Sound and Movement in Performance Studies and Practices

propositions for an atavistic body

Authors

  • Felipe Saldanha Odier Universidade do Estado de Minas Gerais - Brasil https://orcid.org/0000-0003-0421-2222
  • Mario Geraldo Rocha da Fonseca Universidade do Estado de Minas Gerais - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.20661

Keywords:

Performance Art, Corporeality, Interarts

Abstract

In this paper we present experience reports in Teaching/Learning Performance Art processes, comparing reports of expressive sound and movement practices, carried out in creative processes (hybrid practices – interarts) arranged by professors who work in visual arts courses, in renowned Brazilian public universities. Our main goal is to corroborate with lecturing in the field of visual arts, suggesting some approaches that take the body as a basis, in the work of configuring images, sounds, movements and their records, activating the atavistic body qualities that inhabits us. Concept that can help us to appoint the “wild” atavisms powerfully established that were dormant in the colonized and westernized corporealities of our contemporaneity.

Author Biographies

  • Felipe Saldanha Odier, Universidade do Estado de Minas Gerais - Brasil

    Artista-professor-pesquisador, Especialista em Ensino de Artes Visuais, Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Artes da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) e docente do Curso Técnico de Dança do Centro Interescolar de Cultura, Artes, Linguagens e Tecnologia (CICALT).

  • Mario Geraldo Rocha da Fonseca , Universidade do Estado de Minas Gerais - Brasil

    Artista, Escritor, Jornalista, Pós-Doutor em Literatura Comparada pela Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais e Professor da Escola de Design da UEMG.

References

AGRA, Lúcio. Entrevista – Lúcio Agra. Mostra Perplexa, 2018. Disponível em: <https://mostraperplexa.wordpress.com/category/pesquisa/ensino-da-pratica-da-performance-na-universidade/lucio-agra/>.Acesso em: 3 jun. 2020.

AGRA, Lucio. Fora do Mapa, o Mapa - performance na América Latina em dez anotações. ARS, v.14, n. 27, p.135-148, 2016. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/ars/article/view/117627/116450>.Acesso em: 7 jun. 2020.

AQUINO, Fernando. MEDEIROS, Maria Beatriz de (Org.). Corpos informáticos: performance, corpo, política. Brasília: Editora do Programa de Pós-graduação em Arte, 2011.

ARAÚJO, Isabelle. A Transcendência de Marina Abramòvic em matéria fílmica: Espaço Além. Verbenas: Edição 00, 2018. Disponível em: <https://www.verberenas.com/article/ritual-e-performance/>.Acesso em: 7 jan. 2020.

ARROYO, Margarete; LUCAS, Maria Elizabeth; STEIN, Marília; PRASS, Luciana, Entre congadeiros e sambistas: etnopedagogias musicais em contextos populares de tradição afro-brasileira.Revista daFundarte, Montenegro, RS, v. 3, n.5, p. 4-20, 2003.

BECKER, Howard S. Mundos da Arte. Tradução de Luís San Payo. Lisboa: Livros Horizonte, 2010.

BLACKING, John. How Musical Is Man?Londres: Faber & Faber, 1976.

CARLSON, Marvin. Performance: uma introdução crítica. Tradução de Thaís F. N. Diniz e MariaAntonieta Pereira. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

CASTELLO BRANCO, Lúcia. O que é erotismo? São Paulo: Brasiliense, 1984.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil Platôs: Devir-intenso, devir-animal, devir-imperceptível, v. 4. São Paulo: Editora 34, 2012.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998.

DERRIDA, Jacques. O animal que logo sou (a seguir). Tradução de Fábio Landa. São Paulo: Editora Unesp, 2002.

KATIE Duck. Disponível em: <http://katieduck.com/>.Acesso em: 3 jan. 2020.

FERREIRA, Larissa. MEDEIROS, Maria Beatriz de. Peformance: uma aula. In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS, 22, 2013.Anais... Belém: Universidade Federal do Pará, 2013.Disponível em: <http://www.anpap.org.br/anais/2013/ANAIS/comites/pa/Maria%20Beatriz%20de%20Medeiros%20e%20Larissa%20Ferreira.pdf>.Acesso em: 26 maio 2019.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. 28. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

FRIGERIO, Alejandro. Artes Negras: uma perspectiva afrocêntrica. Tradução de Juarez Coqueiro. Estudos Afro-Asiáticos, n.23, p.175-190, 1992.

GLUSBERG, Jorge. A arte da performance. São Paulo: Perspectiva, 2005.

HILL, Marcos. Entrevista – Marcos Hill.Mostra Perplexa, 2018. Disponível em: <https://mostraperplexa.wordpress.com/category/pesquisa/ensino-da-pratica-da-performance-na-universidade/marcos-hill/>.Acesso em: 3 jan. 2020.

MAUSS, Marcel. Sociologia e antropologia. São Paulo: CosacNaify, 2003.

MEDEIROS, Maria Beatriz de; BRITES, Mariana. Iteração, haters e pronóia.In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS, 28, 2019, Cidade de Goiás. Anais... Goiânia: Universidade Federal de Goiás, 2019. Disponível em:<http://anpap.org.br/anais/2019/PDF/ARTIGO/28encontro______MEDEIROS_Maria_Beatriz_de_e_BRITES_Mariana_43-56.pdf?fbclid=IwAR2nE5K3ba_uggA_ddc5h1oFfrfjiA-vapIN_AThLkqSktCEJKR4HwPgYnE>. Acesso em: 13 fev. 2020.

MINARELLI, Enzo. Polipoesia: entre as poéticas da voz no século XX. Londrina: Eduel, 2010.

MORIN, Edgar. Epistemologia da Complexidade. In: Novos paradigmas, cultura e subjetividade. Organização de DoraFried. Tradução de Jussara Haubert Rodrigues. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

NANCY, Jean-Luc. Corpus. Lisboa: Vega Passagens, 2000.

RAJEWSKY, Irina O. Intermidialidade, intertextualidade e “remediação”: uma perspectiva literária sobre a intermidialidade. In: DINIZ, Thais F. Nogueira (Org.). Intermidialidade e Estudos Interartes:desafios da arte contemporânea. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012. p.15-45.

RODRIGUES, José Carlos. Tabu do corpo.2. ed. Rio de Janeiro: Achiamé, 1975.

ROLLA, Marco Paulo. Entrevista – Marco Paulo Rolla. Mostra Perplexa, 2018. Disponível em: <https://mostraperplexa.wordpress.com/category/pesquisa/ensino-da-pratica-da-performance-na-universidade/marco-paulo-rolla/>.Acesso em: 3 jan. 2020.

SCHECHNER, Richard. O que é performance? O Percevejo, Rio de Janeiro: UNIRIO, ano 11, n. 12, p. 25-50, 2003.

TORRENS, Valentin. Pedagogia de la Performance. Diputación provincial de Huesca, Beca Ramón Acín, 2006.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: CosacNaify, 2014.

Published

2021-01-29

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

Sound and Movement in Performance Studies and Practices: propositions for an atavistic body. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 11, n. 21, p. 128–153, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.20661. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/20661. Acesso em: 19 dec. 2024.

Similar Articles

1-10 of 327

You may also start an advanced similarity search for this article.