br/25/oacordo.htm>. Acesso em: 10 set. 2010.

CANDEIAS, Ozualdo Ribeiro. Entrevista com Candeias. [Entrevista concedida a] Filme Cultura, Rio de Janeiro, 20 jul. 1968, p. 23-27.

CÁNEPA, Laura Loguercio. O Saci e procissão dos mortos: auto-referência fantástica no cinema paulista. Rumores, São Paulo, v. 1, n. 6, set. 2009. Disponível em:<https://www.revistas.usp.br/Rumores/article/view/51165/55235>. Acesso em: 20 jan. 2020.

CARDENUTO, Reinaldo. Trilogia de Terror. Portal Brasileiro de Cinema, 2005. Disponível em:<http://www.portalbrasileirodecinema.com.br/mojica/filmes/03_06.php> Acesso em:20 jan. 2020.

CASCUDO, Luís da Câmara. Meleagro: pesquisa do Catimbó e notas da magia branca no Brasil. Rio de Janeiro: Livraria Agir, 1978.

CEIA, Carlos. Sobre o conceito de alegoria. Matraga, Rio de Janeiro, v. 1, n. 10, ago. 1998. Disponívelem: <http://www.pgletras.uerj.br/matraga/matraga10/matraga10a02.pdf>. Acesso em: 15 ago. 2020.

DE PAIVA, Salvyano Cavalcanti. Cinema. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, ano 67, n. 23.018, 21 abr.1968b. Segundo Caderno, p. B3.

DE PAIVA, Salvyano Cavalcanti. Crítica de “Trilogia de Terror” – Parte 1. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, ano 67, n. 23.019, 23 abr. 1968c. Segundo Caderno, p. B3.

DE PAIVA, Salvyano Cavalcanti. Crítica de “Trilogia de Terror” – Parte 2. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, ano 67, n. 23.020, 24 abr. 1968d. Segundo Caderno, p. B3.

DE PAIVA, Salvyano Cavalcanti. Crítica de “Trilogia de Terror” – Parte 3. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, ano 67, n. 23.021, 25 abr. 1968e. Segundo Caderno, p. B3.

DE PAIVA, Salvyano Cavalcanti. De produtores e produções. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, ano 67, n. 22.980, 6 mar. 1968a. Segundo Caderno, p. B3.

FONSECA, Carlos. Candeias: na estrada do cinema. Filme Cultura, Rio de Janeiro, n. 10, 20 jul. 1968, p. 20-27.

GARDNIER, Ruy. O que há para saber sobre Ozualdo Candeias? Contracampo, 2006. Disponível em:<http://www.contracampo.com.br/25/sabersobreozualdo.htm>Acesso em: 10 set. 2010.

GRANT, Barry Keith. Film genre: From iconography to ideology. New York: Wallflower Press, 2007.

INDICAÇÕES: Cinema. Realidade, São Paulo, n. 27, jun. 1968, p. 23.

MENEZES, Carlos Lúcio. Parecer da Censura sobre “Trilogia de Terror”. Brasília, 9 abr. 1968. Disponívelem:<http://www.memoriacinebr.com.br/pdfsNovos/9990350C00402.pdf>. Acesso em: 20 jan. 2010.

MONTEIRO, José Carlos. “Trilogia de Terror”, Fantástico grau zero. Tribuna da Imprensa, Rio de Janeiro, ano 19, n. 5.555, 26 abr. 1968, p. 7.

N.H.S. Crítica de “Trilogia de Terror”. O Jornal, Rio de Janeiro, ano 48, n. 14.293, 4 maio 1968. Segundo Caderno, p. 3.

RODRIGUES, Jaime. “A Margem”, um filme admirável. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, ano 67, n. 22.977, 2 mar. 1968. Segundo Caderno, p. B1.

SHARRETT, Christopher. The horror film as social allegory (and how it comes undone). In: BENSHOFF, Harry M. (ed.). A companion to the horror film. West Sussex: Wiley-Blackwell, 2014. p. 56-72.

TELES, Ângela Aparecida. Uma estética da precariedade: Migrações e trocas interculturais no cinema de Ozualdo Candeias (1967-1992). Dossiê: História e Cultura Visual, São Paulo, v. 26, n. 2, p. 161-181, 2007. Disponível em:<https://www.scielo.br/j/his/a/WBbBky5jdn36Wq93NCdS85H/?lang=pt> Acesso em: 10 jan. 2010.

TRILOGIA de Morfeu. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, ano 67, n. 23.020, 25 abr. 1968. Segundo Caderno, p. B2.

XAVIER, Ismail. A alegoria histórica. In: RAMOS, Fernão Pessoa (org.). Teoria contemporânea do cinema. São Paulo: Senac, 2005. v. 1.p. 339-379.

Published

2022-04-28

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

English Allegory of terror: resignifying Trilogy of terror (1968). PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 12, n. 24, p. 358–387, 2022. DOI: 10.35699/2237-5864.2022.35730. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/35730. Acesso em: 19 dec. 2024.

Similar Articles

1-10 of 22

You may also start an advanced similarity search for this article.