The Melody of Silence in the Harmony of Illusions: Functions and Expressions in Science Education
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u779809Keywords:
Epistemology, silence, Harmony of IllusionsAbstract
In the present essay, we investigate the functions and expressions of silence presented Harmony of Illusions (HI) concept, coined by Ludwik Fleck (1896–1961), in its possible pedagogical interface, signaling contributions to Science Education. To this end, an analysis of his book, “Genesis and Development of a scientific fact” was developed, taking into account understandings related to silence as a category of HI — explaining them in examples corresponding to the elements that structure it in an articulation with pedagogical praxis. This made it possible to evidence silence in its interface with Science Education, expressed as: silence of the “unthinkable and unimaginable”; silence of exceptions or complications; silence of convenience; silence of reinterpretation, and silence inherent to culture. Thus, epistemological and pedagogical functions and expressions of silence in Science Education were attributed, contributing to the theoretical-methodological deepening of some aspects of Fleck's work.
Downloads
References
Alves, A. H. B., & Silva, A. F. G. (2015). Manifestações de Obstáculos Gnosiológicos para a Seleção de Conteúdos na Implementação de um Currículo Crítico em Ciências Naturais. Alexandria — Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 8(1), 181–207. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2015v8n1p181
Angotti, J. A. P. (1993). Conceitos Unificadores e Ensino de Física. Revista Brasileira de Ensino de Física, 15(1–4), 191–198. http://sbfisica.org.br/rbef/pdf/vol15a20.pdf
Auler, D., & Delizoicov, D. (2015). Investigação de temas CTS no contexto do pensamento latino-americano. Linhas Críticas, 21(45), 275–296. https://doi.org/10.26512/lc.v21i45.4525
Auler, D. (2018). Cuidado! Um cavalo viciado tendo a voltar para o mesmo lugar. Appris.
Bomfim, M. G. (2021). As contribuições da Abordagem Temática Freireana para a superação de Obstáculos Gnosiológicos na Educação de Jovens e Adultos em Ilhéus/BA. In S. T. Gehlen, A. P. Solino, J. S. Santos, & J. C. L. Milli. (Orgs.), Paulo Freire no Ensino de Ciências: Trajetórias formativas na Costa do Cacau da Bahia (pp. 101–115). CRV.
Brito, F. L. C. B., & Rosa, J. M. (2018). “OS LEPROSOS DOS ANOS 80”, “CÂNCER GAY”, “CASTIGO DE DEUS”: homossexualidade, AIDS e capturas sociais no Brasil dos anos 1980 e 1990. Revista Observatório, 4(1), 751–778. https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3175/12514
Delizoicov, D., Castilho, N., Cutolo, L. R. A., Ros, M. A. Da & Lima, A. M. C. (2002). Sociogênese do conhecimento e pesquisa em ensino: contribuições a partir do referencial fleckiano. Caderno Brasileiro do Ensino de Física, 19(spe.), 52–69. https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/10054
Fleck, L. (1986). La génesis y el desarrollo de um hecho científico. Alianza Editorial.
Fleck, L. (2010). Gênese e desenvolvimento de um fato científico. Fabrefactum.
Freire, P. (1987). Pedagogia do Oprimido (17ª ed.). Paz e Terra.
Gustsack, F. (2008). Invasão Cultural. In D. R. Streck, E. Redin, & J. J. Zitkoski (Orgs.), Dicionário Paulo Freire (pp. 237–239). Autêntica Editora.
Japiassú, H., & Marcondes, D. (2001). Dicionário básico de Filosofia (3ª ed.). Jorge Zahar Editor.
Lima, N. W., Vazata, P. A. V., Ostermann, F., Cavalcanti, C. J. H., & Guerra, A. (2019). Educação em Ciências nos Tempos de Pós-Verdade: Reflexões Metafísicas a partir dos Estudos das Ciências de Bruno Latour. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 19(u), 155–189. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u155189
Lorenzetti, L. (2008). Estilos de pensamento em educação ambiental: uma análise a partir das dissertações e teses (Tese de Doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina). Repositório Institucional da UFSC. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/91657
Lorenzetti, L., Muenchen, C., & Slongo, I. I. P. (2018) A crescente presença da epistemologia de Ludwik Fleck na pesquisa em educação em ciências no Brasil. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Tecnologia, 11(1). https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/6041/pdf
Magalhães, R., Solino, A. P., Sousa, P. S. de, Fonseca, K. N., Novais, E. da S. P., & Gehlen, S. T. (2016). Situações-limite na Formação de Professores de Ciências na perspectiva freireana: da percepção da realidade à dimensão pedagógica. Investigações em Ensino de Ciências, 21(3), 127–151. https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/671
Magoga, T. (2017). Abordagem Temática na Educação em Ciências: um olhar à luz da epistemologia de Fleck (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul). Biblioteca Digital de Teses e Dissertações (BDTD UFSM). https://repositorio.ufsm.br/handle/1/12753
Martins, A. F. P. (2020). A Obra Aberta de Ludwik Fleck. Revista Brasileira De Pesquisa em Educação em Ciências, 20(u), 1197–1226. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u11971226
Milli, J. C. L. (2019). A Investigação Temática à luz da Análise Textual Discursiva: em busca da superação do Obstáculo Praxiológico do Silêncio (Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, Bahia). Biblioteca Digital de Teses e Dissertações (BDTD UESC). http://www.biblioteca.uesc.br/biblioteca/bdtd/201710065D.pdf
Miranda, O. D. (2019). Avanço do periélio de Mercúrio – O primeiro sucesso da teoria da Relatividade Geral de Einstein. Conexões — Ciência e Tecnologia, 13(2), 7–20.
Muenchen, C. (2010). Disseminação dos três momentos pedagógicos: um estudo sobre práticas docentes na região de Santa Maria — RS (Tese de Doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina). Repositório Institucional da UFSC. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/93822
Osowski, C. I. (2008). Cultura do Silêncio. In D. R. Streck, E. Redin, & J. J. Zitkoski (Orgs.), Dicionário Paulo Freire (pp. 110–112). Autêntica Editora.
Redin, E. (2010). Silêncio. In D. R. Streck, E. Redin, & J. J. Zitkoski (Orgs.), Dicionário Paulo Freire (2ª ed.) revista e ampliada. Autêntica Editora.
Rodrigues, D. A. M., & Leite, R. C. M. (2019). O silêncio que ninguém ouviu: análise do enfoque CTSA nas concepções e práticas de professores premiados em um evento ambiental. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 19(1), 45–69. http://revistas.educacioneditora.net/index.php/REEC/article/view/439
Rosa, S. E., & Auler, D. (2016). Não Neutralidade da Ciência-Tecnologia: problematizando silenciamentos em práticas educativas CTS. Alexandria — Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 9(2), 203–231. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2016v9n2p203
Rosa, S. E., & Strieder, R. B. (2019). Não Neutralidade da Ciência-Tecnologia: verbalizações necessárias para potencializar a constituição de uma cultura de participação. Linhas Críticas, 25(u), 124–149. https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.19701
Santos, J. S., & Gehlen, S. T. (2022). As relações teórico-metodológicas entre Freire e Dussel e suas contribuições para uma práxis axiológico-transformadora. Pro-Posições, 33(u), e20200022 1–27. https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8669249
Schäfer, L., & Schnelle, T. (2010). Introdução – Fundamentação da perspectiva sociológica de Ludwik Fleck na teoria da ciência. In L. Fleck, Gênese e desenvolvimento de um fato científico (pp. 1–36). Fabrefactum.
Scheid, N. M. J. (2006). A contribuição da história da biologia na formação inicial de professores de ciências biológicas (Tese de Doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina). Repositório Institucional da UFSC. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/89104
Slongo, I. I. P. (2004). A produção acadêmica em ensino de biologia: um estudo a partir de teses e dissertações (Tese de Doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina). Repositório Institucional da UFSC. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/88012
Streck, D. R. (2008). Pedagogia(s). In D. R. Streck, E. Redin, & J. J. Zitkoski (Orgs.), Dicionário Paulo Freire (pp. 311–313). Autêntica Editora.
Stuani, G. M. (2016). Abordagem Temática Freireana: uma concepção de formação permanente dos professores de Ciências (Tese de Doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina). Repositório Institucional da UFSC. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/171696
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Júlio César Lemos Milli, Simoni Tormöhlen Gehlen, Carlos Alberto Marques
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.