Analogias sobre ligações químicas elaboradas por alunos do ensino médio
Abstract
Neste artigo é relatada uma pesquisa desenvolvida com alunos do ensino médio de diferentes escolas, no qual eles foram solicitados a elaborar uma analogia para explicar como uma ligação química ocorre. Após a elaboração da analogia, os alunos responderam algumas questões que tinham como objetivo fazê-los avaliar criticamente suas analogias, apontando aspectos positivos e negativos das mesmas. O questionário ainda sondava o grau de dificuldade vivido pelos alunos nessa atividade. A análise das respostas dos alunos evidenciou que menos da metade da amostra pesquisada conseguiu formular uma analogia estabelecendo relações coerentes entre seus domínios. Isso demonstrou os problemas de aprendizagem dos alunos com o tema ligação química, o que favoreceu o diagnóstico das principais concepções alternativas deles sobre o assunto. Isto foi importante para dar suporte às professoras nas intervenções seguintes do processo de ensino, retomando as principais dúvidas dos alunos. Com base nas respostas dos alunos são discutidas algumas implicações para professores interessados em trabalhar com analogias como estratégia de ensino.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2011-02-20
How to Cite
Mendonça, P. C. C., Justi, R., & Oliveira, M. M. de. (2011). Analogias sobre ligações químicas elaboradas por alunos do ensino médio. Brazilian Journal of Research in Science Education, 6(1). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4051
Issue
Section
Artigos
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.