Skip to main content
Skip to main navigation menu
Skip to site footer
Open Menu
Current
Archives
Announcements
About
About the Journal
Submissions
Editorial Team
Contact
Search
Register
Login
Home
/
Archives
/
Vol. 25 (2023): Ensaio
Vol. 25 (2023): Ensaio
Published:
2023-03-31
THEORETICAL ARTICLE
THE NATURE OF REPRESENTATION BASED ON BAS VAN FRAASSEN’S FRAMEWORK AND THE ATTRIBUTION OF MEANING TO SCHOOL CHEMICAL KNOWLEDGE
A Natureza da representação a partir do referencial de Bas van Fraassen e a atribuição de sentido ao conhecimento químico escolar
Marcelo Rodrigues, Juliana Machado
PDF (Português (Brasil))
THE PRESENCE AND CHARACTERISTICS OF ASTRONOMY IN THE INITIAL FORMATION OF PEDAGOGUES: AN ANALYSIS OF PEDAGOGICAL PROJECTS OF COURSES IN BRAZIL
A PRESENÇA E AS CARACTERÍSTICAS DA ASTRONOMIA NA FORMAÇÃO INICIAL DO PEDAGOGO: UMA ANÁLISE DOS PROJETOS PEDAGÓGICOS DE CURSOS DO BRASIL
Thayna Dias, Camila Sitko, Rodolfo Langhi
PDF (Português (Brasil))
PDF
ASSUMPTIONS FOR ASSESSING LEARNING IN THE APPLICATION OF DIGITAL GAMES IN CHEMISTRY TEACHING
AN ANALYSIS BASED ON A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
Alan Carlos Rocha Pacheco, Hawbertt
PDF (Português (Brasil))
Periodic law, chemical elements and scientific discoveries: considerations from Norwood Hanson and Thomas Kuhn
LEI PERIÓDICA, ELEMENTOS QUÍMICOS E DESCOBERTAS CIENTÍFICAS: PONDERAÇÕES A PARTIR DE NORWOOD HANSON E THOMAS KUHN
Cristina Spolti Lorenzetti, Anabel Cardoso Raicik, Luiz Orlando de Quadro Peduzzi
PDF (Português (Brasil))
Scientific Approach and Animal Rights in Early Childhood
Problematizing Aquariums through Ludic Activities in a Kindergarten School
Tânia Vizachri, Marcelo Giordan, Luís Paulo de Carvalho Piassi, Adriana Regina Braga
PDF (Português (Brasil))
Motherhood: conflicts between the biological and the social dimensions
MATERNIDADE: CONFLITOS ENTRE AS DIMENSÕES BIOLÓGICA E SOCIAL – O QUE DIZ A PRODUÇÃO ACADÊMICA BRASILEIRA?
Inês Petrucci, Laissa Paz
PDF
What citizenship are we talking about?
A literature review of research in science education with a perspective of training for citizenship
Gabriela Gomes Rosa, Nathan Willig Lima, Cláudio José de Holanda Cavalcanti
PDF (Português (Brasil))
PERSPECTIVAS / PERSPECTIVES
ARTICLE-OPINION: PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN’S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: the case of Isaac no Mundo das Partículas
ARTIGO-PARECER - A APRESENTAÇÃO DE CONCEITOS EM UM LIVRO DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA INFANTIL: o caso Isaac no Mundo das Partículas
Marta Maximo-Pereira
PDF (Português (Brasil))
Criticism of the scientific concept of sex
feminist epistemology and gender theory
Paulo Lima Junior
PDF (Português (Brasil))
Article opinion: Three-tier test validation for mapping epistemological density profiles.
Artigo-parecer: Validação de teste em três camadas para mapear perfis epistemológicos de densidade
Cláudio Cavalcanti
PDF (Português (Brasil))
Potentials of social interactions to make knowledge explicit in Chemistry experiments with the participation of a blind student
Potencialidades das interações sociais na explicitação de conhecimentos em atividades experimentais de Química com uma estudante cega
Renata Aragão da Silveira, Fábio Peres Gonçalves
PDF (Português (Brasil))
Critical Race Theory
History and perspectives in science education for racial and ethnic relations
Katemari Diogo da Rosa
PDF (Português (Brasil))
EDITORIAL / EDITORIAL
ENSAIO PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS EXPERIENCES WITH OPEN PEER REVIEW
Experiências da revista Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências com avaliação por pares aberta
Paula Cristina Cardoso Mendonça, Luiz Gustavo Franco, Luciana Massi, Geide Rosa Coelho
PDF (Português (Brasil))
PDF
PDF (Español (España))
RESEARCH REPORTS
RELATIONSHIPS BETWEEN CONCEPTS OF BIODIVERSITY AND SINGULARITIES OF BIOLOGY LICENSEES AND PROFESSIONALS
Relações entre concepções de biodiversidade e singularidades de licenciandos e profissionais de biologia
Isabela Mayara dos Santos, Alice Alexandre Pagan
PDF (Português (Brasil))
PDF
COMMUNITY OF PRACTICE UNDER REVIEW:
TRAINING SCIENCE TEACHERS IN RESEARCH IN BRAZIL AND PORTUGAL
Anderson Marinho de Oliveira, Rita Vilanova Prata
PDF (Português (Brasil))
GENDER AND SCIENCE:
(DIS)ORIENTED TEACHERS’ DISCOURSIVE FORMATIONS
Ana Paula Oliveira dos Santos, Bettina Heerdt
PDF (Português (Brasil))
PDF
Scientists in the classroom
Children interact with dolls and discuss about doing science in the 3rd grade
Deborah Cotta, Danusa Munford, Elaine Soares França
PDF (Português (Brasil))
THE RELATIONSHIP BETWEEN CAUSALITY MODELS AND STUDENTS’ PERFORMANCE IN INVESTIGATIVE ACTIVITIES
A RELAÇÃO ENTRE MODELOS DE CAUSALIDADE E DESEMPENHO DE ESTUDANTES EM ATIVIDADES INVESTIGATIVAS
Alessandro Gomes
PDF (Português (Brasil))
The influence of school contexts on building Science/Biology teacher's experential knowledge
A INFLUÊNCIA DOS CONTEXTOS ESCOLARES NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES EXPERIENCIAIS DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS/BIOLOGIA
Mariana Donateli Gatti, Junia Freguglia
PDF (Português (Brasil))
PDF
Women’s invisibility in biology classes: sex-gendered stereotypes and how social norms are shared during the construction of knowledge
SEXO/GÊNERO NA CONSTITUIÇÃO DE NORMAS SOCIAIS DE CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO EM AULAS DE BIOLOGIA
Carolina Moraes Martins de Barros, Eloisa Cristina Gerolin, Maíra Batistoni e Silva
PDF (Português (Brasil))
PDF
Human Rights, Science Teaching and Teacher Training in National Journals
Direitos Humanos e formação de docentes em ciências em periódicos nacionais
Hanslivian Correia Cruz Bonfim, Orliney Maciel Guimarães
PDF (Português (Brasil))
BETWEEN NORMS AND ROUTINES OF ORGANIC CHEMISTRY: THE WORK WITH THE DOMAINS OF SCIENTIFIC KNOWLEDGE
ENTRE NORMAS E ROTINAS DA QUÍMICA ORGÂNICA: O TRABALHO COM OS DOMÍNIOS DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO
Fernando César Silva, Lúcia Helena Sasseron
PDF (Português (Brasil))
PDF
WHO GENERATE THE GENERATOR THEME? THE NECESSARY STUDENT PROTAGONISM IN THE CONTRUCTION OF GENERATOR THEME IN RURAL SCHOOL
QUEM GERA O TEMA GERADOR? O NECESSÁRIO PROTAGONISMO ESTUDANTIL NA CONSTRUÇÃO DE TEMAS GERADORES NA ESCOLA DO CAMPO
Dalana Campos Muscardi, Erineti Arnholz
PDF (Português (Brasil))
The Teaching Residence as a stage for the construction of knowledge, reflections and strengthening of professional identity in the Brazilian context
A RESIDÊNCIA DOCENTE COMO ESPAÇO FORMATIVO: NARRATIVAS SOBRE A CONSTRUÇÃO DE SABERES E DA IDENTIDADE PROFISSIONAL DE PROFESSORAS DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA
Ana Carolina Resende, Cláudia Avellar Freitas, Fernanda Bassoli Rosa
PDF (Português (Brasil))
A A study on the influence of a mentoring program on the motivation to persist in a physics teacher training course during the Emergency Remote Teaching
Um estudo sobre a influência de um programa de mentoria na motivação para a persistência de Licenciandos em Física durante o Ensino Remoto Emergencial
Ingrid Weber Calsing, Leonardo Albuquerque Heidemann
PDF (Português (Brasil))
The RECONTEXTUALIZATION OF BIODIVERSITY DISCOURSE IN A TRAINING COURSE FOR SCIENCE TEACHERS
A recontextualização do discurso sobre biodiversidade em um curso de formação para professores em ciências
Larissa Aine do Nascimento, Marcelo Tadeu Motokane
PDF (Português (Brasil))
How to evaluate metacognition in the classroom?
A view from didactic interventions in biology
Cleci Teresinha Werner da Rosa, Camila Boszko, Gabriela Carolina Cattani Delord
PDF (Português (Brasil))
A bibliographic review on ontological and epistemological aspects of science
the importance of worldview for Science Education
Carlos Sérgio Leonardo Júnior
PDF (Português (Brasil))
Guidelines for planning science teaching based on the theory of conceptual profiles
Diretrizes para planejamento do ensino de ciências baseado na teoria dos perfis conceituais
João Paulo Magalhães dos Santos, Bruno Ferreira dos Santos
PDF (Português (Brasil))
PDF
PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN'S SCIENCE COMMUNICATION BOOK:
Isaac no Mundo das Partículas case
João Felipe Viana de Araújo, Guilherme da Silva Lima , Sheila Alves de Almeida
PDF (Português (Brasil))
PDF
Information
For Readers
For Authors
For Librarians
Developed By
Open Journal Systems
Language
English
Português (Brasil)
Español (España)