The Melos e Harmonia Acústica (1988) of César Guerra-Peixe, Koellreutter and Hindemith

basic principles and similarities

Authors

Keywords:

Guerra-Peixe, Study Booklet with Koellreutte, Melos and Acoustic Harmony, Paul Hindemith, The Craft of Musical Composition

Abstract

The Melos e Harmonia Acústica by César GUERRA-PEIXE (1988), presented a survey of the didactical activity of this composer expressed in a textbook form. This research attempts to trace possible influences, comparing it to The Craft of Musical Composition by Paul HINDEMITH (1937) and Caderno de Estudos com Koellreutter by GUERRA-PEIXE (1944) in order to better understand the technical and theoretical approaches embodied in it.

Author Biography

  • Ernesto Hartmann, University of Espírito Santo (UFES) (Brazil)

    Bachelor in Piano from UFRJ, Bachelor in Music from UCAM/RJ, Master in Interpretive Practices (Piano) from UFRJ and PhD in Music (Music Language and Structure) from UNIRIO. He has produced works published as articles in several magazines on topics related to Analysis, Theory and Musical Language. He was a Professor at UFF-CEIM/RJ, Substitute Professor of Harmony and Piano at UFRJ, Substitute Professor of Harmony at UFMG and Coordinator of Bachelor's in Music at Conservatório de Música de Niterói/RJ. He is currently Adjunct Professor and Head of the Art Theory and Music Department at UFES.

References

ASSIS, Ana Cláudia de. Compondo a Cor Nacional: conciliações estéticas e culturais na música dodecafônica de César Guerra-Peixe. Per Musi, Belo Horizonte, n.16, p. 33-41, 2007.

_______________. Os Doze Sons e a Cor Nacional: Conciliações estéticas e culturais na produção musical de César Guerra-Peixe (1944-1954). 2006. 268f. Tese (Doutorado em História) - Departamento de Historia, Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2006.

BRINDLE, Reginald. Serial Composition. London: Oxford University Press, 1966.

EGG, André Acastro. O debate no campo do nacionalismo musical no Brasil dos anos 1940 e 1950: o compositor Guerra Peixe. 2004. 243f. Dissertação (Mestrado em História) - Departamento de História, Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes da Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2004..

GUERRA-PEIXE, César. Caderno de Estudos com Koellreutter 1944. Texto disponível em Arquivo pdf (6 páginas) em http://www.bn.br/site/pages/bibliotecaDigital/

bibsemfronteiras/indice_titulo.html. Acessado em 26 de Março de 2011.

_______________. Correspondência a Curt Lange: 9/Maio/1947, Acervo Curt Lange, UFMG, Belo Horizonte.

_______________. Música e Dodecafonismo, Recife, 1952.

_______________. Curriculum Vitae do Compositor, manuscrito, Rio de Janeiro, 1971.

_______________. Melos e Harmonia Acústica, Rio de Janeiro: Ricordi, 1988.

HINDEMITH, Paul, The Craft of Musical Composition .Volumes I e II. New York: Associated Music Publishers Inc., 1937.

KATER, Carlos. Música Viva e H. J. Koellreutter. Movimentos em direção à modernidade. São Paulo: Musa Editora. 2001.

LIMA, Cecília Nazaré de. A fase dodecafônica de Guerra-Peixe: a luz das impressões do compositor, 2002. Dissertação (Mestrado) UNICAMP, Campinas.

MENEZES, Flo. A acústica musical em palavras e sons. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.

NEVES, José Maria, Música Contemporânea Brasileira. São Paulo: Ricordi, 1984.

ROEDERER, Juan G. Introdução à Física e Psicofísica da Música. Tradução Alberto Luis da Cunha. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2002.

Published

2013-06-13

Issue

Section

Articles in Portuguese/Spanish

How to Cite

“The Melos E Harmonia Acústica (1988) of César Guerra-Peixe, Koellreutter and Hindemith: Basic Principles and Similarities”. 2013. Per Musi, no. 27 (June): 1-11. https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39724.