The Science Education and Bakhtinian Thought: An Analysis of Papers Published in National Journals
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u121156Keywords:
Bakhtin, State of the art, Science educationAbstract
In this paper, we develop an analysis of the production in the field of science education according to the Bakhtinian thought. In order to understand how Bakhtin’s theoretical framework has been incorporated in studies on science education studies in Brazil, we conducted a survey, systematization and analysis of papers published in Brazilian journals focused on science education. Our analyzes indicate quantitative production, data referring to the origin of Bakhtinian thought in the field, as well as the characterization of this production regarding the journals, the institutions of origin, main researchers, research nature and thematic approaches. Additionally, our analyzes also focus on some conceptual and methodological issues that involve this production, in order to compose an interpretation of how the Bakhtinian thought is constituted in science education. Therefore, we highlight that there are quite consistent appropriations, but also many approaches characterized by the trivialization and misrepresentation of some concepts, by methodological weaknesses resulting from the interpretation of Bakhtinian thought as a method and by mechanical and superficial analyzes. We noticed that there is a tendency to apply the ideas of the Bakhtinian Circle, instead of thinking from them.
References
Bakhtin, M. (2011). Arte e responsabilidade. In: M. Bakhtin. Estética da Criação Verbal. 6 ed. São Paulo: Martins Fontes.
Bakhtin, M. (1997). Estética da Criação Verbal. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes.
Bakhtin, M. (2013). Problemas da Poética de Dostoievski. 5 ed. Rio de Janeiro: Forence Universtitária.
Bezerra, P. (2013). Prefácio: uma obra à prova do tempo. In: M. Bakhtin, Problemas da Poética de Dostoievski. 5 ed. Rio de Janeiro: Forence Universtitária.
Brait, B. (2006). Análise e teoria do discurso. In: B. Brait (Org.), Bakhtin: outros conceitos-chave (pp. 9-31). São Paulo: Contexto.
Bubnova, T. (2010). Sobre as ruínas de “Bakhtin” ou os perigos da isegoria. In: L. Paula, & G. Stafuzza (Orgs.), Círculo de Bakhtin: diálogos (in)possíveis (pp. 19-32). Campinas: Mercado de Letras.
Bubnova, T. (2011). Voz, sentido e diálogo em Bakhtin. Bakhtiniana: revista de estudos do discurso, 6(2), 268-280.
Faraco, C. A. (1988). Bakhtin: a invasão silenciosa e a “má leitura”. In: C. Faraco. Uma introdução a Bakhtin. Curitiba: Hatier.
Faraco, C. A. (2017). Bakhtin e filosofia. Bakhtiniana: revista de estudos do discurso, 12(2), 45-56.
Faraco, C. A. (2009). Linguagem & diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial.
Faraco, C. A. (2001). O dialogismo como chave de uma antropologia filosófica. In: C. Faraco, C. Ttezza, & G. Castro (Orgs.), Diálogos com Bakhtin (pp. 113-126). 3. ed. Curitiba: Editora da UFPR.
Freitas, M. T. A. (2004). O pensamento de Vygotsky nas reuniões da ANPEd (1998 - 2003). Educação e Pesquisa, 30(1), 109 – 138.
Garcia, J. F. M., & Lima, M. E. C. C. (2009). A abordagem da linguagem no ensino de ciências em teses e dissertações brasileiras. In: Anais do VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Florianópolis, SC: ABRAPEC.
Geraldi, J. W. (2013). Introdução: o mundo não nos é dado, mas construído. In: V. Volochínov. A construção da enunciação e outros ensaios (pp. 7-27). São Carlos: Pedro & João Editores.
Mortimer, E., & scott, P. (2002). Atividade discursiva nas salas de aula de ciências: uma ferramenta sociocultural para analisar e planejar o ensino. Investigações em Ensino de Ciências, 7(3), 283 – 306.
Nardi, R., & Almeida, M. J. P. M. (2008). Educación en Ciencias: lo que caracteriza el área de enseñanza de las Ciencias en Brazil según investigadores brasileños. Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias, 3, 24-34.
Nicolli, A. A., oliveira, O. B., & cassiani, S. (2011). A linguagem na educação em ciências: um mapeamento das publicações dos ENPECs de 2005 a 2009. In: Anais do VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Campinas, SP: ABRAPEC.
Petrilli, S. Em outro lugar e de outro modo. Filosofia da linguagem, crítica literária e teoria da tradução em, em torno de Bakhtin e a partir de Bakhtin. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013.
Pinhão, F., & Martins, I. (2009). A análise do discurso e a pesquisa em ensino de ciências no Brasil: um levantamento da produção em periódicos entre 1998 e 2008. In: Anais do VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Florianópolis, SC: ABRAPEC.
Ponzio, A. (2010). O pensamento dialógico de Bakhtin e de seu Círculo como inclassificável. In: L. Paula, & G. Stafuzza (Orgs.), Círculo de Bakhtin: teoria inclassificável (pp. 293-349). Campinas: Mercado de Letras.
Romanowski, J. P., & Ens, R. T. (2006). As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogo educaional, 6(19), 37-50.
Seriot, P. (2015). Vološinov e a filosofia da linguagem. São Paulo: Parábola Editorial.
Souza, G. T. (2002) A construção da Metalinguística (fragmentos de uma ciência da linguagem na obra de Bakhtin e seu círculo). Tese (Doutorado em Letras). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo.
Souza, G. S. M., Silva, E. S., Santos, K. N., & Santos, B. F. (2013). A pesquisa sobre linguagem e ensino de ciências no Brasil em teses e dissertações (2000-2011). In: Anais do VIV Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Águas de Lindóia, SP: ABRAPEC, 2013.
Tezza, C. (2002). Polifonia e ética. Revista Cult, 59, 60-63.
Veneu, A. (2012). Perspectivas de professores de física do ensino médio sobre as relações entre o ensino de Física e o mercado de trabalho: uma análise bakhtiniana. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciência e Saúde). Núcleo de Tecnologia Educacional para a Saúde, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
Downloads
Published
Versions
- 2020-10-26 (2)
- 2020-03-22 (1)
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.