Body, memory, and imagination

report of a formative path of childhood educators in art education in the remote environment imposed by COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.32939

Keywords:

creativity, art education, educator training, corporeity

Abstract

This article reports the experience with the conduction of a project of continuing education in the service of daycare center educators in São Paulo. With a focus on art’s expressive languages, this project was anchored in a theoretical framework of Bachelard and Merleau-Ponty’s phenomenology. Accomplished in 2020, the training was adapted to the special circumstances of the Covid-19 Pandemic and was conducted entirely in a remote environment. The experiences registered in fieldnotes account for a unique documentation of this trajectory. The experience offered consistent elements for an in-depth understanding of the significant role that memory, body and imagination play in the training of early childhood educators, thus magnifying the dialogue between art and pedagogy.

Author Biographies

  • Ana Cristina Zimmermann, FE-USP e na EEFE-USP

    Professora e Orientadora nos Programas de Pós-Graduação na FE-USP e na EEFE-USP. Integrante do Conselho Ad Hoc de Jogos e Esportes Tradicionais da UNESCO. Realizam pesquisas sobre corporeidade e movimentar-se com ênfase em filosofia e antropologia.

  • Soraia Chung Saura, FE-USP e EEFE-USP

    Professora e Orientadora nos Programas de Pós-Graduação na FE-USP e na EEFE-USP. Integrante do Conselho Ad Hoc de Jogos e Esportes Tradicionais da UNESCO. Realizam pesquisas sobre corporeidade e movimentar-se com ênfase em filosofia e antropologia

References

AZEVEDO. Ricardo. Contos de adivinhação. São Paulo: Ática, 2008.

BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. Seleção de textos Jose Américo Motta Peçanha. São Paulo: Abril Cultural, 1978. (Coleção Os Pensadores)

BACHELARD, Gaston. A poética do devaneio. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

BACHELARD, Gaston. A água e os sonhos: ensaio sobre a imaginação da matéria. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2018.

BACHELARD, Gaston. A terra e os devaneios da vontade: ensaio sobre a imaginação das forças. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

BACHELARD, Gaston. O ar e os sonhos: ensaio sobre a imaginação do movimento. SãoPaulo: Martins Fontes, 2001b.

BERTAZZO, Ivaldo. Corpo vivo: Reeducação do Movimento. São Paulo: Sesc São Paulo, 2010.

BOURRIAUD, Nicolas. Radicante: por uma estética da globalização. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

DIAS, Marina Célia Moraes. O Direito da Criança e do Educador à Alegria Cultural. In: DIAS,Marina Célia Moraes; NICOLAU, Marieta Lúcia Machado (org.). Oficinas de sonho e realidade na formação do educador da infância. São Paulo: Papirus. 2003.p. 231-240.

FERREIRA, Paulo Nin. O espírito das coisas: desenhos, assemblagens e brincadeiras na educação infantil. Maceió: Edufal, 2013.

FERREIRA-SANTOS, Marcos; ALMEIDA, Rogério. Aproximações ao imaginário: Bússola de investigação poética. São Paulo: Képos, 2012.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 18.ed. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

FRIEDMANN, Adriana. A vez e a voz das crianças: escuta antropológicas e poéticas das infâncias. São Paulo: Panda Books, 2020.

GIANNOTTI, Sirlene. Dar forma é formar-se: processos criativos da arte para a infância. Or. Marina Célia Morais Dias. 2008. Dissertação (Mestrado em Linguagens) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Guanabara, 1999

INGOLD, Tim. Estar vivo: ensaios sobre movimento, conhecimento e descrição. Petrópolis: Vozes, 2015.

MACHADO, Marina Marcondes. O brinquedo-sucata e a criança: a importância do brincar - atividades e materiais. 3. ed. São Paulo: Loyola, 1999.

MACHADO, Marina Marcondes. Merleau-Ponty & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

MACHADO, Marina Marcondes. Fazer Surgir Antiestruturas: abordagem em espiral para pensar um currículo em arte. Revista E-curriculum, São Paulo, v. 8 n. 1, 2012. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/9048>. Acesso em: 12 nov. 2021

MACHADO, Marina Marcondes. Um Cemitério Vivo: memória de infância em espiral para reativar a experiência estética. Revista Digital Art&, ano 8, n. 18, 2016.

MACHADO, Marina Marcondes. O Imaginário Infantil como Trabalho-Em-Processo. Childhood & Philosophy, Rio de janeiro, v. 6, n. 12, jul./dez. 2010. Disponível em: <https://www.redalyc.org/pdf/5120/512051605005.pdf>. Acesso em: 12 jan. 2020.

MACHADO, Marina Marcondes. O "Diário de Bordo" como ferramenta fenomenológica para o pesquisador em Artes Cênicas. Sala Preta, v. 2, p. 260-263, 2002.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Psicologia e Pedagogia da Criança. São Paulo: MartinsFontes. 2006

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. 4. ed. São Paulo: MartinsFontes, 2015.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e processo de criação. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 1996.

RICHTER, Sandra Regina Simonis. Infância e Materialidade: uma abordagem bachelardiana. REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DA PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 25, 2007. Anais... ANPED. Disponível em: . Acesso em: 15 mar. 2019.

RICHTER, Sandra Regina Simonis; BARBOSA, Maria Carmem Silveira. Os bebês interrogam o currículo: as múltiplas linguagens na creche. Rev. Educação, v. 35, n. 1, jan./abr. 2010. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/1605>. Acesso em: 12 nov. 2021.

SAURA, Soraia Chung; ZIMMERMANN, Ana Cristina; Corpo e espanto na filosofia de Merleau-Ponty. In: NÓBREGA, T. P.; CAMINHA, I. O. Merleau-Ponty e a Educação Física. São Paulo: LiberArs, 2020, p. 119–131.

SAURA, Soraia Chung; ZIMMERMANN, Ana Cristina. Gaston Bachelard: contribuições para os estudos do corpo e do movimento. In: CARDONA, A. C. O.; CAMARGO, M. R.; MENEZES, R. C. D. (orgs). Red de educación Contemporánea en Latinoaméricatendencias latinoamericanas en investigación: volumen II. 1.ed. Bogotá: Universidad La Gran Colombia, 2018, p. 112–122

SAURA, Soraia; ZIMMERMANN, Ana C.. Les savoirs oubliés: corps, tradition et l’environnement dans les communautés brésiliennes et latino-américaine, 2019 https://journals.openedition.org/rechercheseducations/9147

WALLON, Henry. A Origem do caráter na criança. São Paulo: Nova Alexandria, 1995.

REFERÊNCIAS AUDIOVISUAIS: NARRAÇÕES DE HISTÓRIAS

MINHA MÃE é Negra Sim. Direção: Carla Candiotto. Projeto Fique em casa, Jundiaí, 2020. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=hcM8mQZ7oz8>. Acesso em: 12 nov. 2021.

Published

2021-12-13

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

Body, memory, and imagination: report of a formative path of childhood educators in art education in the remote environment imposed by COVID-19. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 11, n. 23, p. 175–212, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.32939. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/32939. Acesso em: 19 dec. 2024.

Similar Articles

1-10 of 417

You may also start an advanced similarity search for this article.