Education, arts and interculturality

documentary cinema as a communicative language and innovative technology for learning the R+D+I methodology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/1983-3652.2020.25639

Keywords:

Intercultural art, Digital competences, Educational innovation, Communicational language, Technology of the information and communication

Abstract

The objective of the article is to reflect on the use of digital information and communication technologies (ICT) in the linguistic and educational processes of teacher training in Ecuador. The research uses a transdisciplinary, qualitative, exploratory, descriptive, and analytical methodological approach, that delves into the digital competences that teachers must develop to enhance artistic and intercultural languages among their students. As a result, the learning technologies used during the filming, development, and production of the film documentary ‘The Lost Art of Education’ are shown. Subsequently, a research, development and innovation (R+D+i) project is presented that aims to spread the intercultural, plurinational, and multi-ethnic idiosyncrasy of Ecuador with the digital inclusion of an interactive educational video-game. It is concluded that the education of the 21st century needs a deep innovation of theories, methodologies, and didactic resources focused on revaluing the practices, customs, wisdom, and worldviews of ancestral peoples with technological tools, digital media, and audiovisuals resources

Author Biographies

  • Javier Collado-Ruano, Universidade Nacional de Educação

    Professor de Filosofia da Educação na Universidade Nacional de Educação (UNAE) do Equador. Doutor em Difusão do Conhecimento pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e doutor em Filosofia pela Universidade de Salamanca (Espanha). Mestre em Sociologia da Educação pela Universidade de Sevilha (Espanha). Graduado em História pela Universidade de Valência (Espanha) e especialização em Relações Internacionais e Arqueologia pela Universidade de Studi di Palermo (Itália). Membro da FLACSO Espanha e do CIRET na França. Diretor de Inovação Educativa na UNAE. www.javiercolladoruano.com

  • Mónica Naula Ojeda, Universidade Nacional de Educação

    Pesquisadora da Universidade Nacional de Educação (UNAE) do Equador. Ela é colaboradora de projetos de pesquisa e inovação educativa.

  • Miguel Orozco Malo, Universidade Nacional de Educação

    Professor na Universidade Nacional de Educação (UNAE). Doutor em Pedagogia pela Universidade Nacional Autônoma do México (UNAM). Mestre em Inteligência Artificial pela Fundação Arturo Rosenblueth (1998). UNAM. Professor de Cátedra por 10 anos no Campus Tecnológico de Monterrey, na Cidade do México. Graduado em Matemáticas aplicadas e Computação pela UNAM (México).

  • Delsa Silva Amino , Universidade Nacional de Educação

    Pesquisadora da Universidade Nacional de Educação (UNAE) do Equador. Ela é colaboradora de projetos de pesquisa educacional: TO INN; Educação e pobreza; A arte perdida da educação; Criatividade e inovação no currículo e pertence ao GRUPO TRENDS. Co-autora do livro ‘Abordagem à educação equatoriana (2000-2018),’ Diversas vozes jovens e Entre as Ilhas Canárias e o Equador.

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Published

2020-10-02

How to Cite

Education, arts and interculturality: documentary cinema as a communicative language and innovative technology for learning the R+D+I methodology. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 13, n. 3, p. 376–393, 2020. DOI: 10.35699/1983-3652.2020.25639. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/25639. Acesso em: 19 dec. 2024.

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