Schoenberg’s Developing Variation on Hermeto Pascoal
analysis and realization of two lead sheets from Calendário do som
Keywords:
Calendário do som by Hermeto Pascoal, Tonal theory of Arnold Schoenberg, Analysis of Brazilian popular music, Lead sheet realization, Developing variation in popular musicAbstract
Third part of a study relating Arnold Schoenberg and Hermeto Pascoal with tonal harmony, this paper adapts and applies the concepts of Form and Progressive Variation by SCHOENBERG (1994, 2006), together with some other concepts (SCHOENBERG,1984, 1993, 1999, 2001, 2004) approached in a previous article (ARAÚJO e BORÉM, 2013, pp.35-69 of Per Musi this issue) in the realization of two instrumental songs from the scorebook Calendário do som by Brazilian multiinstrumentalist Hermeto Pascoal: 23 de junho de 1996 (PASCOAL, 2000a, p.23), and 9 de Junho de 1997 (PASCOAL, 2000a, p.374), which realized scores (PASCOAL, 2013a e 2013b) are also presented on p.96-98 and p.99-101 of this Per Musi issue.
References
ARAÚJO, Fabiano; BORÉM, Fausto. A Harmonia tonal de Schoenberg: uma proposta para a análise, realização e composição de lead sheets. Per Musi. n.28. Belo Horizonte: UFMG, 2013. p.35-69.
BORÉM, Fausto; ARAÚJO, Fabiano. Hermeto Pascoal: experiência de vida e a formação de sua linguagem harmônica. Per Musi, n.22. Belo Horizonte: UFMG, 2010. p.22-43.
BORÉM, Fausto; FREIRE, Maurício. Cannon de Hermeto Pascoal: aspectos musicais e religiosos em uma obra-prima para flauta. Per Musi, n.22. Belo Horizonte: UFMG, 2010. p.63-79.
BUETTNER, Arno Roberto von. Expansão Harmônica: uma questão de timbre. São Paulo: Irmãos Vitale, 2004.
CUGNY, Laurent, Analyser le jazz. Paris: Outre Mesure, 2009.
DUDEQUE, Norton, E. Music Theory and Analysis in the Writings of Arnold Schoenberg (1874-1951). England: Ashgate, 2005.
_______. Schoenberg e a Função Tonal. Revista Eletrônica de Musicologia. Dep. Artes da UFPR. v.2, n.1.1997._______. Variação progressiva como um processo gradual no primeiro movimento do Quarteto A Dissonância, K 465, de Mozart. Per Musi. v.8, jul-dez. Belo Horizonte: UFMG, 2003. p.41-56.
FREIRE, Nelson; SALLES, João Moreira. Uma frustração. In: Nelson Freire: um filme sobre um homem e sua música (2003). Filme de João Moreira Salles, 2003. Vídeo de 01 hora, 36 minutos e 51 segundos, postado no Youtube por “Docspt Arte” em 16 de outubro de 2012. (2003. Acesso em 25 de janeiro 2013).
LEVINE, Marc, The jazz piano book. Berkeley: Sher Music,CO., 1989.
PASCOAL, Hermeto. 9 de Junho de 1997. In: Calendário do som. São Paulo: Editora Senac, 2000a. p.374. (Partitura musical em forma de lead sheet).
_____. 9 de Junho de 1997 (Calendário do som): manuscrito e lead sheet de realização. Realização e edição de Fabiano Araújo. Per Musi. n.28. Belo Horizonte: UFMG, 2013b. p.99-101.
_____. 23 de junho de 1996. In: Calendário do som. São Paulo: Editora Senac, 2000b. p.23. (Partitura musical em forma de lead sheet).
_____. 23 de junho de 1996 (Calendário do som): manuscrito e lead sheet de realização. Realização e edição de Fabiano Araújo. Per Musi. n.28. Belo Horizonte: UFMG, 2013a. p.96-99.
_____. Princípios da Música Universal criada por Hermeto Pascoal. Ed. de Aline Morena. Partituras. Curitiba: 30 de setembro de 2008. In: www.hermetopascoal.com.br (Manuscrito escaneado, acesso em 24 de dezembro, 2012).
SALZER, Felix. Structural Hearing, Tonal Coherence in Music. New York: Dover Publications. 1982 [1952].
SCHOENBERG, Arnold. Style and Idea. Trans. Leo Black. Ed. Leonard Stein. University of California Press, 1984 [1975].
_____. Fundamentos da Composição Musical. Trad. Eduardo Seincman, 2 ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1993 [1967].
______. Coherence, counterpoint, instrumentation, instruction in form. Trad. Charlotte M. Cross e Severine Neff. Publicado anteriormente em 1917. Ed.Severine Neff. Lincoln: University of Nebraska Press:Lincoln, 1994.
______. Harmonia. Trad. Marden Maluf . São Paulo: Editora UNESP, 1999 [1911].
______. Exercícios Preliminares em Contraponto. Trad. Eduardo Seincman, Ed. Leonard Stein. São Paulo: Via Lettera, 2001 [1963].
______. Funções estruturais da harmonia. Trad. de Eduardo Seincman, Ed. Leonard Stein. São Paulo: Via Lettera, 2004 [1969].
______. The Musical Idea and the logic, technique and art of its presentation. Publicado anteriormente em 1995. Ed. de Patricia Carpenter e Severine Neff. Bloomington: Indiana University Press, 2006.
ZAGO, Luis Gustavo. Composição e improvisação no Calendário do Som. em Repom no 4, Julho de 2007. Disponível na internet: http://www.repom.ufsc.br/repom4/ (acessado em 15/05/2010)
Referências de gravações
PASCOAL, Hermeto. Calendário do som: 9 dias. Fabiano Araújo, piano; Arild Andersen, contrabaixo; Alexandre Frazão, bateria; Guto Lucena, saxofone. Numérica: NUM 1185, 2009. Disponível em: <http://www.myspace.com/fabianoaraujo>.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.