Estudo da utilização de modelagem como estratégia para fundamentar uma proposta de ensino relacionada à energia envolvida nas transformações químicas
Abstract
O envolvimento dos alunos em atividades de modelagem emerge como parte essencial de uma abordagem de ensino mais dinâmica e que compactua com as diretrizes atuais para o ensino de ciências. Considerando-se esse contexto, uma proposta para o ensino da energia envolvida nas transformações químicas foi elaborada a partir do diagrama Modelo de Modelagem. Nesse artigo, apresentamos aspectos importantes dessa estratégia de ensino e sua fundamentação teórica, assim como os resultados da investigação sobre a aprendizagem de alunos da 2º série do Ensino Médio. Todas as aulas foram filmadas e os materiais escritos produzidos pelos alunos recolhidos. A análise desses materiais fundamentou a elaboração de estudos de caso, visando compreender como as atividades de modelagem podem contribuir para um melhor aprendizado dos principais aspectos conceituais relativos à Termoquímica. Os resultados evidenciam que a estratégia de modelagem auxiliou os alunos de forma significativa na compreensão da temática em estudo.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2011-02-05
How to Cite
Souza, V. C. de A., & Justi, R. (2011). Estudo da utilização de modelagem como estratégia para fundamentar uma proposta de ensino relacionada à energia envolvida nas transformações químicas. Brazilian Journal of Research in Science Education, 10(2). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/3978
Issue
Section
Artigos
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.