Artistic Praxis & Relational Experience in Pedagogical Processes

Creation, Criticism, Interdisciplinarity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.20694

Keywords:

Artistic Praxis, Relational Experience, Creation, Criticism, Interdisciplinarity

Abstract

The article investigates how relational experiences can modify the artistic practice in the educational space. It intends to analyze interdisciplinary methods that integrate the field of art, design, fashion and architecture. They are guided by the experiences of interartistic praxis that integrates ateliers of residency programs inserted in the school space. Our goal is to examine how the experience of interdisciplinary programs structures pedagogical actions, sensitizing students to the notion of co-creation. The article explores the ideas developed by Roland Barthes regarding living together, taking as a conceptual element the sense of Aesthetics of delicacy. The purpose of the text is to question the working methods used to share the creative act.

 

Author Biography

  • Angelica Oliveira Adverse, Universidade Federal de Minas Gerais - Brasil

    Doutora em Artes Visuais pela Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais com estágio de pesquisa (doutorado sanduíche) pela Universidade Paris I - Sorbonne. Mestre em Artes Visuais pela Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais (2011). Especialista em Filosofia pela Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Federal de Minas Gerais (2000). É professora do Departamento de Desenho da Escola de Belas Artes da UFMG. Trabalha com pesquisas sobre a arte, o design e a moda a partir de investigações sobre a filosofia da arte e estética. Desenvolve trabalhos propondo diálogos entre a arte, a moda e o design por meio de suportes diferenciados como os livros de artista, o vestuário, o design de superfície, o desenho e por registros documentais fotográficos.

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Published

2020-11-29 — Updated on 2020-12-01

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How to Cite

Artistic Praxis & Relational Experience in Pedagogical Processes: Creation, Criticism, Interdisciplinarity. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 10, n. 20, p. 21–55, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.20694. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/20694. Acesso em: 19 dec. 2024.

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