Audiovisual narratives in education

video art Anima2 and their meanings

Authors

  • Analice Dutra Pillar Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Brasil https://orcid.org/0000-0003-2143-3406
  • Juliano de Campos Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.21347

Keywords:

Art education, Video art, Anima2, Audiovisual reading, Contemporary art

Abstract

The article discusses the reading of audiovisual productions in educational contexts based on the references of discursive semiotics, visual culture and art education, focusing on the meanings created by editing strategies when establishing audiovisual discourse. The work analyzes the visual and sound rhythms and how they are articulated to constitute the audiovisual effect. The corpus of analysis is the video art Anima2, a production with superimposed images and sounds that do not represent what is being shown. To carry out the reading of the object, a focus group was organized with students from a teacher training course, in order to know the meanings they attribute to this production. The conclusions present contributions to the reading of audiovisual narratives in education.

Author Biographies

  • Analice Dutra Pillar, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Brasil

    Professora Titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (FACED/UFRGS), Brasil, na área de ensino de artes visuais. Doutora em Artes pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP), mestre em Artes pela ECA/USP e graduada em Artes Plásticas pelo Instituto de Artes da UFRGS. Realizou Estágio de Pós-Doutorado na Universidad Complutense de Madrid. Pesquisadora do CNPq. Coordena o Grupo de Pesquisa em Educação e Arte (GEARTE/UFRGS/CNPq). É Editora-Chefe da Revista GEARTE. Possui publicações na área do Ensino de Artes Visuais. 

  • Juliano de Campos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Brasil

    Mestre em Educação, na linha de pesquisa Arte, Linguagem e Currículo, pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Possui graduação em Produção Audiovisual - Cinema & Vídeo pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Foi professor de Cinema e Fotografia na Universidade do Extremo-Sul Catarinense e Professor voluntário de Cinema na Escola de Educação Infantil Casa do Pequenino.  Atuou na área de Produção Audiovisual como diretor e fotógrafo. Pesquisa Produções Audiovisuais, Arte e Educação.

References

ACASO, María. El lenguaje visual. 1. ed. Barcelona: Paidós, 2009.

ACASO, María. Esto no son las Torres Gemelas:cómo aprehender a leer la televisión y otras imágenes.1. ed. Madrid: Catarata, 2006.

AUMONT, Jacques et al. A estética do filme. Campinas: Papirus Editora, 2008.

BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte. 7. ed. São Paulo: Perspectiva, 2009.

BARBOSA, Ana Mae. Tópicos utópicos. 1. ed. Belo Horizonte: C/Arte, 1998.

BARBOSA, Ana Mae; CUNHA, Fernanda Pereira da. Abordagem triangular no ensino das artes e culturas visuais. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

CHION, Michel. La audiovisión. Barcelona: Paidós, 1993.

CIRELLO, Moira Toledo D. G. Educação audiovisual popular no Brasil – Panorama 1990-2009. 2010. Tese (Doutorado em Comunicação e Artes) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade deSão Paulo, São Paulo, 2010. Disponível em: <10.11606/T.27.2010.tde-19112010-113739>. Acesso em: 12 jun. 2019.

DIAS, Cláudia. Grupo focal: técnica de coleta de dados em pesquisas qualitativas.Informação & Sociedade, João Pessoa, v. 10, n. 2, p. 1-12, 2000. Disponível em: <https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/330/252> Acesso em: 1 maio 2020.

EFLAND, Arthur D.; FREEDMAN, Kerry; STUHR, Patricia. La educación en el arte posmoderno.Barcelona: Paidós, 2003.

FECHINE, Yvana. Contribuições para uma semiotização da montagem. In: OLIVEIRA, Ana Claudia de; TEIXEIRA, Lucia (Org.). Linguagens na comunicação:desenvolvimentos de semiótica sincrética.São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2009. p. 323-370.

FERRÉS, Joan. Vídeo e educação. Porto Alegre: ARTMED, 1996.

GIBSON, Amber. Videoarte: algunos apuntes. Exit Express, n. 59, maio 2010, p.18-31.

HERNÁNDEZ, Fernando. ¿De qué hablamos cuando hablamos de Cultura Visual?. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 30, n. 2, p. 9-34, jul./dez. 2005. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/12413>. Acesso em: 5 dez. 2019.

HERNANDES, Nilton. Duelo: a publicidade da tartaruga da Brahma na Copa do Mundo. In:LOPES, Ivã C.; HERNANDES, Nilton (Org.). Semiótica:objetos e práticas. São Paulo: Contexto, 2005. p. 227-244.

LANDOWSKI, Eric. Modos de presença do visível. In: OLIVEIRA, Ana Claudia de (Org.).Semiótica plástica. São Paulo: Hacker Editores, 2004. p. 97-112.

LANDOWSKI, Eric. Para uma semiótica sensível. Educação & Realidade, Porto Alegre, n. 30, v. 2, p. 93-106, jul./dez. 2005. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/12417>. Acesso em: 13 jun. 2019.

LANDOWSKI, Eric. Presenças do outro. São Paulo: Perspectiva, 2002.

MACHADO, Arlindo. Arte e mídia. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.

MÉDOLA, Ana Sílvia D. A abordagem do sincretismo em televisão: em busca de caminhos para análise. In: OLIVEIRA, Ana Claudia de; LANDOWSKI, Eric (Org.). Caderno de Discussão do Centro dePesquisas Sociossemióticas.São Paulo: Editora CPS, 2003. p. 483-492.

PILLAR, Analice Dutra. Lectura de producciones audiovisuales del arte contemporáneo en la educación artística. Revista Complutense de Educación, Madrid, v. 25, n. 2, p.337-353, 2014. Disponível em: <https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n2.41539> Acesso em: 19 mar. 2020.

PILLAR, Analice Dutra. Readings of the contemporary in art education: simultaneity and ambivalence in video art.International Journal of Education through Art, Londres, v. 13, n. 2, p. 235-247, maio/ago. 2017. Disponível em: <https://doi.org/10.1386/eta.13.2.235_1>. Acesso em: 1 mar. 2020.

PILLAR, Analice Dutra; GOULART, Manuella Pereira. Arte contemporânea e ensino da arte: leituras da videoarte “Cinema Lascado”. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISADORES EMARTES PLÁSTICAS (ANPAP), 24., 2015, Santa Maria. Anais do 24º Encontro da ANPAP. Santa Maria: ANPAP, 2015, p. 2776-2791. Disponível em: . Acesso em: 23 set. 2019.

PILLAR, Analice Dutra; REGINATO, Tanise. Leituras de micronarrativas audiovisuais em contextos educativos: barquinhos de Tatajuba. In: RAMALHO, Sandra; SCOZ, Murilo; SANTOS, Célio Teodorico dos (Org.). Ressonâncias semióticas. 1 ed. Florianópolis: UDESC, 2020. p. 46-62.

PILLAR, Analice Dutra; REGINATO, Tanise. Os efeitos de sentido na videoarte “Muto”: tempo e espaçono discurso audiovisual. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISADORES EM ARTESPLÁSTICAS (ANPAP), 25., 2016, Porto Alegre. Anais do 25º Encontro da ANPAP. Porto Alegre: ANPAP, 2016, p. 2916-2931. Disponível em: <http://anpap.org.br/anais/2016/simposios/s6/analice_dutra_pillar-tanise_reginat.pdf>. Acesso em: 12 out. 2019.

RESSEL, Lúcia Beatriz et al. O uso do grupo focal em pesquisa qualitativa. Texto & Contexto – Enfermagem, Florianópolis, v. 17, n. 4, p. 779-786, out./dez. 2008. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0104-07072008000400021>. Acesso em: 12 dez. 2019.

ROLDÁN, Ángel García. Videoarte en contextos educativos. 2012. Tese (Doutorado em Educação) – Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Granada, Granada, 2012. Disponível em:< http://hdl.handle.net/10481/21630> Acesso em: 10 maio 2019.

SANTOS, Maria Angélica dos; BARBOSA, Maria Carmen Silveira (Org.). Escritos de alfabetização audiovisual. Porto Alegre: Libretos, 2014

TEIXEIRA, Lucia. Entre dispersão e acúmulo: para uma metodologia de análise de textos sincréticos. Gragoatá, Niterói, v. 9, n. 16, p. 209-227, jan./jun. 2004. Disponível em: <https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/33349/0>. Acesso em: 20 jun. 2019.

TEIXEIRA, Lucia. Para uma metodologia de análise de textos verbovisuais. In: OLIVEIRA, Ana Claudia de; TEIXEIRA, Lucia (Org.). Linguagens na comunicação:desenvolvimentos de semiótica sincrética.São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2009. p. 41-77.

ZUNZUNEGUI, Santos. Pensar la imagen. Madrid: Ediciones Cátedra/Universidad del País Vasco, 1995.

Published

2021-01-29

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

Audiovisual narratives in education: video art Anima2 and their meanings. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 11, n. 21, p. 168–190, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.21347. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/21347. Acesso em: 19 dec. 2024.

Similar Articles

1-10 of 419

You may also start an advanced similarity search for this article.