Skip to main content
Skip to main navigation menu
Skip to site footer
Open Menu
Current
Archives
Announcements
About
About the Journal
Submissions
Editorial Team
Contact
Search
Register
Login
Home
/
Archives
/
Vol. 23 (2021): .
Vol. 23 (2021): .
Published:
2021-02-04
THEORETICAL ARTICLE
Seeing moment, comprehension time and concluding moment
notes on Psychoanalysis and Science Education
Wilson Elmer Nascimento, Alberto Villani
PDF (Portuguese)
PERSPECTIVAS / PERSPECTIVES
ARTIGO-PARECER: REFLEXÕES SOBRE O ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES NO ENSINO REMOTO EMERGENCIAL
REFLECTIONS ON STUDENT ENGAGEMENT IN EMERGENCY REMOTE LEARNING
Tobias Espinosa
PDF (Portuguese)
EDITORIAL / EDITORIAL
INVITATION LETTER TO THE SCIENCE EDUCATION COMMUNITY FOR SUBMISSIONS ON THE THEME "DIFFERENCES, MULTICULTURALISM AND INTERCULTURALITY IN SCIENCE EDUCATION"
Carta-convite à comunidade da área de Educação em Ciências para submissão/avaliação de artigos na temática “Diferenças, multiculturalismo e interculturalidade na Educação em Ciências”
Renata Orofino, Glauco dos Santos Ferreira da Silva
PDF (Portuguese)
PDF
PDF (Spanish)
Editorial Ensaio Research in Science Education
A CIÊNCIA ABERTA E A ÁREA DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: PERSPECTIVAS E DIÁLOGOS
Paula Cristina Cardoso Mendonça, Luiz Gustavo Franco
PDF
PDF (Portuguese)
RESEARCH REPORTS
THE BUILDING OF THE CURRICULUM OF A SCIENCE TEACHER IN YAE: HOW DOES THE PRESENCE OF YOUNG PEOPLE AFFECT HER PRACTICE?
A construção curricular de uma educadora de ciências na EJA: Como a presença dos jovens afeta a sua prática?
Ana Carolina Costa Resende, Mariana Cassab
PDF (Portuguese)
INTERDISCIPLINARY PRACTICES IN THE INITIAL TRAINING OF TEACHERS OF NATURAL SCIENCES: DIFFERENT CONTEXTS, SIMILAR INQUIRIES
Práticas interdisciplinares na formação inicial de professores de Ciências da Natureza: contextos distintos, indagações similares
João Henrique Cândido de Moura, Maria Inês Petrucci-Rosa, Elisa Prestes Massena
PDF (Portuguese)
PDF
The DIALECTIC-AXIOLOGICAL INSTRUMENT IN THE SELECTION OF SIGNIFICANT SPEECHES
IN SEARCH OF ETHICAL-CRITICAL SCIENTIFIC EDUCATION
Jeferson da Silva Santos , Simone Tormöhlen Gehlen
PDF (Portuguese)
PRODUCTION PROCESSES OF EXHIBITIONS IN A SCIENCE MUSEUM: THE MAST AS AN EXAMPLE
PROCESSOS DE PRODUÇÃO DE EXPOSIÇÕES EM UM MUSEU DE CIÊNCIAS: O MAST COMO EXEMPLO
Davi Saldanha Dubrull, Eline Deccache-Maia
PDF (Portuguese)
CONSTITUTIVE PRACTICES OF INQUIRY PLANNED BY STUDENTS IN SCIENCE LESSON: ANALYSIS OF AN EXAMPLE
PRÁTICAS CONSTITUINTES DE INVESTIGAÇÃO PLANEJADA POR ESTUDANTES EM AULA DE CIÊNCIAS: ANÁLISE DE UMA SITUAÇÃO
Lucia Helena Sasseron
PDF (Portuguese)
The ones who uninstruct!? Carl R. Rogers and Paul K. Feyerabend about an education and a science “more humane”
AQUELES QUE DESINSTRUEM!? CARL R. ROGERS E PAUL K. FEYERABEND SOBRE UM TORNAR “MAIS HUMANO” DA EDUCAÇÃO E DA CIÊNCIA
Letícia Jorge, Luiz O. Q. Peduzzi
PDF (Portuguese)
TEACHING ABOUT THE MOON AND ITS PHASES: AN OBSERVATIONAL PROPOSAL FOR ELEMENTARY SCHOOL
O ensino sobre a Lua e suas fases: uma proposta observacional para os Anos Iniciais do Ensino Fundamental
Paula Cristina da Silva Gonçalves, Paulo Sergio Bretones
PDF (Portuguese)
PDF
DEFINITIONS BUILT BY PHYSICS ACADEMICS DURING THE PERFORMANCE OF HISTORIC THOUGHT EXPERIMENTS
SIGNIFICADOS CONSTRUÍDOS POR ACADÊMICOS DE LICENCIATURA EM FÍSICA DURANTE A EXECUÇÃO DE EXPERIMENTOS DE PENSAMENTO HISTÓRICOS
Alisson Cristian Giacomelli, Cleci Teresinha Werner da Rosa
PDF (Portuguese)
Teacher development of a Science Education Teacher by means of teaching training programs articulation
O DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DE UMA PROFESSORA DE CIÊNCIAS PELA ARTICULAÇÃO DE PROGRAMAS DE FORMAÇÃO DOCENTE
Elisabeth Barolli, Verónica Marcela Gurudi
PDF (Portuguese)
PDF (Spanish)
Collective reflection in teacher education:
an experience during curricular internship
Aline de Souza Janerine, Ana Luiza de Quadros
PDF (Portuguese)
PDF
CHEMISTRY SELF-CONCEPT OF HIGH SCHOOL STUDENTS INVESTIGATED BY THE PREPARATION AND VALIDATION OF A SCALE
O AUTOCONCEITO EM QUÍMICA DE ESTUDANTES DO ENSINO MÉDIO INVESTIGADO PELA ELABORAÇÃO E VALIDAÇÃO DE UMA ESCALA
Viviane Florentino de Melo, Amanda Amantes
PDF (Portuguese)
PDF
JOINT CONSTRUCTION OF PRACTICES AS A CURRICULUM COMPONENT BY EDUCATORS OF TRAINING CHEMISTRY TEACHERS: AN ANALYSIS BASED ON THE THEORY OF COMMUNICATIVE ACTING
CONSTRUÇÃO CONJUNTA DE PRÁTICAS COMO COMPONENTE CURRICULAR POR DOCENTES FORMADORES DE PROFESSORES DE QUÍMICA: UMA ANÁLISE A PARTIR DA TEORIA DO AGIR COMUNICATIVO
Beatriz dos Santos Araújo, João Ricardo Neves da Silva
PDF (Portuguese)
PDF
TEACHER TRAINING IN ENVIRONMENTAL EDUCATION
REFLECTIONS FROM SYSTEMATIC ANALYSIS
Rodrigo Marques, Dra Jane Mazzarino
PDF (Portuguese)
Student engagement in a remote and emergency Physics course
ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES EM UM ENSINO REMOTO E EMERGENCIAL DE FÍSICA
Helder de Figueiredo e Paula, Sérgio Luiz Talim, Cecília Siman Salema, Vinícius Reis Camilo
PDF (Portuguese)
PDF (Portuguese)
MOTIVATION TO STUDY PHYSICS
A MOTIVAÇÃO PARA OS ESTUDOS DE FÍSICA
Magno Barbosa Dias, Maria Cristina Martins Penido
PDF (Portuguese)
PDF
THE MENU AND RESOURCES USED IN TEACHING ABOUT RECOMBINANT DNA TECHNOLOGY IN A LICENSING COURSE IN BIOLOGICAL SCIENCES
AS EMENTAS E OS RECURSOS DIDÁTICOS EMPREGADOS NO ENSINO SOBRE TECNOLOGIA DO DNA RECOMBINANTE EM UM CURSO DE LICENCIATURA EM CIÊNCIAS BIOLÓGICAS
Anna Clara da Costa Oliveira, Flavia Venancio Silva
PDF (Portuguese)
Scientific Literacy and domains of scientific knowledge: articulations for instructional planning
ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E DOMÍNIOS DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO: PROPOSIÇÕES PARA UMA PERSPECTIVA FORMATIVA COMPROMETIDA COM A TRANSFORMAÇÃO SOCIAL
Maíra Batistoni e Silva, Lúcia Helena Sasseron
PDF (Portuguese)
DISCUSSIONS AND TRENDS OF THESES AND DISSERTATIONS ON TRAINING SCIENCE TEACHERS IN NON-FORMAL SPACES: A SYSTEMATIC BIBLIOGRAPHIC REVIEW
DISCUSSÕES E TENDÊNCIAS DAS TESES E DISSERTAÇÕES SOBRE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS EM ESPAÇOS NÃO FORMAIS: UMA REVISÃO BIBLIOGRÁFICA SISTEMÁTICA
Yuri Cavaleiro De Macêdo Coelho, Endell Menezes de Oliveira, Ana Cristina Pimentel Carneiro de Almeida
PDF (Portuguese)
PDF (Spanish)
Analysis of the training of mediators in a itinerant astronomy project
Análise da formação de mediadores em um projeto itinerante de Astronomia
Lucas Guimarães Barros, Glênon Dutra, Sergio Luiz Bragatto Boss
PDF (Portuguese)
PDF (Spanish)
ANALYSIS OF ASPECTS OF NATURE OF SCIENCE EXPRESSED BY A TEACHER IN INITIAL TRAINING IN THE CONTEXT OF A CHEMISTRY HISTORY DISCIPLINE
ANÁLISE DE ASPECTOS DE NATUREZA DA CIÊNCIA EXPRESSOS POR UMA PROFESSORA EM FORMAÇÃO INICIAL NO CONTEXTO DE UMA DISCIPLINA DE HISTÓRIA DA QUÍMICA
Marcondes Medeiros de Lima, Stefannie Ibraim, Monique Santos
PDF (Portuguese)
PDF
SOCIAL TECHNOLOGY IN THE PROGRAMMING OF A CRITICALTRANSFORMATIVE CURRICULUM IN SCIENCE EDUCATION
A Tecnologia Social na programação de um Currículo crítico-transformador na Educação em Ciências
Miguel Guilhermino de Archanjo Junior, Simoni Tormöhlen Gehlen
PDF (Portuguese)
OBSERVING THE INVISIBLE: THE TRANSFERENTIAL RELATIONSHIP FROM THE DISCOURSES BETWEEN CHILDREN AND TEACHERS MONITORS IN AN ASTRONOMICAL OBSERVATORY
OBSERVANDO O INVISÍVEL: A RELAÇÃO TRANSFERENCIAL A PARTIR DOS DISCURSOS ENTRE CRIANÇAS E PROFESSORES MONITORES EM UM OBSERVATÓRIO ASTRONÔMICO
Gleici Kelly de Lima, Rodolfo Langhi
PDF (Portuguese)
PDF
A chemistry teacher, one content and two school contexts
from the personal PCK to the enacted PCK
Aroldo Nascimento Silva, Carmen Fernandez
PDF (Portuguese)
Environmental perception studies
a phenomenological approach
Alanza Mara Zanini, Amanda Ribeiro dos Santos, Chreiva Magalhães Malick, José Anderson de Oliveira, Marcelo Borges Rocha
PDF (Portuguese)
OVERVIEW AND ANALYSIS OF PERIODS AND APPROACHES TO HEALTH EDUCATION IN THE BRAZILIAN SCHOOL CONTEXT
PANORAMA E ANÁLISE DE PERÍODOS E ABORDAGENS DA EDUCAÇÃO EM SAÚDE NO CONTEXTO ESCOLAR BRASILEIRO
Tiago Venturi, Adriana Mohr
PDF (Portuguese)
Information
For Readers
For Authors
For Librarians
Developed By
Open Journal Systems
Language
English
Español
Português