Recursos e restrições nas explicações de futuros professores de física sobre mecânica quântica
Keywords:
Mediação textual, restrições, abordagem sociocultural, ensino de ciênciasAbstract
Nesse trabalho, apresentamos um estudo sobre o papel da mediação textual no ensino de ciências. Esse estudo traz resultados preliminares de uma tese de doutorado, ainda em andamento, que investiga a formação inicial de professores de física em mecânica quântica. A metodologia adotada no presente estudo consiste na análise do discurso de um grupo de licenciandos em física, conforme eles respondem a um teste escrito sobre física moderna. O objetivo é analisar o modo como “recursos textuais” disponíveis nesse contexto institucional moldam as explicações de futuros professores de Física sobre mecânica quântica. Os resultados da análise mostraram que os recursos textuais empregados pelos estudantes oferecem sérias restrições à formulação de uma resposta adequada ao problema proposto pelo professor. Essas restrições parecem estar relacionadas aos múltiplos objetivos associados à tarefa em questão.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.