Child-performer without early education

Observations of the documentary mother in a year of pandemic life

Authors

  • Taís Ferreira UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.33103

Keywords:

child-performer, pandemic, maternity, pedagogical documentation, Early childood education

Abstract

This paper talks reflexively about the daily performances of a very young child during a year of pandemic, social isolation and closed early childhood schools. The journey, which goes from home to abroad, passing from the interactions of an unusual world to a common world and crossed by an animal-becoming, was widely documented by the mother, a researcher in the arts and childhood. Thus, when narrating the child-performer, contemporary childhood education, the notions of childhood and an aesthetics of learning processes are problematized with the child as the protagonist, as well as the immense lack of construction of an ethics of conviviality in the formation of a subject.

References

ALBUQUERQUE, S.S. (org.). Implementação do Proinfância no Rio Grande do Sul: perspectivas políticas e pedagógicas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2015. p. 127-140. Disponível em: <https://editora.pucrs.br/edipucrs/acessolivre/Ebooks//Pdf/978-85-397-0663-1.pdf>. Acesso em: 12 nov. 2021.

CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Como vai a arte na educação infantil? Revista Apotheke, Florianópolis, v. 5, n. 3, ano 5, 2019. Disponível em: <https://www.revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/16827/11114>. Acesso em: 12 nov. 2021.

FABIÃO, Eleonora. Programa performativo - o corpo-em-experiência. ILINX. Revista do LUME, São Paulo, n. 4, 2013. Disponível em: <https://www.cocen.unicamp.br/revistadigital/index.php/lume/article/view/276>. Acesso em: 12 nov. 2021.

FERREIRA, Taís. Minicontos da Tati, Tatá, Tís, Tisoca. Porto Alegre: Mediação, 2014.

FOCHI, Paulo S. A documentação pedagógica como estratégia de construçãodo conhecimento praxiológico. 2019. 346 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. Disponível em: <https://teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-25072019-131945/publico/PAULO_SERGIO_FOCHI_rev.pdf>. Acesso em: 12 nov. 2021.

GOMES, Paola Basso Menna Barreto. Devir-animal e educação. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 27, n. 2, 2002. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/25916>. Acesso em: 12 nov. 2021.

HARTMANN, Luciana; GASPERIN, Luiz Eduardo. A criança protagonista: propostas de transformação do espaço-tempo escolar em uma escola de Educação Infantil. Rascunho.Pesquisa em Artes Cênicas, Uberlândia, v. 5, n. 3, 2018. Disponível em: <http://www.seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/43429/24968>. Acesso em: 12 nov. 2021.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 1971.

JUNQUEIRA FILHO, Gabriel. Múltiplas linguagens na educação da infância: protagonismo compartilhado entre professor, crianças e conhecimento. In.: FLORES, M.L.R;

LARROSA, Jorge Buendía; DE LARA, Nuria Pérez (org.). Imagens do outro. Petrópolis: Vozes, 1998.

MACHADO, Marina Marcondes. A criança é performer. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 35, n. 2, 2010. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/11444/9447>. Acesso em: 12 nov. 2021.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Marteen. Em defesa da escola: uma questão pública. São Paulo: Autêntica, 2013.

ROUSSEL, David; CUTTER-MAKCENZIE, Amy. Uncommon Worlds: Toward an Ecological Aesthetics of Childhood in the Anthropocene. In: CUTTER-MACKENZIE-KNOWLES, A. et al.(ed.). Research Handbook on Childhoodnature. Switzerland: Springer International Handbooks of Education, 2018. Disponível em: <https://doi.org/10.1007/978-3-319-51949-4_88-1>. Acesso em: 12 nov. 2021.

WINNICOTT, D. W. A criança e o seu mundo. Rio de Janeiro: LTC, 1982.

Published

2021-12-13

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

Child-performer without early education: Observations of the documentary mother in a year of pandemic life. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 11, n. 23, p. 213–244, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.33103. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/33103. Acesso em: 19 dec. 2024.

Similar Articles

1-10 of 27

You may also start an advanced similarity search for this article.